Hjälp allting rör ihop sig i mitt huvud...
Hej jag har funderat ett bra tag på att fria till min flicka/sambo men jag vet absolut ingenting egentligen. Efter att ha läst omkring på forumet här så har jag ju förstått att man kan ju göra ett frieri på många olika sätt och det behöver inte alls vara något speciellt jättekrångligt.
Men det som jag är mest förvirrad över är det här med ringarna, vilka olika finns det och i vilken ordning kommer dem, är det så att när man friar så sätter jag en ring på mitt fingret och hon sätter en likadan ring på sitt finger? (om hon säger JA förståss.) sen om hon sagt ja så bestämmer man när man skall gifta sig och sen så skaffar hon och jag ytterligare varsin ring tillsamans, som då blir vigselring (som är mer tanke bakom, och den som "delas ut" under cermonin i kyrkan, eller har jag förstått helt fel??)
Sen undrar jag det här med gravyr i ringarna, när görs det och gör man det isåfall i både förlovningsringarna och vigselringarna, eller enbart i vigselringarna?. Det vore ju trist om hon sa nej och sen har man skrivit något i förlovningsringarna, som man sen antagligen inte kommer att kunna använda igen.
När allt är klart och så hur "använder" man de olika ringarna, har man båda ringarna på sig då eller är det enbart en av dem. De flesta människor man ser på stan har ju bara en ring på fingret.
Ytterligare en sak som jag hoppas få svar på är vad som menas med "fria igen" Varför gör man det och när gör man det isåfall?
Som ni säkert ser så är det många frågetecken i detta inlägg men jag hoppas att någon förstå mina frågor och skulle vilja hjälpa mig med det här.
Trevlig kväll å¨er alla...
Sen undrar jag dett amed texten