Inlägg från: daniel2008 |Visa alla inlägg
  • daniel2008

Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....

Går i tankarna och funderar på en förlovning med min underbara flickvän sedan 4 år tillbaka. Vill gärna göra någon lite annorlunda förlovning så att den känns lite speciell och inte helt vanlig.

Så tänkte att med tanke på att vi träffades första gången under bio-premiären av Sagan om Konungens Återkomst så fick jag en ide. Att istället för vanliga förlovningsrignar så skulle vi ha replikor i äkta silver av Arwens halsband och Aragorns ring. Hon skulle få halsbandet och jag ringen då för att symbolisera att vi tillhör varandra och är ett lika fint par som Arwen och Aragorn från filmen vi såg när vi blev ihop. Alltså ett halsband och en ring istället för två vanliga förlovningsringar. Sedan så får jag tänka ut något smart frieri med dessa smycken...

Sedan när det blir dax för giftemål sä tänkta jag självklart att vi skulle kanske spinna vidare på temat om hon vill, men iaf så är det ju självklart att vi köper ordentliga vigselringar till bröllopet, man får ju inte göra om alla traditioner hur som helst ;)

Jag tror iaf att det skulle funka då vi gärna vill förlova oss men inte har råd att skaffa riktigt fina förlovnignsrignar ännu. Så detta skulle ju vara ett perfekt tillfälle att förlova sig med något snyggt och billigt och sedan så kan vi köpa riktiga ringar till bröllopet när vi båda pluggat klart och skaffat jobb och pengar :)

Vad tror ni om det? Skulle ni tycka att det var konstigt med en förlovning utan ringar? Det är ju sin kärlek man visar, så det bör ju gå bra att visa den med andra smycken än förlovningsringar, eller? Är jag helt ute och cyklar eller skulle detta verkligen vara en bra grej som skulle kunna funka?

• Svar på tråden Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....
  • daniel2008

Tackar för den positiva feedbacken, då var jag inte helt ute och cyklade iaf :) Har också funderat på om halsbandet blir lite "fel" istället för en ringen. Vet inte riktigt om hon skulle nöja sig med ett halsband, eller vill ha en ring också....

Skulle köpa två förlovningsringar åt oss båda om jag kunde men det kostar ju väldigt mycket om man vill han några av de man tycker är snyggast så tänkte vänta tills bröllopet då vi har mera pengar, om hon nu nappar på min ide med halsbandet :) Om inte så får vi väl vänta med förlovning något år till....

Ska försöka höra lite diskret och kolla vad hon tycker om ringar vid förlovning och så och hoppas att jag kan få fram lite.

• daniel2008
    Fenixx skrev 2008-04-26 18:23:14 följande:
    underbar tanke!! vi ska ha LOTR-bröllop själva. när vi förlovade oss så skrev vi på alviska i ringarna.
    Vad coolt :) Skulle också vilja ha bröllop med LOTR-tema. Hur hade ni tänkte genomföra bröllopet med LOTR-tema? Kläder, mat, musik och hela kittet eller bara lite LOTR på vissa saker? Blir väl svårt att få gästerna att komma med hobbfötter och alvöron ;) Kan ju lätt dra iväg med LOTR-tema kan jag tänka mig...

Hade ni något mer LOTR-aktigt vid förlovningen, eller var det bara de alviska inskriptionerna?
  • daniel2008

Efter 11 år är det min tur skrev 2008-04-26 18:09:50 följande:

Jättefina halsbandet är skit snyggt!
    Ja det är verkligen vackert. Tror faktiskt jag ska köra på denna ide. Tror det viktiga för min flickvän är att vi vet att vi är förlovade och älskar varandra, inte resten av världen vet det. För det är ju inte alltid man ser en ring på fingret men ett Evenstar halsband lär man då inte missa :)
  • daniel2008
    Joji skrev 2008-04-26 18:50:16 följande:
    OM ni nu vill ha ringar också, så kan du ju köpa billiga silverringar? Finns fina sådana också... Så kan ni byta till andra senare, om ni vill!? Men halsbandet är verkligen fint!
    [/citat]

Ja det skulle ju kunna vara en bra ide. Hittade dessa:
    www.guldshop.com/singelsamboring-p-289.html

Skulle det funka att ha en sådan för både henne och mig eller är det bara en ring för tjejer? Är lite dålig på det här med ringar för killar och tjejer :( Så hjälp skulle verkligen uppskattas och behövas :)
    Fenixx skrev 2008-04-26 19:09:08 följande:
    [citat]
    nej på förlovningen var det bara det vid ett ställe med otrolig utsikt över skog och vatten. just för våra gäster så kommer vi ange det som önskvärt men frivilligt. har svårt att se min morfar komma uppklädd så, men vore fräckt. vi har även med lite medeltid också så det ger större utbud för klädsel för dem. kommer ge tips vart man kan köpa, hyra, sy själv.är ett tag kvar, men så mycket det går så ska det gå i temat är det tänkt. bla kläder, musik, färgtema osv
    Haha ja kan se framför mig min pappa i hobbit-fötter och kläder :D Det låter ju som ett riktigt drömbröllop, får hoppas jag får möjligheterna att ha något liknande när det blir dax :)
  • daniel2008

Fröken Larsson skrev 2008-04-26 20:22:03 följande:

Oj, jättebilliga. Är kostnaden per par alltså? Intressant länk det där, hittade en hamrad silverring med cubic zirconia-sten som ser ut EXAKT som min vitguldsring med diamant - men för 423 kr i stället för 4500 kr. :-O
    Jag tror det iaf, står ju "ringar" så borde vara det. Men mailade och frågade för säkerhets skull :) Usch då, måste kännas jobbigt att se det...
  • daniel2008

Jahaja.... pratade nyss men henne lite allmänt om frieri och sånt och tydligen så var hon lite mer traditionstrogen än jag väntat mig. Kommer jag utan ringar så blir hon då definitivt besviken...

Kom ju som ett litet bakslag, ringar lär jag ju fixa iaf och 825 för båda två är ju helt klart ett överkomligt pris. Hur det blir med halsbandet och den andra ringen får jag se, blir nog tyvärr för dyrt med det + ringarna :(

Skulle vara roligt att göra det lite annorlunda men man får väl anpassa sig och göra det "vanligt" :(

• daniel2008

Thailand 08 skrev 2008-04-27 01:30:30 följande:

Nästan som våra fast dom var ännu snyggare dom du hittat!Fattar inte att det finns sånna killar som du.Vet din tjej om att du hänger på BT???
    [/citat]

Vad roligt att höra att jag hittat fina ringar :) Nej det vet hon inte och tänkte nog inte tala om det förrän jag har friat till henne, kan ju bli lite uppenbart att jag tänker göra det om hon får reda på att jag hänger här ;)

Fröken Larsson skrev 2008-04-27 07:55:12 följande:
    [citat]
    Köp halsbandet i morgongåva till henne? Och kanske ringen till dig själv? Det är en sån fin idé och det vore trist att helt förhala den tycker jag.
    [/citat]

Ja det kanske skulle vara en ide. Men ska man inte ge morgongåvan dagen efter bröllopsnatten? Jo det är nog trist att skippa den, ska försöka se till att skramla ihop pengarna så att det blir av, även om det innebär att jag får vänta lite längre än planerat med att fria.
    Joji skrev 2008-04-27 10:01:59 följande:
    [citat]
    Fröken Larsson skrev 2008-04-27 07:55:12 följande:Ja, tycker också det vore synd att släppa denna toppenidé helt!!!! Du kan ju även gravera något i ringarna, som är Sagan om ringen relaterat? Som någon gjort - något på alviska etc...Såg att du frågat vad killar kan ha för ringar, och det tycker jag är heeelt upp till den som ska bära den! Man kan ha vad för ringar som helst. Vet en del killar som har diamanter i sin ring, vilket min blivnade inte vill ha, så smaken är olika! Gå in på en smyckeaffär och kolla runt, blir ofta en helt annan sak när man får prova!!! Finns billiga ringar även där, inte bara på nätet...
    Ja det var ju en bra ide. Ska nog fundera ut något fint att gravera in i ringarna på alviska :)
    Ja, ska se om jag får tid att åka och kolla lite ringar någon dag, men har svårt att tänka mig att jag kan hitta något billigare än de jag redan hittat.
  • daniel2008

Ja tacka för tipset, hittade faktiskt cinemareplicas igår och mailade dem för att se om dem kunde ta hem halsbandet och ringen igen.

ganesha skrev 2008-04-27 11:17:38 följande:
    Akta så du inte fastnar för mycket på idéen och sätter den framför din önskade blivande fru.
    Ja det ska jag komma ihåg :)
  • daniel2008

Jodå det ska nog inte bli några problem att gilla dem när man blir äldre. Är dem förlovnignssmycken så kommer dem ju alltid att vara speciella och vackra bara av den anledningen att dem var med och förlovade oss :) Oavsett hur dem ser ut.

• daniel2008

Hmm... Har kollat runt lite på nätet och hittat lite billigare varianter av smyckena. Funderar på att köpa dem lite billigare varianterna även om dem kanske har lite sämre kvalitet. För då får jag råd med "riktiga" förlovnings ringar också plus att jag håller budgeten och kan fortfarande köra på min ide :)

Det viktigaste är ju faktiskt vår kärlek, inte kvaliteten på några smycken :) Det är tanken som räknas som man brukar säga ;)

• daniel2008

Fröken Larsson skrev 2008-04-28 07:40:32 följande:

Ja det låter väl bra, så kan du göra båda grejerna. Och visst är kärleken viktigast. :) Jag hoppas bara att din blivande fästmö resonerar likadant, att hon förstår dina bakomliggande tankar med både ring och halsband och inte bryr sig så mycket om kvaliteten på det hon får? (Det var inte meningen att låta snorkig tidigare i den här tråden förresten, jag förstår om det såg illa ut i dina ögon att jag ratade en ring för 450 spänn som såg precis likadan ut som min egen för 4500 eftersom min egen har diamant och är i vitguld. Jag tar inte lätt på såna stora summor och är student som får vända på slantarna jag med - men mina föräldrar sålde mina mor- och farföräldrars gamla vigselringar som de hade sparat (de är döda sen länge) och gav mig pengarna med tanken att mina mor- och farföräldrars ringar nu symboliskt finns i min ring. Då ville jag ju inte köpa en billig ring utan ha en hållbar i guld som liknade mina äldre släktingars.)
    Ja jag tror nog hon förstår och skulle göra det samma som mig. Hon är väldigt sparsam av sig och så hon kommer nog ändå att tycka att jag kommer att lägga ut för mycket pengar även om jag bara tar det billigare alternativet :)

Ingen fara, jag uppfattade dig iten som det minsta snorkig :)

Fick svar om ringarna och tyvärr så var det 825:-/st och inte får båda två :(
  • daniel2008

Nu har jag och min flickvän bestämt oss att vi ska förlova oss till sommaren :) Vi har också bestämt vad det ska stå i ringarna. Dock så vet hon inte när och hur i sommar, det är upp till lilla mig ;)

• daniel2008

Tackar. Jo det ska bli riktigt roligt. Har nog bestämt att det ska bli av när vi åker till Kolmården i sommar. Då ska vi nog bo på Getå hotell och Getåravinen som är där i närheten ska tydligen vara väldigt vackert så tänkte passa på när vi är där :)

Här finns lite bilder på Getåravinen för den intresserade: www.norrkoping.se/miljo-natur/utflykter/utflyktstips/juni/getaravinen/

Svar på tråden Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....