• weinlove

Nån mer som har störande grannar?

Sitter här med bordsplaceringen och försöker tänka. Tror ni det går? Näej. Grannen har alldeles för högt ljud på tv:n, så att bastonerna vibrerar mellan väggarna. Blir såå irriterad. Det är inte bara han som bor här.

En gång hade han efterfest kl 07:00 då älsklingen min kom hem från jobbet efter ett nattpass och skulle försöka sova. Fick gå över i pyamas och säga åt han att sänka. Blev bättre ett tag men nu några mornar har man vaknat till Ulf Lundells Hon gör mig galen och då blir man galen. Usch!!! Hate this.

Värst är det på helgerna. Fest i lgh bredvid och snett under. Luktar sprit i hela trappuppgången och dom spelar alldeles för högt långt in på natten.

Hur ska man göra för att få tyst på eländet? Nån annan som har det likadant? Vi störs verkligen utav det, så högt som det har.

Nåt tips på vad man kan göra för att det ska bli bättre. Prata går tydligen inte :( Man ska ju inte behöva flytta härifrån.

• Svar på tråden Nån mer som har störande grannar?
  • Kärlek ger näring åt själen

Jag vet inte om det finns någon störningsjour där ni bor?

Vi hade det så för ett tag sedan att grannen under körde bokstavligt talat allsång på kvällarna och alltid efter kl 22 när det skulle vara lugnt.
    Vi klaga även till hyresvärden att det var någon som röker i trappan. Inget hände utan de ville avvakta.

När grannen börja skråla ringde vi störningsjouren och de kom och sa ifrån och gav dem böter på 800:- Tro mig efter det så har de varit tysta.. inte vågat något annat för det Kooostar...

• cellabella

Ni får väl ringa nån störningsjour? Det bor mest barnfamiljer i vårt område så jag känner inte igen problemet som tur är.

• weinlove

tack för tipset. ska kolla upp det där med störningsjour. funderar på att sätta på vår radio och höja till max bara för att få dem att fatta. kan man göra det eller är det att trappa upp det hela ännu mer.

• Winniefred

Vi har det problemet med riktiga A-lagare som bor vägg-i-vägg. De lever på socialen så alla gånger vi ringt trygghetsjouren på dom så är det förmodligen jag själv som fått betala genom skatten.
    Verkar inte finnas nåt de kan göra åt saken; det är nog omständigare och dyrare för soc att flytta på dom så fort nån klagar.
    Ursch...

• 20080301

Vår granne och hennes kompisar röker hasch så det stinker i hela porten, kräks ut över balkongräcket, fimpar ut från balkongen och musiken ska vi inte ens tala om. Hela huset har ringt störningsjouren i flera år varje vecka men inget händer

• weinlove

Men hur gör man då. Gick ut på balkongen alldeles nyss och den här partylåten "You never see me again" eller vad den heter ekar i hela området. Vi delar balkong så jag kika in på hans del och såg att balkongdörren var öppen. ska jag säga nåt? eller gå och höra med andra grannar om de störs?

• be happy

Kontakta hyresvärden... han kan till slut vräka den störande grannen om det inte blir bättre efter samtal... Ofta brukar det ju finna regler i kontraktet vilka tider på dygnet som man föra oväsen... Vi hade samma problem och påtalade det flera gånger för våra grannar. En gång när vi kom dit hade de förfest och vi ville se en film, vilket inte gick för vi inte hörde ljudet på den svenska filmen. Gick upp och ringde på några gånger, nån av festdeltagarna öppnade då dörren med kommentaren: "Du får nog komma in, för vi hör ju inte att det ringer på dörren" sen insåg hon att jag nog inte var så intersserad av att va med och festa, killen som bodde i lägenheten blev dock sur och tyckte inte att vi kunde klaga hela tiden... (Trots att de alltså hade så högt ljud att de inte hörde ringklockan på dörren!)
    Det slutade dock med att de flyttade... Och vi också... han som flyttade in sen hade katt och vi hörde när den sprang över golvet till och med...
    Kontentan: Man får tåla en del när man bor i hyreshus, annars får man flytta. Men det finns gränser. Tex. ska man kunna leva normalt i sitt eget hem, man ska kunna sova på nätterna och alla grannar måste respektera att man kan ha olika "sov-tider". Mitt råd: Prata med hyresvärden!!

• 20080301

vet inte riktigt vart gränsen går med tanke på at det är på¨dagtid men annars skulle jag ringa värden.

weinlove skrev 2008-04-24 10:48:08 följande:
    Men hur gör man då. Gick ut på balkongen alldeles nyss och den här partylåten "You never see me again" eller vad den heter ekar i hela området. Vi delar balkong så jag kika in på hans del och såg att balkongdörren var öppen. ska jag säga nåt? eller gå och höra med andra grannar om de störs?
  • weinlove

Efter tio ska det vara tyst eller åtminstone lungt. Sen är det väl fritt fram men man tycker ju att man ska kunna ha balkongdörren öppen en vacker dag utan att störas av dunkande musikljud.

förstår helt att det är vissa saker man måste acceptera när man bor i lägenhetshus. Men ändå. Nånstanns måste man väl dra en gräns?

• PennyJenny

Första steget är alltid att kontakta den granne som stör en. Helst via personlig kontakt, det brukar funka bäst. I annat fall genom att skriva och lägga i brevlådan. Men det brukar oftast bara skapa irritation. När du pratar med vederbörande börja med något i stil med "Du kanske inte är medveten om det här, men det är ganska lyhört i huset och när du spelar musik högt på kvällarna går det inte att sova/höra vår tv/koncentrera sig på något" Då ger du vederbörande en fin utväg och de flesta brukar ta den och skärpa sig.

Om det inte blir bättre, gå vidare och prata med hyresvärden om det är en hyresrätt du bor i. För gärna anteckningar på när du blir störd, vad det är för störning och vilken tidpunkt och hur länge. Det är alltid mycket lättare för hyresvärden att agera då. Fråga hyresvärden vad h*n hur de går vidare. Blir det inte bättre så kontakta hyresvärden igen. Om du upplever att hyresvärden inte tar ditt problem på allvar, kontakta hyresgästföreningen. De kan då hjälpa dig att ta det hela vidare till tex hyresnämnden eller miljökontoret i kommunen.

Om du bor i en bostadsrättförening så är tillvägagångssätten i stort sett det samma, men kontakta styrelsen i stället för hyrsvärden. Och om du upplever att de inte tar det på allvar och inte gör något, kontakta miljökontoret och prata med dem. De har hand om den sortens ärenden inom komunen.

• Trisen

Vi bor i ett hus där alla äger sina lägenheter eller hyr privat av någon. Alltså har vi mest gamla människor som grannar så vi trodde det skulle vara knäpptyst i huset då vi flyttade in...

Men vad fel vi hade! Två grannar är hopplösa. Ena sjunger och spelar opera till kl 2 på nätterna. Så högt att man inte kan se på tv med normal volym om inte det finns text. Den andra hamrar, sågar och borrar (ha gjort det till och från i ett år nu). Okej, man måste ju få renovera. Men när de BÖRJAR mellan kl 20 och 21 på kvällarna och håller på i några timmar, då blir det lite störande. Speciellt då man har en 5-årig tjej som skall sova. Längtar tills vi får eget hus ute i skogen

• Jessyt

Jag har en granne under mig,singel kvinna i 40-50 års åldern som ska envisas med att dra hem massa karlar och vänninor och ha efterfester hela nätterna. Vi hör aldrig henne på dagarna eller på kvällarna, men mitt i natten tycker hon det passar att spela schlager på högtsa volym,jätte kul när man ska jobba dagen efter :) Va nere och sa till sist och sen dess har det varit lugnt,hoppas det fortsätter

Svar på tråden Nån mer som har störande grannar?