• patti87

träffa prästen idag! något att tänka på????

idag ska vi träffa våran präst för första gången och ha ett samtal om bröllopet som äger rum den 28 juni!

är det något man ska tänka på???
    kom med alla förslag är ni snälla :)

vore så tacksam för svar!!!

• Svar på tråden träffa prästen idag! något att tänka på????
  • weinlove

vad kul med första träffen!! =D vi gifter oss den 12:e juli och vi träffade vår vigselförrättare i helgen.

även fast det var min farbror blev jag såå nervös när jag fick ordningen och när vi gick igenom exakt vad som kommer hända under vigseln.

mina tips är att slappna av och ta det lungt. glöm inte att andas :) var uppmärksam och fråga om du inte förstår. även om du kanske känner dig dum. det är första gången och förhoppningsvis sista gången ni gifter er och det är viktigt att ha allt klart för sig.

har du med dig vigselprogrammet så var beredd på att få göra en del ändringar, eftersom en del präster måste följa en speciell ordning.

tänk ut några frågor i förväg som du kan ställa, så du verkar intresserad. vet inte om ni känner prästen eller inte men var beredd på att kanske berätta lite om er själva också. är nog så att han vill veta lite om er nu när han fått äran att viga er.

För övrigt kommer jag inte på nåt annat. Önskar er bara lycka till! Det kommer säkert att gå bra.

• patti87

tack så jätte mycket för svaret :)

• patti87

puffar lite grann, vore intressant o veta :)

• 20080301

Det som händer är att ni går genom vigselordningen, ser ut psalmer in och utmarsch, ni får välja ett stycke som ska läsas i kyrkan. (fick vi göra iallafall. min minsta osn läste ut Ruts bok)
    det vi frågade var eg bara i vilken ordning vi går in och på vilken sida min man skulle stå.

• bara jag

Om du inte vill gå in med din blivande, utan med din pappa eller själv..kolla om det är ok med prästen!

Fråga tex om när man kan börja dekorera kyrkan och om man själv måste ta bort blommorna efter vigseln

• Gästabud

Du behöver inte vara nervös, det är ju en del i deras jobb så de borde ju vara vana och vet ju vilka saker som bör tas upp.
    Vi tänkte fråga om våran prälle vill ställa upp i munkkåpa då vi kör medeltids/fantasy tema, det känns lite pinigt.

• swordfish

Ringer prästen och bokar tid? eller ska man själv ta kontakt?

• Kjell Präst

Gästabud: Jag skulle inte ha ställt upp i munkkåpa eftersom jag inte är katolik... andra präster kanske resonerar annorlunda...

swordfish: Prästen hör av sig.

• patti87

våran präst ringde själv :)

• Joji

När ska man börja bli "orolig" för att de inte ringt och ringa själv?

• Jeez

Joji, orolig behöver du inte bli förrän tå veckor innan kanske. Min helt ovetenskapliga gallup hos mina kollegor runt om är att man hör av sig ca tre-fyra veckor innan i normalfall. En del hör av sig så fort de får bokningen och bokar in en träff ca två veckor innan själva vigseln. Men det är som sagt olika...

Och om ni känner att ni vill, åtminstone boka en tid, så är det bara att ringa själva så är det gjort sen!

• Joji
    Jeez skrev 2008-05-08 20:51:49 följande:
    Joji, orolig behöver du inte bli förrän tå veckor innan kanske. Min helt ovetenskapliga gallup hos mina kollegor runt om är att man hör av sig ca tre-fyra veckor innan i normalfall. En del hör av sig så fort de får bokningen och bokar in en träff ca två veckor innan själva vigseln. Men det är som sagt olika... Och om ni känner att ni vill, åtminstone boka en tid, så är det bara att ringa själva så är det gjort sen!
    Tack för ditt svar!

Prästen bjöd in till en allmän träff i kyrkan, för alla som ska gifta sig i sommar, men då kunde vi tyvärr inte gå. Antar att han kontaktar oss snart för en enskild träff, annars får vi ringa.
Svar på tråden träffa prästen idag! något att tänka på????