• Tulpanöra

Vilka bjuds på möhippa?

Jag undrar vilka tjejer och kvinnor som brukar bjudas på brudens möhippa? Finns det något riktmärke, som att man bjuder alla kvinnor som finns med på gästlistan, eller får man sålla lite och välja de som står bruden närmst?
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Vilka bjuds på möhippa?
  • jelikr

De möhippor jag varit på har det sållats lite efter ålder.
    Mamma , svärmor , fastrar och mostrar har tex inte varit med.
    Det har varit kusiner , systrar och vänner.
    Fast det där kan man nog göra lite som man tycker , alltså den som ordnar hippan.
    Beror ju kanske oxå lite på vad man tänker göra,
    eller så får man göra saker efter vilka som är med

• FruRålin080808

Jag tycker nog att man ska erbjuda alla de tjejer som är bjudna på bröllopet att delta i möhippan(ju fler man är desto mer kan man lägga ihop och göra något vettigt...)...Sen kanske mamma och svärmor inte ska vara med eftersom Möhippan är ju "sista kvällen med gänget". När en av mina bästa vänner skulle gifta sig var jag inte inbjuden till möhippan(de som ordnade den hade ingen koll på kompisar från förr eller brydde sig kanske inte) och det var jätte tråkigt att inte fått vara delaktig i festligheterna som det pratades en del om på bröllopet...

• Pumpkin

Det vanliga är väl att det är brudens vänner, kusiner osv som är bjudna, tvivlar på att det är så jättemånga som bjuder med ALLA kvinnor som är bjudna på bröllopet. Jag menar visst, jag har träffat de flesta tjejer/kvinnor som kommer på vårt bröllop, men alla är ju inte MINA vänner liksom. Skulle bara kännas skumt att bjuda sambons kompisars flickvänner som jag aldrig umgåtts särskilt mkt med. Men det är ju min åsikt.

På min möhippa kommer mina närmsta tjejkompisar, min mamma och min moster vara med, eller det är i alla fall dem jag har sagt till tärnan att jag vill ha med.

• Tulpanöra

Tack för era svar!! Nu har jag en rätt så bra idé om vilka som kommer att bli bjudna! Var ungefär som jag trodde, men man vill ju göra som brukas :).

• brudensara

Jag har varit på olika sorters möhippor, en variant med bara de allra närmaste vännerna och en annan variant där de alla kvinnor i ungefär samma ålder som bruden har varit med, alltså både brudens nära vänner, släktingar och respektive till bruden och brudgummens vänner. Om man väljer en stor eller liten hippa tycker jag beror på bruden. Är hon en person som trivs bäst med sina nära vänner så skulle jag välja att bara bjuda dem till möhippan. Är bruden däremot mera utåtriktad och gillar större sammanhang och fester, så skulle jag bjuda flera till möhippan.

På min egen möhippa har jag sagt att jag helst bara vill vara med nära vänner (min tärna har faktiskt frågat hur jag skulle vilja ha det om jag fick en möhippa). Men vi har också valt att ha ett mindre och personligare bröllop.

• Tea25

Hej!

Kul att läsa att traditionerna är lite olika. Det som jag själv har upplevt är att de som är medbjudna som brudgummens killkompisars respektive som man aldrig träffat förut tycker det är kul och att sedan på bröllopet att man känner några fler och har något gemensamt. För att minska diskussioner och åsikter om varför någon blev bjuden och inte någon annan så har vi bjudit in alla tjejer (förutom mamma, svärmor och fastrar/mostrar) och så får personen själv avgöra om de vill komma eller inte. Även om man bjuder in många så faller endel bort, särskilt om möhippan är på sommaren. Hoppas att alla får en trevlig möhippa!

Svar på tråden Vilka bjuds på möhippa?