Nyss hemkommen från Playa del Carmen
Hej!
Har nyss kommit hem från en underbar bröllopsresa till Playa del Carmen två veckor. Rekomenderas varmt! Om ni vill fråga nåt kan jag försöka svara.
Hej!
Har nyss kommit hem från en underbar bröllopsresa till Playa del Carmen två veckor. Rekomenderas varmt! Om ni vill fråga nåt kan jag försöka svara.
Vilket bolag åkte du med?
Ja! Äntligen någon som nyss varit där. Vårt första önskemål om smekmånad går just dit (om pengarna räcker=)
1. Bodde ni på "all inclusive" eller lägenhetshotell eller annat alternativ?
2. Vad var det bästa med att åka dit?
3. Dyrt att äta där? /resan?
Var exakt ligger det(ingen aning)?
Kan man resa dit med barn?
Vi bokade en resa med Apollo, kostade ca 13000 med flyg och boende, där frukost ingick (ej all incl.) Flög med KLM till Amsterdam och därifrån till Cancun med Martinair.
Det bästa var att det finns "allt". Vita fina stränder, många restauranger och barer, mycket intressanta utflykter till bla mayalämningar, trevliga människor, osv :)
Jag tycker inte att det var så jättedyrt, en middag på huvudgatan i Playa del C kostade mellan 90 och 200 pesos (ca 55-120 kr). De flesta middagarna vi åt kostade runt 120 pesos, alltså runt 70 kr. Öl kostade runt 30 pesos (18 kr).
jelikr: Playa del Carmen ligger i Mexico, på Yucatanhalvön, mot Karibien. Ca 1 tim S om Cancun. Såg många barnfamiljer, så det är nog inga problem, men vi har inga barn, så jag har ingen erfarenhet av det.
Vi var till Cancun for ett par manader sedan (flog iofs fran Canada). Det var min forsta gang i Mexico och jag kan varmt rekommendera Cancun! Manga barnfamiljer dar vi var. 5-stjarnigt hotell, all inclusive, manga olika restaruranger att valja mellan. Otroligt vackert och rent hotell, supertrevlig personal!
Ni som aker till Mexico, forsok aka till Xal-Ha, det ar verkligen paradiset!! Delfiner, snorkling mm. Vi akte dit pa en halvdags utflykt, men hade utan problem kunnat stanna dar en hel dag!
Bara ett tips :)
puffar för mer info
Jag vill ha info om Mexiko i allmänhet!!!
Give me, give me
Vill oxå ha info om Mexico!
Vad är det för info ni vill ha då? Finns ju många bra resesajter med massor av info...
Jag undrar lite hur mkt man skall räkna med i reskassa? Vi har frukost som ingår på hotellet men inget mer, vi vill gärna åka på ett par utflykter tex snorkling och chitzen itz (eller vad det nu heter) och till ngn cenotes. Blir borta i två veckor.
Ni som har varit här, hur mkt pengar gjorde ni av med?
Vi var i P d Carmen i januari, och det var jättetrevligt. Dock var jag inte förberedd på att det skulle finnas så många ödlor, och att ödlorna skulle vara SÅ stora. Tycker inte om ödlor, så var lite skärrad de första dagarna innan jag vande mig.
Utflykterna kostade mellan 100 och 200 dollar, men det fanns även billigare alternativ. Upptäckte dock att det enklaste är att åka på organiserade utflykter med tex resebolagen snarare än att ge sig ut på egen hand, då man måste betala inhemsk guide samt turistguide, och inträde är ganska dyrt hur som helst på de flesta ställen.
Mexico är kanonfint, men yucatanhalvön kändes så "turistig"... Jag trivdes bättre på Mexicos västkust, även om avstånden var längre där. Storstad i Acapulco, småstad i Taxco, Mayaruinerna i Palenque låg fint inne i djungeln, strand finns det massvis av, på flera ställen. Västkusten har ju solnedgångar över vattnet också, till skillnad från östkusten...
Kom hem från mexico för två veckor sedan och det var verkligen underbart! Vi bodde på ett all inclusive-hotell i Cancun, shoppade en massa och var på utflykter till mayatempel (Chichen Itza) och naturpark (Xcaret). Vattnet är turkosblått, solen skiner hela tiden och allt kostar ingenting. Funderar på att åka igen nästa år innan bröllopet för att få lite fräsh bränna :) Vi åkte två veckor med fritidsresor och det kostade 16000 kr/pers. Bästa tiden är nog att åka i januari-februari om man vill slippa amerikanernas Spring break som är i mars-april. Rekommenderar varmt Cancun!
Prisguide Cancun (pris per person):
Guidad tur till Chichen itza - 70 $
Guidad tur till Xcaret - 65 $
Buss till cancun center - 3 kr
Buss till Playa del Carmen - 30 kr
Taxi ca 3 mil - 50 spänn
Middag (typ grillad kyckling, ris och "gucca") - 70 kr
Drink med fri refill - 50 kr
En flaska öl - 7 kr
Playstation 3 (fästmannens inköp) - 3400 kr
puffenwilma: Vi gjorde av med 7000 kr var i fickpengar. Då var vi på utflykter till Chichen Itza, Tulum, Coba, simmade med delfiner, snorklade på Cozumel.
Vad gäller utflykter så står det säljare på massor av ställen som säljer olika utflykter, vi bokade så. Betalade tex 42 dollar var för Chichen Itza. Så man kan pruta lite.