• MissUnderstood

Festlokal i Dalarna - Tips nån?

Jag och min karl har tänkt om från ett Stockholmsbröllop till ett dalabröllop eftersom vi har anknytning dit. Nu är vi på jakt efter en bra lokal där vi kan ha bröllopsfesten!

Våra önskemål är
    * Det ska vara vackert!
    * Gärna kunna ta med egen alkohol
    * Övernattningsmöjligheter inom promenadavstånd

Området är Leksand - Siljansnäs - Insjön osv. Dvs inte för långt från Siljansnäs eftersom det är i kyrkan där vi ska gifta oss.

Bullfils Anna har vi kikat på men de håller precis på att byta ägare så det verkar osäkert där. Dessutom får man inte, vad jag förstått, ta med sin egen alkohol...

Nån som har några andra tips på var man kan lägga festen någonstan??

Tack på förhand! // Miss Understood

• Svar på tråden Festlokal i Dalarna - Tips nån?
  • Mrs Edwards

Det är alltid vackert kring Siljan! :)
    Jag föreslår att ta en titt på nån bystuga, det borde finnas i byarna.
    Jag hyr själv Gesunda bystuga (lite för långt bort kanske)och där får det plats 80 personer, stort kök, porslin och allt ingår i hyran som är minimal om man jämför med Sthlm. Perfekt om man vill köra catering. Moskogen catering tex, som även arrangerar hela bröllop med övernattning. Kommer tyvärr inte använda dom själv för det är lite långt bort.

• Lakritspuck

Borlänge blir för långt bort väl?

Annars finns Buskåkers och Officersmässen (på Rommehed); båda med vackra lokaler och bra mat.

Buskåkers är ett gästgiveri och har alltså rum för övernattning också.

• MissUnderstood

Lakritspuck: Det är tyvärr lite för långt :(

• MissUnderstood

Är det någon som varit på bröllopsfest eller har några erfarenheter av Moskogens hotell i Leksand?? Jag börjar bli lite nyfiken på det...

• Mrs Van Derkamp

Furudals Bruk?Kanske för långt bort?Egen catering plus egen dryck och övernattningsmöjligheter för era gäster

• Knoppen1B

Hejsan,

Min sambos far kommer från siljansnäs och jag har fleratalet gånger varit i Siljansnäs kyrka, helt underbar kyrka. Moskogens hotell är jätteveckart och där kan ju även era gäster bo över (osäker på hur många uthyrningsbara platser de har) men lokaler är helt klart ett alternativ ni borde kika närmare på. Min sambos farfar var med och byggde det och både personalen och maten har varit super de gånger jag varit där. Högt till tak och ljusa färger och sedan en mysig avdelning med soffor och små bord.

Lycka till!

• JochP2009

Hej!
    Vi letar också festlokal, helst i närheten av Leksand. Men det verkar svårt om man inte vill vara i någon bystuga. Vi har börjat titta lite på Furudals bruk, men då kommer vi ha vigseln där också isåfall. Vi vill också gärna servera egen dryck och det tror jag inte man får på Moskogen. Jag är inte så förtjust i Moskogen heller, tycker inte om läget där. Har du tittat på Korstäppan? Fast där får man INTE ta med egen dryck och så är det rätt dyrt där.

• MissUnderstood

Vi har börjat släppa det där med egen dryck. Det känns svårt att få till. Nu har vi tittat på en del ställen i Tällberg som vi tycker ligger inom rimligt avstånd. Där finns det iallafall ett ganska bra utbud! Ska åka och kika på några ställen 16-18 maj.

• fru Bruhn

Om ni vill ha ett riktigt dalabröllop så är ju bystuga eller bygdegård ett perfekt alternativ. Finns ju flera att välja på både i Rättvik och Leksand. Hoppas ni hittar något bra.

• Juni2009

Annars finns det storlokal på Västanviks folkhögskola matsal och annan lokal som ligger nära matsalen.

Hur med alkohol vet jag inte.

Men många har haft bröllop där o gäster bodde där billigt o frukost ordnades oxå dagen efter bröllopet.

• MissUnderstood

Vi är sugna på Tällbergsgården och Klockargården i Tällberg. Någon som har några erfarenheter därifrån??

• pellas

Tycker ni ska kolla på åsengården som ligger mellan siljansnär och gesunda,jättevackert!!Gamal fäbodsmiljö!!Har dock ingen erfarenhet av att hyra lokal där men jag har varit mycket där,samt att släkten kommer från sollerön!!

Linda

• MissUnderstood

Tack för tipset! Ska kolla upp det!

• MissUnderstood

Kattbrud: Det är en av dem vi ska kika på den där helgen i Dalarna!! Bra erfarenheter därifrån?? Tell me more :)

• fru Bruhn

Åkerblads hotell är kanonmysigt. RIKTIG Dalastämning.

• MissUnderstood

Härligt att höra!! Det är därifrån jag fått bäst vibbar :)

Svar på tråden Festlokal i Dalarna - Tips nån?