• MissUnderstood

Namn på Engel..?

Jag och min m2b träffades första gången på ett ställe som heter Engelen. Nu skulle vi vilja ha ett efternamn som börjar på Engel(någonting) men vi hittar inget och kommer inte på nåt som man FÅR heta med den början

Nån som har nåt förslag??

• Svar på tråden Namn på Engel..?
  • Lady o Lufsen

Engel-
    lin
    sson (zon)
    brekt
    lund
    holm
    vinge
    ..... vad FÅR man heta MED Engel i början då?

• harthurs

Kan det vara sa att ni traffades pa CAFE Engelen..? Dar jag kommer ifran finns namligen ett cafe som heter sa..
    Har du googlat? Kommer inte pa nagra tips tyvarr..

• EnaOline

gå in på prv.se där kan du få en massa massa förslag... ;)

• Piha

Kan ni inte helt enkelt heta Engelen i efternamn? Eller kanske Engelén?

• Nessan

Engelen finns redan som efternamn.

Kanske:
    Engelfjärd
    Engeldahl (fanns visst redan)
    Engeltun
    Engelin (fanns visst redan)
    Engelund (fanns visst redan)
    Engelblom
    Engelström (fanns visst redan)
    Engelsund (låter kanske som en ort? Jag vet inte)
    Engelmo
    Engelmyr
    Engeldun
    Engeltjärn

Ja, det var några förslag från mig. Verkar vara lite klurigt (som ovan synes) att komma på nya namn med förledet Engel som inte redan existerar...

• Piha
    Nessan skrev 2008-05-14 09:11:46 följande:
    Engelen finns redan som efternamn.
    Det finns faktiskt möjlighet att få ta redan existerande namn, man behöver "bara" fråga om lov först.

// P
  • MissUnderstood

Engelmyr gillar jag! Det verkar inte taget...

• Nessan

Det är inte bara att fråga om lov (om man nu lyckas hitta alla med det namnet). Den svåra biten är ju att få själva tillståndet!! Jag själv bär ett mycket ovanligt efternamn (färre än 15 i landet) och skulle inte ge min tillåtelse till nån vilt främmande människa utan någon som helst koppling till vår släkt att ta namnet bara för att de kommit på att det var fint. Vid en sökning i SCB:s namndatabas står det att endast 6 personer bär Engelen som efternamn. Jag tror det kan bli svårt att få tillstånd om man nu inte har nån koppling till denna släkt som sagt. (Även om antalet männsikor man i detta fall behöver fråga är "överkomligt". Gäller det en större släkt kan det ju vara svårt att genomföra.)

Piha skrev 2008-05-14 12:51:01 följande:
    Det finns faktiskt möjlighet att få ta redan existerande namn, man behöver "bara" fråga om lov först.// P
  • Kanada Hjarta Sverige

Engelbris
    Engelhus
    Engelskog

Svar på tråden Namn på Engel..?