• Fru Brorsson

Äktenskapsförord på nätet?

Undrar lite om äktenskapsförord. Det skulle kosta 2500 + 250 om vi gör det på banken. Verkar som att det blir betydligt billigare om man gör det på nätet. Någon som har gjort det och vet hur det funkar?

• Svar på tråden Äktenskapsförord på nätet?
  • anne på grönkulla

Det jag skulle föredra med att göra det på banken är att man får mer personligt anpassad rådgivning så att man anpassar det mer efter ens egna behov - så allt utom enklaste standarddokumentet om jag var tvärsäker på innehållet och effekten skulle jag hellre betala mer för att och känna mig trygg med att det blir rätt.

• Nikajo

Vi gör den på banken. Lättera att kolla alla lån, tillgångar osv på plats.

• Fru Brorsson

Vi ska ha det väldigt enkelt. Mitt är mitt, makens är makens och vårt är vårt. Handlar inte om några större summor alls.

• Juni2009

Kanske ska ni skriva ihop egen på en vanlig A4 som ni två ska skriva på o lägga den på bankfack?

Jag är säker på att den skulle ändå gäller vid skilmässa o vid rättgång om det skull gå så lång.
    Men ni kan ändå kolla med jurist om ordval och m.fl.

• Nessan

För att ett äktenskapsförord skall vara giltigt måste det registreras hos tingsrätten!

dom.se/templates/DV_InfoPage____764.aspx

Juni2009 skrev 2008-04-29 11:32:02 följande:
    Kanske ska ni skriva ihop egen på en vanlig A4 som ni två ska skriva på o lägga den på bankfack?
  • Fru Brorsson

Har fått hem äktenskapsförord på posten från Juridikfokus idag.
    Är bara att kryssa i och skriva under och skicka in. Verkar lätt.

• anne på grönkulla

Det verkar tyvärr vara upplagt för att ett sånt papper ska bli föremål för en tvist om man skulle skilja sig, om det bara finns informellt så. Ska man veta att det ska gälla ska det registreras hos tingsrätt. Hur överens man än är idag så kan man ge sig på att man inte är det den dag man behöver pappret.

Juni2009 skrev 2008-04-29 11:32:02 följande:
    Kanske ska ni skriva ihop egen på en vanlig A4 som ni två ska skriva på o lägga den på bankfack?Jag är säker på att den skulle ändå gäller vid skilmässa o vid rättgång om det skull gå så lång.Men ni kan ändå kolla med jurist om ordval och m.fl.
  • Fru Brorsson

Undrar hur det funkar om ena makan/maken avlider medans man är gifta och har skrivit äktenskapsförord? Även om vi ska ha allt som enskild egendom utom det vi skaffat gemensamt så vill vi ju att vi ärver varandra om den ene går bort.

Någon som vet hur det funkar?

• Fru Brorsson

Glömde skriva att vi inte har/planerar barn.

• valkyriana

Man måste väl kunna formulera ett eget och skicka till tingsrätten ?

• Tooticki

Äktenskapsförord gäller bara vid skilsmässa, inte vid dödsfall.

Att skriva ihop ett eget är som upplagt för problem om den dagen skulle komma, träffa en jurist som kan hjälpa er att göra det ordentligt.

• anne på grönkulla

Äktenskapsförord gäller vid bodelning, oavsett om den görs pga skilsmässa eller ena partens bortgång. däremot bör man komplettera med testamente för att sen få till det som man vill ha det också vid det påföljande arvsskiftet.

• Fru Brorsson

Men vem ärver då om ena parten går bort om man inte har barn?

• anne på grönkulla

Den efterlevande parten - även enskild egendom, om man inte har testamente som säger annat.

Men prata med en jurist, det är alltid bäst att prata med proffs utifrån den egna situationen och särskila önskemålen.

Svar på tråden Äktenskapsförord på nätet?