• Paulineli

Svärmor!

Måste skriva av mig lite!

Min välmenande svärmor är helt hopplös att ha på kalas. På min födelsedagsfest igår tog hon över hela tillställningen som om hon vore värdinna. Började bjuda runt på mat och dryck och kakor och möblera om och duka om helt självmant.

Känner att hon helt omyndigförklarar mig och genom sitt handlande och kritiserar hur jag har organiserat min fest. Jag hade planerat att vi skulle äta maten i viss ordning och takt, men då börjar hon plocka fram mer mat från VÅRT kylskåp och bjuda runt, fast jag hade tänkt att vi skulle ha det lite senare. Hon tar med sig egen kaka (om det inte skulle räcka)hon tog bort dukarna på borden för de KUNDE blåsa bort. Sedan ställer hon sig och plockar undan maten "för annars blir den dålig" Kan hon inte bara sitta ner och vara en vanlig gäst och ha lite trevligt istället?

Det kan tyckas snällt och att jag överreagerar men hon gör det på ett sånt överlägset sätt. Och jag hade verkligen tänkt ut hur jag ville ha min fest och vilka dukar jag ville ha och vilka kakor jag ville bjuda på =(

Är jag överkänslig?

• Svar på tråden Svärmor!
  • Blondie77

jag hade blviit helt galen på min svärmor om hon uppfört sig så! Du borde stå på dig och nu är det kanske för sent men du borde tagit henne avsides och sagt i från att i ditt hem är du värdinna och det är snällt att hon vill hjälpa till men det behövs inte för du har koll på läget! Kan ju iofs vara bra att ta ett snack med henne innan bröllopet för det är ju en dag du absolut inte vill att svärmor ska ha med egen kaka, plocka bort maten och dukarna ;) lycka till!! Jag vet hur du har det, jag har också en svärmor som är totalt hopplös hehe

• KIKKIHOLMBLAD

Förstår hur du känner, men tycker du ska sätta ned foten och markera.

Min svärmor är inte alls sådan, men min egen mor är dock precis som du skrev. Alltid välmenat men lyckas köra över en ändå.

• MissDoe

Nej, jag tycker inte att du är överkänslig. har själv en svärmor med lite såna tendenser.. hon vill så väl, men man blir såååååå irriterad!

Inte så mycket att göra åt situationen egentligen, bara försöka fokusera på att hon förmodligen inte gör som hön gör för att omyndigförklara dig och komma ihåg att du faktiskt inte MÅSTE tycka att din svärmor är din bästa vän och favorit över alla andra. Du FÅR bli arg och irriterad, det är ju ändå ditt hem och din fest som hon kommer och fösöker ändra.

Stå på dig! och ta måååååånga djupa andetag!

• Caroline&Kristian

Hej,

Jag vet hur du känner.....men jag tycker att du ska prata med henne. Du behöver inte vara elak utan på ett snällt och trevligt sätt säga att du vill sköta era fester och att hon är mer än välkommen att hjälpa till om ni BER om det!

• Fröken Larsson

När jag läser får jag en känsla av att min mamma skulle kunna göra precis samma sak och samtidigt tro att hon är jättesnäll och hjälper till. Din svärmor kanske menar väl men är ruskigt klumpig? Vissa fattar ju inte att det ibland är "snällast" att sitta ner och låta bli att göra något. Jag skulle också blivit frustrerad, och det är nog bra som Blondie77 säger att prata med henne innan bröllopet så att hon inte börjar möblera om där också..

• Lakritspuck

Vad säger din man?

Det bästa är väl om han är den som säger till. Nästa gång ni ska ha kalas kan han ringa någon dag innan och säga att det ska bli kul att ses och att hon inte behöver ta med något ätbart för ni har tillräckligt. Försök få det till att det är för hennes skull, att hon ska få njuta av att vara gäst eller liknande.

Är det helt omöjligt kan ni be henne baka t ex ett matbröd som ni ändå skulle ha eller göra en sallad ni ändå tänkte bjuda på så har ni lite koll på vad hon kommer med.

Förstår din irritation till fullo, i synnerhet som det inte bara är maten utan att hon tar över ansvaret. Där kanske din man kan hålla koll på henne nästa gång och hindra henne när hon börjar greja.

Går inte det så får du ryta i men det är ju fint om det går att lösa utan en lång osämja som följd.

• Paulineli

Vad skönt att det inte bara är jag som har det så här.

Jag försökte faktiskt prata med henne när hon började plocka undan maten. Sa till henne att hon skulle gå ut och sätta sig och ha lite trevligt i stället men det går liksom inte fram...

Min sambo är ganska bordus mot sin mamma, han blir också väldigt irriterad på henne, men jag är rädd att hon ska bli sårad och att vår relation blir jättekonstig. Håller med Lakritspuck att det är nog min sambos sak att prata med henne trots allt, jag kan inte säga ifrån.

• Fröken Larsson

Ja svärmödrar brukar ha lättare för att ta kritik från sina söner än från svärdöttrar. Säg bara till honom att ta det lite lugnt.

Hehe annars får du väl bete dig på samma sätt nästa gång hon har fest, skulle vara skoj att höra hur hon beter sig om DU skulle gå och möblera om, plocka fram mat ur hennes kylskåp och agera värdinna!

• asajo

Jag tycker att du ska prata med din svärmor sjäv, inte överlåta det åt din sambo. Det är ju du som känner dig trampad på och inte trivs med hennes beteende (även om din sambo också irriterar sig på henne). Det här är mellan henne och dig. Risken med att försöka lösa detta genom din sambo är att det blir väldigt konstigt. Bättre att ni två (du och svärmor) löser detta mella er.

• Sommaren2008

Jag tycker inte alls att det verkar snällt. Jag tycker att det verkar respektlöst. Säg åt henne att sätta sig ner och njuta av festen istället. Protesterar hon så säg att du har full koll på allt och att du vill att hon ska sitta ner, umgås och ha roligt istället för att fara runt och jobba.

Svar på tråden Svärmor!