• äckling

Egengjorda servettringar

Hej hej!
    Ska ta tag i det där med att tillverka egna servettringar/placeringskort. Min fråga är nu hur stora man "ska" göra dem, alltså vilken omkrets är lagom till en normal tygservett?? Nån som vet?

• Svar på tråden Egengjorda servettringar
  • äckling

Någon som kan ge råd??

• Sara W

Jag har gjort egna servettringar i såväl papper som i tyg. Vilket material har du tänkt dig? När jag gjorde i tyg, använde jag dekorationsband som jag köpte på Panduro. Dessa hde en liten ståltråd i sig, så man kunde forma ringarna hur man ville och därmed också anpassa dem i storlek. Broderade in små pärlor och det blev hur bra som helst. Dessa har jag använt många gånger runt såväl pappers- som tygservetter.
    Min rekommendation är att du rullar/viker din tygservett så som du vill ha den och sedan tar mått runtom. Ska du göra i papper, så måtta på papper. Då tror jag det blir snyggast och bäst anpassat. Att säga en given diameter kan bli alldeles för trångt eller alldeles för löst beroende på hur hårt du vill bryta/rulla din servett.

Lycka till!

• äckling

Tack för dina råd.
    Problemet är att jag har hyrt servetter så vet inte riktigt hur de ser ut. Jag har tänkt rulla ihop en bit papper och dekorera lite samt skriva dit gästens namn. Tänkte att det borde vara enkelt. Jag får chansa på storlek.

• 081110 1

Kan du göra dem med tråd eller liknande så du kan anpassa omfånget då? Om du inte vet storleken på förhand? Pärlor på tråd som viras runt blir också snyggt och behöver inte knytas förrän på plats.

Svar på tråden Egengjorda servettringar