• 16 aug

Har jag förstått detta rätt?

Min sambo heter Jansson & jag heter Olsson, säger vi
    Vi vill ha hans som efternamn, tar mitt som mellan namn. Vet att han inte kan ta mitt. Barnen heter efter mig. Så jag & dom får ju 1 efternamn & det andra som mellan namn.

Om jag ska säga mitt namn, säger man då: Anna Olsson Jansson, eller Anna Jansson Olsson??

• Svar på tråden Har jag förstått detta rätt?
  • 16 aug
    Pumpkin skrev 2008-05-13 19:24:02 följande:
    Anna Olsson Jansson.
    Men jag vill ju ha tvärtom?! Jag skrev fel va?? HA HA

Jag menar att vi alla 4 får ett efternamn, Jansson- jag & barnen, mellan namn Olsson, hur blir det då?

TACK för din hjälp!!
  • 16 aug

anne på grönkulla skrev 2008-05-13 19:29:16 följande:

Om Olsson är mellannamn så står det före efternamnet.
    ååhhh varför??? Men så om barnen ska säga sitt namn, dom behöver ju bara kalla sig för ett liksom, om man ska ta då vad som är riktigt, säger dom då tex: Jessica Olsson

Tack!!!
  • 16 aug

anne på grönkulla skrev 2008-05-13 19:35:09 följande:

Hur man säger sitt namn (eller ens hur man signerar, bara man alltid gör likadant) finns det ju ingen polis som kontrollerar.Men Jansson är formellt efternamn i ditt exempel. Hur de hamnar i listor (t ex i skolan) beror nog på lite - om de tar direkt från folkbokföringen t ex.
    ja nä det förstår jag

Ja det tänkte jag på, som i klasslistor osv.. kanske synd om barnen att ha 2..
    tack!
  • 16 aug
    ia7 skrev 2008-05-13 19:42:14 följande:
    Jag har alltid haft ett mellannamn och på klasslistorna kom hela mellannamnet och halva efternamnet med Så nu byter jag ut båda mina mot blivande makens...
    aha bra att du skrev! Då är ju inte det så skoj precis! Synd om barnen då.
Svar på tråden Har jag förstått detta rätt?