• Ayeree

Namnproblem

M2b har ett långt, svårstavat, utländskt efternamn. Det är fint i sig men jag har ett väldigt speciellt förnamn (kommer från en fantasybok) som folk har svårt att stava även om jag bokstaverar det. Kombinationen känns inte så bra (när man lägger undan kläder i affärer t ex är det skönt att slippa bokstavera).

Om vi nu istället tar mitt efternamn, kan vi ha hans nuvarande efternamn som mellannamn bägge två? Så att i Sverige använder vi mitt (svenska) efternamn och när vi åker till hans land använder vi hans?

• Svar på tråden Namnproblem
  • Timba

Tror inte att båda får ha två efternamn tyvärr! Den ena kan ha sitt efternamn som ett mellannamn typ Ellen Karlsson Svensson (där Karlsson är hennes gamla efternamn, det som efter giftermålet heter mellannamn och Svensson är hans efternamn) medan han bara får heta Anders Svensson (och inte Karlsson som mellannamn).

• anne på grönkulla

Det finns ett kryphål runt det där, som beskrivs i olika trådar på BT.

Riktigt hur det funkar med hur namnet sen registreras i ett annat land kan nog skifta lite, inte minst mellan olika länder. iktigast är ju att det står samma namn i id-handlingar som på flygbiljetter om man ska resa. Eller på bankkort eller så om det skulle bli trassel med betalningar ech id-kontroller - jag avråder nog i allmänhet från att försöka ha olika namn i olika sammanhang!

• emelieochlinus

Hej. Jag har ett par vänner som hade samma dilemma. De ville båda heta bägge efternamnen. Det fick man minsann inte! Det är så som Timba säger, åtminstone om inget har ändrats på sista 3 åren typ.

• Ayeree

Tack även om jag hoppats på mer upplyftande svar! Vi får fundera på hur vi ska göra

• anne på grönkulla

Jag menar inte att man inte kan presentera sig i telefon eller vara känd bland sina vänner under olika namn, beroende t ex på om de lärde känna en som ogift med ett namn eller senare med ett annat. Men försöker man ha id-handlingar från olika länder med olika namn så tror jag man kan ge sig på att det blir problematiskt förr eller senare!

• matildaochniklas

Det går att lösa så att båda heter båda efternamnen, fastdet ena klassas då som mellannamn. Det är lite krångligt, men det går.

När ni gifter er får ni anmäla att ni behåller era efternamn och att du tar hans som mellannamn. När det sedan har gått igenom kan ha ta ditt efternamn och behålla sitt eget som mellannamn. Dock kan era ev barn inte få samma namnkombination. Sen tror jag att man i formella sammanhang måste använda båda namnen!
    Fråga dom på skatteverket, dom är hjälpsamma!

• Timba

Ayeree; ni kan inte ta ett helt nytt efternamn? Typ någon gammalt släktnamn eller ett helt nytt, eget? Det kan ju bli lite krångligt om alla i familjen har olika efternamn (eller samma efternamn fast några som mellannamn och andra som efternamn...)

• Ayeree

De stora problemen är väl att m2b är lite tveksam till att "överge" sitt efternamn samt att svärfar kommer bli galen (han har ett ganska ...explosivt... temprament).

• tågjäntan

Eller något som fungerar i båda länderna fast med kanske lite olika uttal.

Svar på tråden Namnproblem