• Ringletare

Hjälp med ett val

Så har man kommit till den punkt att man vill ställa den stora frågan.

Här är dock problemen.
    Tiden är knapp (Vi har diskuterat att gifta oss i västindien och efteråt ha en lång smekmånad i januari 2009)

Därför måste frieriet äga rum senast augusti så det inte blir för tätt inpå jul och brölloppet.

Jag hade planerat att överaska henna, först med en resa till Kapstaden, och sen fria på en kulle vid havet. Tyvär så fungerade det inte så bra med hennes jobb att ta ledigt just nu.

Varför Kapstaden då`
    Jo, jag har varit i kontakt med en juvelerare angående en ring:

www.cooldiamonds.com/ (Design nr 15)

Eftersom priset är betydligt lägre där nere kunde jag få både en resa OCH en ring till samma pris som endast ringen (Iallafall nästan).

Eftersom det inte längre är säsong att åka ner till sydafrika så måste vi nu vänta till oktober vilket inte fungerar tidsmässigt.

Nu låter det som att allt är glass och ballong och pengar inte är något problem, så är fallet verkligen inte.
    Har jobbat hårt och länge för att spara ihop pengarna, och då känns det dumt att lägga så mycket på en ring, när man kan få både ring OCH resa för samma pengar.

Beslutsångest...

Någon som har en bra ide?
    Förmodligen stirrat mig blind och ser inte träden för skogen...

• Svar på tråden Hjälp med ett val
  • Kanada Hjarta Sverige

vilken underbar plan!
    om du verkligen vill aka till sydafrika sa tycker jag ni ska gora det! (SA ar no 1 pa min lista av lander att upptacka!)
    kan du inte fria utan ring hemma pa romantiskt stalle?, utan ring eller med fejk ring (typ tuggummiautomats ring - kan gora det som en kul grej), och da beratta om plan for resa och riktig ring som vantar pa henne dar i oktober - bara hon sager ja?! du kan ju forbestalla ringen.
    da kan du pa sa satt fa till 2 frierier, vilken vilken forvantansfull brud som helst skulle bli helt overlycklig for.

• Ringletare

När det gäller tillfälle att fria så finns det inte många romantiska ställen där jag bor tyvär. (I min mening är Eskilstuna inte så romantiskt)
    Därför så föreslog jag en resa till Rom (Sista minten, 4 dagar), och sen fria där. Då med en "fejk" ring, och så får hon en riktig senare. Men kan tänka mig att man gärna vill ha en riktig ring ett tag på fingret innan man gifter sig, och då får hon bara bära den 3 månader innan.

Varför ska kvinnor vara så komplicerade, eller överanalyserar man situationen? Vill det ska vara "perfekt" så hon minns dagen, och den inte flyter samman med resten av allt kul (Resor, brölloppet i sig).

• FruRålin080808

Jag är inte så komplicerad;) Det är själva frieriet som är viktigt och att kärleken och uppriktigheten lyser igenom. Jag tror att det kan vara minst lika romantiskt och minnesvärt på en äng med en picknickkorg som en resa till Rom.
    Din plan verkar vara bra, men det kanske kan bli för mycket med två resor och bröllop på ganska kort tid...
    Kan du inet köpa en annan lite billigare ring och ta en fyra dagars tripp till Rom i sommar? Tror du att din flickvän skulle tycka om det? Utgå från vad du tror att hon gillar...Är hon en tjej som gillar vackra dyra smycken och en resa eller är hon en tjej som gillar det enkla och mysiga?
    Det är svårt att ta ett beslut och som du skriver är det lätt att man inte ser träden för skogen...Fundera på vad som passar din flickvön och vad som passar plånboken och vad du känner dig bekväm med. Lycka till!

• Ringletare

Hon är faktsikt inte alls så intresserad av en massa bling bling och är väldigt sparsam på smycken (Hennes egna ringar kostar runt 300kr st). Vi är båda livsnjutare av resor och god mat/dryck och använder helst våra pengar till upplevelser. Därför kan det kännas motsägande att betala mycket för en ring, men om det är ett smycke som det ska läggas pengar på, kan det likaväl vara ett jag betalar, så slipper hon ha ångest över det senare (vilket jag vet hon skulle ha om hon betalade det själv).

Och sen platsen.
    Jo, romantiskt kan man göra det på många platser men då hon inte kan få ledigt på sitt nya jobb för tillfället, och en picnic i sverige för tillfället tillåter inte vädret så finns det inte så många val utomhus iallfall kvar.

• Amazonen

Varför inte ta henne med till det ställe ni träffades första gången? Vet frierier som ägt rum i kompisens soffa och en i trapphuset på en gymnasieskola!

• Lillsnufflan

Det är en fin ring och din flickvän kan vara lycklig som har en blivande make som bryr sig så mycket om henne och anstränger sig. Jag förstår ditt dilemma men du känner nog din flickvän bäst som FruRålin080808 skriver. Men oavsett vad du kommer fram till är jag övertygad om att hon kommer att märka hur mycket du ansträngt dig för hennes skull och det är säkert det som kommer att göra frieriet mest minnesvärt.

• Ringletare

Tror jag har kommit på det.
    Vi hade tankar på att åka till NY i sommar.
    Hittade följande site: www.diamonds-usa.com/
    (Finns säkert fler och alla tips och ideér uppskattas)

Det visade sig att ringar i USA är nästan lika billiga som i SA. Och så är klimatet bra vid denna tidpunkt.
    Så ska fria, åka till NY och ha semester samt hämta upp ringar.

Så nu är det bara att köpa "fejk" ringar och hitta tillfället.
    Och att övertala henne om att "Rom är inget ställe vi borde åka till nu" (Efter att ha tjatat att bra tag för att vi skulle åka dit ifrån början ;) )

• Ringletare

Med denna tidpunkt menade jag i sommar..nu är det svinkallt ;)

• bofinkarna

Överraska henne genom att åka till mysiga skottland/england och bo på slott och köpt en "dyrare ring" hemma...

• Ringletare

Bofinkarna, jo, det där låter också bra. Antagligen en mysigare miljö än NY.

Men dyrare ring hemma är sjukt mycket dyrare. Förstår inte prissättningen i Sverige (Dubbelt så dyrt vad jag sett).

Svar på tråden Hjälp med ett val