• Cajjo83

Ingen möhippa??

Saken är den att jag hade en brudtärna som skulle fixa med allt vad möhippan innebär.. men pga av sitt nya jobb så har jag ingen brudtärna längre...
    Man hoppas ju på att någon av de andra tjejerna i gänget ska ta tag i saken, men jag känner mig ändå oroad.
    Ska jag fortsätta vara orolig eller har ni något tips på hur man kan "puscha" någon lite, så de kanske förstår att de måste ta tag i saken!!?
    Tacksam för alla råd som kan tänkas ge :)

• Svar på tråden Ingen möhippa??
  • Thailand 08

Tipsa nån av dom andra.Jag hade ingen men hoppas på att få en FRU hippa snart...

• Sirlgrid

ÄR det helt fel att ordna sin egen möhippa?.. En liten fest, liksom?...

• maella

Shit va jobbigt! Har du en syster eller väldigt nära vän du kan be om detta kanske? alt. bestmans flickvän/fru.

• bröllops gäst

Jag tycker du kan prata med din blivande man och be honom höra med dina vänner. Han behöver ju inte säga att det kommer från dig..... Personligen tycker jag att det är viktigt att få en möhippa om man verkligen vill det. Bröllop är ju kanske inte en sak man planerar göra igen. Din förra tärna kanske började planera nåt och då kanske de andra tjejerna fortsätter. Jag har svårt att tro att de bara lägger av om de börjat planera. Det ordnar sig nog. =)

• MsSandra

Det beror ju på om du vill ha nån eller inte? Har du gjort någon annan till tärna nu? Eller har du många "bästa vänner"? Det är inte alla som tänker så långt liksom.. så om du inte tilldelat någon tjänsten som tärna... eller pushat på dom (eller fått din m2b att så ett frö..) så kommer det nog inte bli något..

Alla förväntar sig så olika.. jag själv vill inte ha någon möhippa :) Jag skulle dock kunna tänka mig att ha en middag, men det känns som det räcker med bröllopsmiddagen (vi ska ha ett litet bröllop så jag kommer ha ganska mycket tid för varje person) :)

Lycka till

• HurraViSkaGiftaOss

Oroa dig inte.
    Dina kompisar fixar nog detta. Din fd tärna kanske också gör det, men ingen säger något till dig för det ska ju vara en överraskning.
    Jag tycker inte att du ska ordna din egen möhippa.

Det löser sig ska du se

• FruRålin080808

Tycker att möhippan är något som vänner och systrar fixar...Absolut inte själv...Min syster höll på att förstöra alla våra planer när hon bjöd in till tjejfest. Jag har svårt att förstå allas panik över det här med möhippa. Det är ju inget man kan styra eller påverka själv. Har man vänner som fxar en hippa är det ju kul men om man inte har det så fine då får man ju acceptera det. Jag kan tycka att det är fel att puscha på sina vänner ang möhippa för det är en hel del att planera och det kostar en del så det är ju som en "present" från vännerna...och inte förväntar man sig presenter från folk??
    Ta det lugnt och ta det som det kommer...

Sirlgrid skrev 2008-04-29 07:18:15 följande:
    ÄR det helt fel att ordna sin egen möhippa?.. En liten fest, liksom?...
  • Skottdagen2008

Det tråkigaste med att inte få ordna sin egen möhippa är att man kanske önskade få göra lite andra saker. Jag fick lite känslan av att mina vänner ordnat en hippa som de ville ha den inte som de trodde att jag skulle vilja göra.

Svårt att förklara. Det var verrkligen trevligt på alla sätt och vis förutom att alla skulle gå hem så himla tidigt och inte parta hela natten som min man. Det var typ bara jag som var sugen på att kanske sitta sent och tjattra. Vet inte, men det kändes som om de inte riktigt kände mig.

Exempel:
    Vi gjorde väldigt mycket roligt, det var inte det, men vissa kommentarer under dagen fick mig att tänka. Vi satt bland annat i bastun i en lokal i ett litet samhälle om min kompis säger:

"Är det inte mycket trevligare att sitta här och basta än att var på något spa eller sånt med massor av folk."

Eller:

"Jag förstår inte de som utsätter sina vänner för att klä ut sg och få göra en massa konstiga uppgifter på stan."

Vad skulle jag svara, nej, jag tycker det vore lite roligare att vara bland mer folk och verkligen tjoa och tjimma och få klä ut mig och göra bort mig och sånt typiskt möhippeaktigt där man liksom syns att man ska gifta sig ordentligt som min man fick göra.

Eller bara det där att ta reda på vad jag tycker om såsom fysiska prövningar, att sjunga, att klä ut mig, att svamla till det ordentligt och sitta och dricka och äta gott hemma hos någon och snacka tjejsnack m.m. Näe, de flesta åkte hem vid 20-22-tiden.

Jaja, jag är glad att jag fick en möhippa, men den kanske inte blev riktigt för mig utan för dem.

• Skottdagen2008

Oj, det blev lite långt.

• pandis2405
    FruRålin080808 skrev 2008-04-29 09:22:49 följande:
    Jag har svårt att förstå allas panik över det här med möhippa. Det är ju inget man kan styra eller påverka själv.
    Det är nog just det som är grejen. Många av oss är totala kontrollfreaks (mig inberäknad) och detta är den enda delen av hela bröllopet som vi inte kan kontrollera, och ändå är den så viktig. Det är läskigt!

Och visst, man får acceptera som det blir, men det är en sån grej överallt att det är självklart att få möhippa, de frågar på jobbet hela tiden "har du blivit hippad än då?", jag skulle tycka att det kändes hemskt att inte få någon hippa, och därmed tänker alla att man inte har några vänner. (Jag vet att man inte ska bry sig om vad andra tycker, men det är lättare sagt än gjort)
Svar på tråden Ingen möhippa??