• lbmarbrg

OT kalkavlagring

Ni har jag skrubbat och skrubbat mina duschdörrar i glas. Bor tydligen på ett ställe där det är väldigt hårt vatten och detta har gett fula strimmor av kalkavlagringar på glasdörrarna...
    Håller på att bli tokig för det går inte bort alls. Har tom köpt avkalkningsspray i butik för att lyckas med det uppenbart omöjliga... Funkar ine heller... Nån som vet hur f-n man får bort skiten ; )

• Svar på tråden OT kalkavlagring
  • dita79

Jag har också denna problem.. prova med vinäger.
    Det tog bort all kalk från min vattenkokare tex. Jag kokade lite vinäger istället och allt var borta.
    Men då måste du stå ut med lukten.. det luktar sat..
    lycka till!

• lbmarbrg

Ingen fler som har tips!

• Nessan

Testat att köpa en badrumsspray? Detta läste på en sajt med städtips:

"Badkar, handfat och duschkabiner rengörs enklast med speciella badrumsprodukter, tex sprayer, som är speciellt anpassade för att lösa kalk. Då räcker det med en svamp eller trasa att torka med, så man slipper risken att repa ytan. Badrumssprayer är speciellt sammansatta för att lösa upp kalk och tvålrester. Produkterna har lågt pH-värde (surt), till skillnad från andra rengöringsmedel som oftast är pH-neutrala eller basiska."

• Skottdagen2008

Jag använder en produkt som är superbra, men jag minns inte vad den heter. Jag köpte den på ICA och det är för badrum och kalkavlagringar.

• jennyfer

Köp en påse citronsyra (finns bland kryddorna i mataffären) och blanda någon matsked med en dl vatten. Spraya på dörrana, alternativt dränk in en trasa med det och torka. Det löser upp kalken, luktar inget och är helt ofarligt för både dig och miljön. Citronsyran kostar omkring en tia.

• jennyfer

Kan tillägga att citronsyran är överlägsen de kalkbottagningsprodukter som jag har provat.

• sowa65

har hört att man kan blanda citronsyran med någon msk vinäger för bästa resultat...

• bröllop080719
    jennyfer skrev 2008-04-17 12:56:39 följande:
    Kan tillägga att citronsyran är överlägsen de kalkbottagningsprodukter som jag har provat.
    jag kan bara hålla med, har bott på flera ställen med väldigt hårt vatten och citronsyra är överlägset bäst
  • jennyfer

VAd du än gör, skrubba inte! Dels ska det inte behövas och dels så även om det inte syns så blir det lätt små microrepor där kalk lättare får fäste nästa gång.

• lbmarbrg

Har varit bortrest, men tack för alla fina tips... Har nu provat allt ovanstående utan resultat. Kanske har det blivit lite bättre, men det är fortfarande en hinna på glaset. Tror att citronsyran fungerade bäst ändå, ska prova igen med mindre vatten och mer citronsyra.

Mer tips någon?

• Emimet

Jag har ett putsmedel som jag köpte på en marknad för ett tag sen. "Original Universal Allputsmedel", orange burk med grön etikett. Innehåller citronsyra, och nån lera som ska vara bra. Kan ju inte garantera nåt, men det är det bästa jag provat iaf.

• Celeste97

Alla "sura" produkter fungerar på samma sätt, de reagerar med den basiska kalken och fräter bort den. Själv brukar jag använda 12%-ig ättiksprit. Ju längre tid det får verka desto bättre blir resultatet. Svårt att få till på glasväggar, men annars kan man dränka en trasa med vätskan och låta den ligga mot området ett par timmar.
    Funkar på mycket, tyvärr inte på flera år gamla kalkavlagringar på metalldelarna i mitt badkar. :-/

Svar på tråden OT kalkavlagring