• daniel2008

Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....

Går i tankarna och funderar på en förlovning med min underbara flickvän sedan 4 år tillbaka. Vill gärna göra någon lite annorlunda förlovning så att den känns lite speciell och inte helt vanlig.

Så tänkte att med tanke på att vi träffades första gången under bio-premiären av Sagan om Konungens Återkomst så fick jag en ide. Att istället för vanliga förlovningsrignar så skulle vi ha replikor i äkta silver av Arwens halsband och Aragorns ring. Hon skulle få halsbandet och jag ringen då för att symbolisera att vi tillhör varandra och är ett lika fint par som Arwen och Aragorn från filmen vi såg när vi blev ihop. Alltså ett halsband och en ring istället för två vanliga förlovningsringar. Sedan så får jag tänka ut något smart frieri med dessa smycken...

Sedan när det blir dax för giftemål sä tänkta jag självklart att vi skulle kanske spinna vidare på temat om hon vill, men iaf så är det ju självklart att vi köper ordentliga vigselringar till bröllopet, man får ju inte göra om alla traditioner hur som helst ;)

Jag tror iaf att det skulle funka då vi gärna vill förlova oss men inte har råd att skaffa riktigt fina förlovnignsrignar ännu. Så detta skulle ju vara ett perfekt tillfälle att förlova sig med något snyggt och billigt och sedan så kan vi köpa riktiga ringar till bröllopet när vi båda pluggat klart och skaffat jobb och pengar :)

Vad tror ni om det? Skulle ni tycka att det var konstigt med en förlovning utan ringar? Det är ju sin kärlek man visar, så det bör ju gå bra att visa den med andra smycken än förlovningsringar, eller? Är jag helt ute och cyklar eller skulle detta verkligen vara en bra grej som skulle kunna funka?

• Svar på tråden Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....
  • daniel2008

Ja tacka för tipset, hittade faktiskt cinemareplicas igår och mailade dem för att se om dem kunde ta hem halsbandet och ringen igen.

ganesha skrev 2008-04-27 11:17:38 följande:
    Akta så du inte fastnar för mycket på idéen och sätter den framför din önskade blivande fru.
    Ja det ska jag komma ihåg :)
  • Gästabud

Kör hårt på fantasy tema. Vi förlovade oss med ganska tunna guldringar, inte jätte dyrt. nu planerar vi ett medeltids/fantasy bröllop. Vad vi vet än så länge så har nästan alla nappat på temat och fixar med kläder. Till och med gammel farfar och gammel farmor. Har man möjlighet att fixa det mesta själv så blir det inte så dyrt.

• Humlan66

Jag tycker ju att för 99 samt 129 $ får ni ju fina ringar det handlar ju om ca 610 +750 kr trots allt och kommer ni att tycka om dessa smycken då ni blir äldre ?för förlovningsmycken ska ju hänga med ett tag och speciellt vigselringar

• daniel2008

Jodå det ska nog inte bli några problem att gilla dem när man blir äldre. Är dem förlovnignssmycken så kommer dem ju alltid att vara speciella och vackra bara av den anledningen att dem var med och förlovade oss :) Oavsett hur dem ser ut.

• daniel2008

Hmm... Har kollat runt lite på nätet och hittat lite billigare varianter av smyckena. Funderar på att köpa dem lite billigare varianterna även om dem kanske har lite sämre kvalitet. För då får jag råd med "riktiga" förlovnings ringar också plus att jag håller budgeten och kan fortfarande köra på min ide :)

Det viktigaste är ju faktiskt vår kärlek, inte kvaliteten på några smycken :) Det är tanken som räknas som man brukar säga ;)

• Fröken Larsson

Thailand 08 skrev 2008-04-27 11:29:34 följande:

Vilkrn häftig sida!
    Jag vill genast ha nästan allting därifrån.. *filmfreak*
  • Fröken Larsson
    daniel2008 skrev 2008-04-27 21:55:25 följande:
    Hmm... Har kollat runt lite på nätet och hittat lite billigare varianter av smyckena. Funderar på att köpa dem lite billigare varianterna även om dem kanske har lite sämre kvalitet. För då får jag råd med "riktiga" förlovnings ringar också plus att jag håller budgeten och kan fortfarande köra på min ide :)Det viktigaste är ju faktiskt vår kärlek, inte kvaliteten på några smycken :) Det är tanken som räknas som man brukar säga ;)
    Ja det låter väl bra, så kan du göra båda grejerna. Och visst är kärleken viktigast. :) Jag hoppas bara att din blivande fästmö resonerar likadant, att hon förstår dina bakomliggande tankar med både ring och halsband och inte bryr sig så mycket om kvaliteten på det hon får?

(Det var inte meningen att låta snorkig tidigare i den här tråden förresten, jag förstår om det såg illa ut i dina ögon att jag ratade en ring för 450 spänn som såg precis likadan ut som min egen för 4500 eftersom min egen har diamant och är i vitguld. Jag tar inte lätt på såna stora summor och är student som får vända på slantarna jag med - men mina föräldrar sålde mina mor- och farföräldrars gamla vigselringar som de hade sparat (de är döda sen länge) och gav mig pengarna med tanken att mina mor- och farföräldrars ringar nu symboliskt finns i min ring. Då ville jag ju inte köpa en billig ring utan ha en hållbar i guld som liknade mina äldre släktingars.)
  • daniel2008

Fröken Larsson skrev 2008-04-28 07:40:32 följande:

Ja det låter väl bra, så kan du göra båda grejerna. Och visst är kärleken viktigast. :) Jag hoppas bara att din blivande fästmö resonerar likadant, att hon förstår dina bakomliggande tankar med både ring och halsband och inte bryr sig så mycket om kvaliteten på det hon får? (Det var inte meningen att låta snorkig tidigare i den här tråden förresten, jag förstår om det såg illa ut i dina ögon att jag ratade en ring för 450 spänn som såg precis likadan ut som min egen för 4500 eftersom min egen har diamant och är i vitguld. Jag tar inte lätt på såna stora summor och är student som får vända på slantarna jag med - men mina föräldrar sålde mina mor- och farföräldrars gamla vigselringar som de hade sparat (de är döda sen länge) och gav mig pengarna med tanken att mina mor- och farföräldrars ringar nu symboliskt finns i min ring. Då ville jag ju inte köpa en billig ring utan ha en hållbar i guld som liknade mina äldre släktingars.)
    Ja jag tror nog hon förstår och skulle göra det samma som mig. Hon är väldigt sparsam av sig och så hon kommer nog ändå att tycka att jag kommer att lägga ut för mycket pengar även om jag bara tar det billigare alternativet :)

Ingen fara, jag uppfattade dig iten som det minsta snorkig :)

Fick svar om ringarna och tyvärr så var det 825:-/st och inte får båda två :(
  • Thailand 08

Fröken Larsson skrev 2008-04-28 07:18:47 följande:

Thailand 08 skrev 2008-04-27 11:29:34 följande:
    Jag vill genast ha nästan allting därifrån.. *filmfreak*
    Jag ser oxå på väldigt mycket film.hittade ett halsband + en sååå snygg ring!
  • daniel2008

Nu har jag och min flickvän bestämt oss att vi ska förlova oss till sommaren :) Vi har också bestämt vad det ska stå i ringarna. Dock så vet hon inte när och hur i sommar, det är upp till lilla mig ;)

• Fröken Larsson
    daniel2008 skrev 2008-05-01 14:17:24 följande:
    Nu har jag och min flickvän bestämt oss att vi ska förlova oss till sommaren :) Vi har också bestämt vad det ska stå i ringarna. Dock så vet hon inte när och hur i sommar, det är upp till lilla mig ;)
    Wiiii, grattis!
  • Gästabud

va kul, grattis. Det kommer bli kanon.

• daniel2008

Tackar. Jo det ska bli riktigt roligt. Har nog bestämt att det ska bli av när vi åker till Kolmården i sommar. Då ska vi nog bo på Getå hotell och Getåravinen som är där i närheten ska tydligen vara väldigt vackert så tänkte passa på när vi är där :)

Här finns lite bilder på Getåravinen för den intresserade: www.norrkoping.se/miljo-natur/utflykter/utflyktstips/juni/getaravinen/

Svar på tråden Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....