• weinlove

Snälla, hjälp. Fick sparken idag :(

Är ett brudpar som gifter oss 12:e juli i sommar. Inte långt kvar. Har nyfikna föräldrar som gärna vill hjälpa till under kvällen, men vill då vara med och planera under tiden fram till bröllopet. De står för maten, vilket inte blir billigt då ca 100 gäster har tackat ja.

Idag fick jag sparken från mitt extrajobb, vilket inte alls känns roligt eftersom man behöver varje slant till hyra och bröllop. Nu i helgen lär vi tänka om helt angående bröllopet. M2b har iaf fast jobb med fast inkomst men även han har bytt jobb då han tjänar ca 2000 kr mindre.

Föräldrarna hjälper gärna till både praktiskt och ekonomiskt men då vill de veta hur vi tänker och så. Min m2b vill ha allt så hemligt som möjligt. Men om föräldrarna vill hjälpa till så har ju det rätten att få vara med även i planeringen så allt inte kommer som en chock för dom?

Är helt lost. Hur gör ni? Och hur skulle ni ha gjort i vår situation?

Blir nog tvungen att plocka bort en del saker nu pga ekonomin. Vad väljer man bort?

• Svar på tråden Snälla, hjälp. Fick sparken idag :(
  • Fredrik och Sabine

Usch vad trist att du har fått sparken. Hoppas det löser sig!

Tips på vad du kan välja bort:

Frissan och smink - kan nån kompis hjälpa dig istället?
    Brudbukett - plocka fina blommor själv?
    Inga s.k favours till gästerna (fånigt ändå tycker jag)
    Betalbar?

Nåt tips kanske kan vara till användning iaf

Lycka till!

• Mirri

Fy vad jobbigt! En kram till dig!

Finns det någon speciell anledning till att ni inte vill hamed föräldrarna i planeringen? Är det att det ska bli en överraskning eller att de inte ska lägga sig i? Personligen hade jag nog tagit emot det hjälp vi kunnat få om föräldrarna är villiga att lägga till en slant.

• Sommargrönt

*kram* Vad säger man? Du hittar ett nytt!

Jag hade:

1. Letat efter ett nytt extrajobb. Trägen finner! Håll humöret uppe, det går säkert snabbare än du tror!

2. Känt efter - är det mer viktigt att det är hemligt eller att du får det som ni vill (om att få det som ni vill innebär att ni behöver ekonomisk hjälp. Om det ni vill innebär att det saknas pengar finns tre alternativ:
    - Släpp in föräldrar i planeringen mot ekonomisk hjälp
    - Be föräldrar om ett lån/en gåva ni räknar ut att ni behöver för att kunna göra som ni vill och ha det hemligt
    - Ta ett lån

Bara du kan veta vad som känns rätt för er...Kram och lycka tilL!

• AnnaochHenrik

Jättetråkigt med jobbet...

Vi har fått bidrag ekonomiskt från min blivandes föräldrar. Vi sa hur mycket vi hade kvar att spara ihop, och då sa de hur mycket de ville bidra med.
    Vi har alltså bara fått pengarna in på ett konto, och de har inte lagt sig i planeringen för fem öre... Det var vårt villkor för att de skulle "få" hjälpa till, det har varit superviktigt för oss hela tiden att vi får planera vårt bröllop själva.

Det är alltså mitt förslag, att ni pratar med föräldrarna och säger som det är, att ni vill hålla en hel del hemligt,och planera själva men att ni gärna tar emot bidrag.

• FruRålin080808

Tråkigt med jobbet=( tröstkram till dig!
    Ni får sätta er ner och prata om vad som är viktigast på bröllopet och vad som är mindre viktigt för er. Det är ju så olika vad man prioriterar så jag kan inte säga vad ni ska välja bort... Om era föräldrar vill hjälpa till med både pengar och planering är det ju jätte bra. Lycka till!

• weinlove

tack alla för era tips och ert stöd. känns jättetråkigt med jobbet, men som nån skrev det kommer fler - hoppas jag. blir ändå ledsen då jag hade behövt det där jobbet. vi ska ägna hela helgen till att räkna på om vi verkligen har råd med bröllopet. utifrån det ska vi ta ställning till om vi behöver mer ekonomisk hjälp eller inte. tack alla för era svar och fortsätt gärna tipsa om vad man kan ta bort och inte ta bort.

• jordgubbar och oboy

Det finns ju lite trådar där brudar byter tjänster med varandra. Dom serverar på varandras bröllop och dom som är duktiga på sånt fixar smink och hår osv. Kanske du kunde byta tjänster med ngn och spara en slant på det? lycka till nu, hoppas du hittar ett nyt x-jobb som du trivs med snart!

• Vidalila

Ni får nog öppna er lite och låta dom känna sig delaktiga, annars så kan ni inte ta emot pengarna om de inte erbjudirt sig att bara ge er dom förbehållslöst, som tex insatt på ett konto. Ni får nog gå efter deras premisser här.

• kikalt

Vi hade cateringbuffé och gjorde egen förrätt och egna tårtor så blev det billigt. Annars, låt föräldrarna vara med på planeringen, alltså ni behöver kanske bara säga hur ni vill ha det så är dom delaktig?

• grabbarna

trist med jobbet hoppas du hittar nåt nytt,

tja du bara för att föräldrarna ska hjälpa till ekonomiskt behöver dom ju inte veta allt det räcker väl att dom säger hur mycket dom skulle vilja bidra med framförallt om ni säger att det skulle kännas kul att få överrasska dom lite.

• weinlove

nu har vi suttit och räknat på det här större delen av kvällen. känns suuupertråkigt att jag miste jobbet. har mått dåligt hela dan sen jag fick beskedet.

har sållat bort en del saker så som livemusik, chokladfontän och lite andra grjer. fixat billigare papper till vigsel och festprogrmmet, faster ska sticka bolero till mig och bruden (billigare än att köpa), letat på billigare porslin, färre såpbubblor osv. med andra ord dragit in på priserna som går att ta dra in. tror det blir bra ändå.

ska natruligtvis låta föräldrarna ta del av vår planering och se efter om de kanske kan hjälpa oss med nåt av det praktiska eller ekonomiska. vi är såå tacksam för all hjälp vi kan få. bra tips förresten med den där tråden. ska genast kolla upp den.

kom på att m2b syster är skylldig oss pengar också så vi har en slant till bidrag där... om vi sprarar in på en del grejer så kanske kanske att vi kan gifta oss ändå. kommer bli knapert nu med bara en inkomst, men som sagt det mesta är redan fixat. Och tur är väl det!

Har sökt en del sommarjobb också så jag hoppas att turen ligger på min sida där. Annars vet jag inte hur detta skall gå. Men man får försöka tänka positivt... Livet är dock hårt ibland!!!

• weinlove

ps. Glömde att skriva detta i förra inlägget: min syster är utbildad frisör och make-up artist så hon hjälper till gratis. min morbror fixar transport från kyrkan till festen och hotellet, svärmor bjuder på sviten. Funderar på att hoppa över gåvor till gästerna. Hade dock varit lite roligt, men vi får se. Ds.

• kikalt

Ni kommer att klara att gifta er! Förstår verkligen att det känns jättetråkigt med jobbet och att många planer måste ändras, men själva hade vi ett sk budgetbröllop och det var alldeles underbart! Vi var jätteglada, gästerna nöjda och dagen blev otroligt fin - ett minne för livet - trots att vi inte hade livemusik och finesser. Det är nog viktigt att ni tittar på hur ni kan göra så att det blir ert bröllop i alla fall och så att det ändå blir en dag ni känner är underbar.

Stort lycka till!

• weinlove
    kikalt skrev 2008-04-18 23:03:39 följande:
    Ni kommer att klara att gifta er! Förstår verkligen att det känns jättetråkigt med jobbet och att många planer måste ändras, men själva hade vi ett sk budgetbröllop och det var alldeles underbart! Vi var jätteglada, gästerna nöjda och dagen blev otroligt fin - ett minne för livet - trots att vi inte hade livemusik och finesser. Det är nog viktigt att ni tittar på hur ni kan göra så att det blir ert bröllop i alla fall och så att det ändå blir en dag ni känner är underbar. Stort lycka till!
    jo du har rätt. behöver inte va dyrt för att det ska bli bra. ordnar sig nog. tack vad snäll du och alla andra är.
  • Blondie77

jag hade plockat bort catering och lagat maten själv, gjort sminket själv och bett en kompis göra hår och en annan att vara fotograg...redan där har man sparat massa pengar. Att ha festen i en byggdegård istället för tex hyrd resturang mm...Transport efter vigseln kanske man kan låna någons bil, man kan köpa vita princesstårtor och dekorera själv istället för dyr bröllopstårta, beställa klänning från kina som är betydligt billigare än dom billigaste märkena i sverige. Man kan göra inbjudningskort själv. Jag är egentligen emot betalbar men kniper det ordentligt kan man ju ta en symbolisk summa för öl och vin efter maten. LYCKA TILL!

Svar på tråden Snälla, hjälp. Fick sparken idag :(