• Celeste97

Hemleverans och tull.. ..eller inte?

Ni är säkert många som jag som köpt en del saker från utlandet och fått betala tull för detta i efterhand. I "vanliga" fall har jag fått hem en lite gulvit avi från posten och så har jag fått gå dit och betala innan jag fått ut mitt paket.

Denna gång kom det dock en kille från (typ) UPS och ringde på dörren med mitt paket som jag fick kvittera. När jag senare tittade på paketet fanns hela det där gulvita pappret som man brukar få på posten inklusive uthämtningsavi med. På avin står det "Att betala till posten vid utlämning 238 kr".

Hur gör jag nu? Jag har inte hämtat paketet på posten och jag har inte betalat något till killen som lämnade ut paketet (som alltså inte var postens vanliga brevbärare). Är det möjligt att jag nu slipper betala tullen, eller finns det risk att jag får en förseningsavgift (finns ju inget betalningsdatum heller)?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Hemleverans och tull.. ..eller inte?
  • EnaOline

jag tror nog att du slipper tullen, annars hade du fått hämta ut det på posten...

• Kärlek ger näring åt själen

Har du otur så får du en räkning hem istället. Hade jag varit dig så hade jag tagit med mig avin till posten och betalt ändå

• Celeste97

Jag har försökt läsa på om import och tullbestämmelser men hittar inget om detta. Jag tänker nog vänta ett par veckor och se om det dyker upp någon räkning i brevlådan, eller för den delen en påminnelse...

• Disio

Lite sent kanske, men jag är nyfiken på vad som hände. Jag har nämligen råkat ut för samma situation. Det vore jätteintressant att få veta alltså.

Tack på förhand.

• Sommargrönt

Jag hade låtit bli att betala. Det finns väl inget postgiro eller bankgiro på? Vad jag hört så ska UPS ringa och bestämma tid med en och så får man betala när de kommer innan man får paketet.

Vad är det värsta som kan hända? Det kan ju inte bli inkasso eller något. Det kan komma en räkning, i allra värsta fall med en liten påminnelseavgift. Eftersom det inte står något sista datum går den avgiften antagligen att strunta i, man kan ju inte få en straffavgift när man inte har fått veta någon sista dag att betala.

Sen är väl det rätta att gå in och betala ändå. Men det är en sak som får stå på ditt samvete i så fall. :)

• Celeste97

Oj, en av mina gamla trådar! Men nu vet jag ju hur det gick, så här kommer svaret: Inget hände. Jag betalade inget, och det kom aldrig någon räkning eller påminnelse i efterhand! Happy happy!

Däremot har jag senare varit med om motsatsen, d.v.s. att jag fått ett paket från utlandet levererat vid dörren och att det har kommit en räkning med posten ett par veckor senare från (typ) tullen på Arlanda. I detta fall fick jag dock aldrig med någon gul postlapp i paketet.

• Disio

Intressant att veta som sagt. Det är väldigt ogenomskinligt hur tullsystemet fungerar, ibland händer det ena och ibland det andra utan synliga förklaringar. Men då vet jag lite mer, jag får fundera hur jag ska göra med mitt ärende.

Tack för svaret!

Svar på tråden Hemleverans och tull.. ..eller inte?