• Fru Melin

HJÄLP!! Vad tycker ni vi ska göra!

Oj nu vart jag nervös. Läste i en annan tråd om detta med efternamnet och resa.

Vi gifter oss 29/8 och åker utomlands den 19/10. Hinner allt fixas?? Är det enda "hindret" några hundra isf om man ska byta efternamn på bokningen. Men om det inte skulle gå..

En fråga till, måste man byta till det nya efternamnet med en gång?

Jag själv har ett pass som gått ut, och måste därför beställa nytt. Men min sambo har sitt på det torra.

Så min fråga är, kan vi ändra efternamnet efter att vi hemkommit?

• Svar på tråden HJÄLP!! Vad tycker ni vi ska göra!
  • 090208

Man kan val andra efternamn precis narsomhelst? Jag andrade inte efternamn, men antar att du kan gora det nar ni kommer tillbax. Eller ring till dom som ordnar sant och fraga dom hur lang tid det kan tankas ta.

• AnnaochHenrik

Om du byter efternamn i samband med vigseln, heter du formellt sett ditt nya namn när vigseln är avklarad. Men det tar ju någon vecka innan ändricgen gått igenom i folkbokföringen.
    Det viktiga är att du har samma namn på pass och biljett! Passet kan man byta ut senare, de rekommenderar att man skafar nya ID-handlingar inom ett halvår efter namnbyte har jag för mig!

• anne på grönkulla

Även om ni har maximal otur och varje grej tar toklång tid så borde ni hinna utan problem på knappt 2 månader.

Men visst kan man säkert ändra först efter resan, men jag tror inte det ska behövas. Oavsett det så har man ca 6 månader på sig att byta id-handlingar när man har bytt.

• anne på grönkulla

Även om ni har maximal otur och varje grej tar toklång tid så borde ni hinna utan problem på knappt 2 månader.

Men visst kan man säkert ändra först efter resan, men jag tror inte det ska behövas. Oavsett det så har man ca 6 månader på sig att byta id-handlingar när man har bytt.

• Fru Melin

Ok nu känner jag mig lugn

Men jag trodde det skulle ta det längre tid änn så

Tack för era svar/ Kram

• Pingi

Tänk på att du måste byta visa kort osv med så det passar med ditt nya leg. Körkortet skall okså bytas. Men om man förbereder allt så ska det gå snabbt.

Svar på tråden HJÄLP!! Vad tycker ni vi ska göra!