• rosalin

Kan inte enas och tiden börjar ta slut

Vi kan inte enas om efternamn och det börjar bli panik nu. Vi kommer aldrig få in pappren i tid. Jag vill att vi ska ta mitt efternamn, för det har dottern också så det blir enkelt. Men m2b vill hitta på nått nytt, men jag är inte bekväm med någon av förslagen. Vi har ängnat timmar åt att hitta ett nytt efternamn. Det är det där med nytt jag inte gillar. Jag har liksom tagit för givet att man tar killens efternamn, men han vägrar fortsätta heta Johansson. Så då kan jag sträcka mig till att vi tar mitt namn. Men inte ett nytt, det blir aldrig jag då.

• Svar på tråden Kan inte enas och tiden börjar ta slut
  • Freckles

Nu mera får man ju inte byta namn hur som helst - "ta något nytt" det måste ha funnits med i släkten och inte allt för långt bort.
    Min sambos bror och fru ville ta hans pappas efternamn (han själv har sin mammas) men det fick de inte...
    Så kolla upp vilka möjligheter som verkligen finns för att byta namn, annars kanske ni ändå får börja om från början.
    Lycka till!

• rosalin

hm, men får man inte ta ett helt nytt namn som ingen annan har och som inte är likt något som nån annan har? Så trodde jag att det var, men det är ju så svårt att få fram vad som verkligen gäller

Freckles skrev 2008-05-08 20:33:07 följande:
    Nu mera får man ju inte byta namn hur som helst - "ta något nytt" det måste ha funnits med i släkten och inte allt för långt bort.Min sambos bror och fru ville ta hans pappas efternamn (han själv har sin mammas) men det fick de inte...Så kolla upp vilka möjligheter som verkligen finns för att byta namn, annars kanske ni ändå får börja om från början.Lycka till!
  • anne på grönkulla

Det måste iallafall prövas hos PRV och sökert går det nog inte att svara innan man ansökt och fått förslagen prövade.

• 090208

"Tagit for givet att man tar killens namn"??
    Lite ovanligt att han inte vill ha sitt namn kvar... Gullig han ar...
    Byt inte namn alls da. Har inte vi gjort och vara framtida barn kommer formodligen inte ha samma. Man ar inte mindre familj for att man inte har samma namn. Varken jag eller min man vill byta, och kompromissen med barnen blir da, att har dom svenska fornamn sa blir det utlandskt efternamn (hans alltsa). Och tvartom...
    Eller vanta och byt namn sen val?

• junikul08

Visst kan man vänta ända till vigseldagen med att anmäla sin namnändring? (Sedan är det säkert annorlunda om man ska ansöka om ett helt nytt namn antar jag) Eller? Så har jag tolkat papprena! Vi kan inte heller bestämma oss....

• rosalin
    090208 skrev 2008-05-08 20:42:21 följande:
    "Tagit for givet att man tar killens namn"??
    ja, det har varit enklast så har jag tyckt. Då var det en sak mindre att fundera på... men så enkelt var det ju inte när jag var tvungen att välja en johansson

Ja, jag föreslog att vi skulle vänta och känna efter lite längre fram vad vi vill heta, för nu är det så stressigt... men samtidigt känns det ju roligt att heta samma, nu när man ska vara gift
  • Ayeree

Jag kan förstå din kille. Jag vill absolut inte ha kvar mitt efternamn utan antingen tar jag m2bs eller så blir det ett nytt.

• erinny
    090208 skrev 2008-05-08 20:42:21 följande:
    "Tagit for givet att man tar killens namn"??Lite ovanligt att han inte vill ha sitt namn kvar... Gullig han ar...Byt inte namn alls da. Har inte vi gjort och vara framtida barn kommer formodligen inte ha samma. Man ar inte mindre familj for att man inte har samma namn. Varken jag eller min man vill byta, och kompromissen med barnen blir da, att har dom svenska fornamn sa blir det utlandskt efternamn (hans alltsa). Och tvartom...Eller vanta och byt namn sen val?
    Inte kan ni ha olika efternamn på era barn?
    Har läst att man inte får det så jag undrar bara hur ni tänker?
  • stenbruden

Finns det inte ett fint efternamn i någon av era släkter?
    Jag bytte till min mormors flicknamn för ett par år sedan och det ska vi heta nu båda två när vi gifter oss... Det är ett släktnamn men ingen i släkten heter det längre.

Om jag minns rätt så är det dessa krav på att ta släktnamn:
    Någon med max två generationer bakåt måste ha hetat det
    Max antal år gammalt namn (tror att det var 100år)
    Och givetvis att inte den som hette/heter det har något emot det. Min mormor fick en fråga om hon tyckte att det var ok att jag tog det vilket hon såklart gjorde

Jag tror att det är ganska svårt och att det tar tid med helt nya namn. Det ska prövas osv och tar nog tid...

Lycka till!

• Lunia
    erinny skrev 2008-05-20 16:46:50 följande:
    Inte kan ni ha olika efternamn på era barn?Har läst att man inte får det så jag undrar bara hur ni tänker?
    Har också läst det samma. Barn med samma föräldrar får automatiskt samma namn som syskonen.
  • jeslin

Men skulle det bli du om det hade blivit Johansson då?

Jag o barnen ska byta namn men jag tycker inte alls att mitt namn klingar som det ska men det är ju för att man inte är van..Tror absolut att det skulle kännas likadant om vi tog ett helt nytt namn
    Det är ju bara ett namn

• Ljungfru

Det är ingen fara. Ta det lungt!
    Gå och gift er och bestäm sedan hur ni skall göra med namnet.

Svar på tråden Kan inte enas och tiden börjar ta slut