• Nienna

Det händer inte oss...

Jag har läst flera inlägg här om stackars brudpar som blivit uppringda av mostrars exmän vill bli bjudna, kompisar som inte kommer om inte deras nya pojk-/flickvänner får komma, svärmödrar som lägger sig i och vill att kusiner/mostrar/bryllingar/sysslingar ska bli bjudna. Jag har alltid tyckt synd om dem och tänkt att det är skönt att nåt sånt inte händer oss. Men igår kväll fick jag mig en smärre chock. Först lite bakgrund:

Sambons bror U med sambo Å har precis bestämt sig för att separera. De bor fortfarande tillsammans (har en dotter), medans han letar lägenhet, och det är inga "hard-feelings". Igår var vi på Å:s 40-årskalas och sa då till henne att för oss är det självklart att hon ska komma på vårt bröllop trots att de har separerat och det blev hon jätteglad för.

Senare på kvällen när vi skulle åka hem kommer sambon och berättar för mig att han pratat med Å:s (stupfulla) pappa (som vi har träffat typ två gånger) och att han är ledsen för att han inte är bjuden på vårt bröllop! WHAT?!?!?! En gubbe som vi inte känner är ledsen för att han inte är bjuden på vårt lilla, intima familjebröllop dit endast våra föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar med respektive och barn är bjudna!!! Iofs vet väl inte gubben det, men ändå, han känner ju inte oss, vad ska han på vårt bröllop att göra?! Sambon sa att han skulle prata med mig och att vi fick se hur det blev. Då vräker gubben ur sig nåt om att sambon är en toffel. Visst blev jag irriterad på sambon som inte kunde säga nej på en gång, men han var ju också full och ville väl inte att det skulle bli tjafs.

När jag och sambon sitter och pratar om detta kommer svärmor fram (också full som en alika) och säger: "Ja, ni får ju räkna med att några som inte är bjudna kommer att komma!". Då sa jag: "Vad är det för människor som dyker upp objudna på ett bröllop?" "Ja, men det får ni ju räkna med", svarar hon bara. Åh, jag blir så arg att jag kokar!!! Sambon ska få prata med sin kära mor när hon är nykter och fråga vad hon menade (om hon minns det) och jag ska ringa och prata med Å om hennes pappa. Jag tror faktiskt att hon kommer att bli lika förvånad som mig över hans "självinbjudan". Jag menar, man gör ju inte bordsplaceringar, gästpresentationer, beställer/lagar mat och försöker hålla en budget för skojs skull!

Men jag vet ju vad det hela beror på, gubben är ute efter svärmor och ser bröllopet som ännu en möjlighet att smöra in sig. Men det kan han glömma... Även om de skulle bli tillsammans skulle han inte bli bjuden då jag inte känner honom. Jag har t.ex. inte ens bjudit min ena lillasysters pojkvän då jag knappt har träffat honom, har endast hälsat på honom en gång.

• Svar på tråden Det händer inte oss...
  • Hedebris

välkommen in i klubben :)

• Pienaar

Helt otroligt hur folk kan beté sig...

• Babajaga

Verkligheten överträffar dikten i hästlängder! Otroligt hur vissa beter sig.

• fromheretoeternity

Är du inte rädd för vad som kan hända om folk blir fulla på bröllopet? Tex vad svärmor kan hitta på?

• MyStyle

Nu känner jag inte er men kan tänka mig att ni inte behöver ta vad de sagt på för stort allvar...
    Min svärmor säger oxå diverse urbota dumma saker när hon är packad. Såna som gubben råkar man alltid ut för (tyvärr). Jag försöker bara skaka det av mig och tänker att det är vi som betaler så varför bjuda nån man aldrig ens snackar med annars...
    Jag förstår helt och hållet din ilska. Det är så man bara vill skrika ibland!
    Hoppas allt ordnar sig

• Hammerman

Är det inte lika bra att alla bröllop hålls på stora idrottsarenor med fritt inträde så att dagiskompisens kusins tredje frus syskonbarn inte känner sig utanför på något sätt. Festen skulle kunna bestå i att alla gör vågen för brudparet några gånger.

• Hedebris

ja shit. tänk.. men min svärmor är så när hon är nykter. skrämmande

• ogift80

Jag hoppas verkligen att när den dagen kommer att inga andra ska lägga sig i, tror inte det heller iovs. Det vågar dom nog nämligen inte

• Bröllopsyra2010

Rena dockhus-såpan. Hoppas allt ordnar upp sig!

• GME76   080802

Läskigt med packade medelålders (alltså inte unga 30-nåntings som jag själv ) måste jag säga.

• Nienna

Hedebris - Tackar!

fromheretoeternity - Nej, det är jag faktiskt inte. Dels för att jag vet att svärmor inte brukar bete sig sådär och dels för att vi inte kommer att servera något starkare än vin. Igår hade de druckit sig fulla på whiskey!

MyStyle - Nej, jag tänker inte göra detta till nåt större än vad det är, var bara tvungen att skriva av mig lite. Jag och sambon är dessutom helt överens om gästlistan och gubbar är inte bjudna!

hammerman1 - Eller hur!

Tack alla andra för stödet! Jag är fortfarande lite uppretad, men allt känns ju bättre när man får skriva av sig lite och får stöd. Sen så kommer vi att gifta oss i vår hemby, i princip mitt ute i skogen så det är ingen som kommer att kunna "poppa in" oanmäld. Gubben i fråga bor 10 mil bort.

• Nienna

GME76 080802 skrev 2008-05-18 14:33:48 följande:

Läskigt med packade medelålders (alltså inte unga 30-nåntings som jag själv ) måste jag säga.
    Ja, eller hur! Fulla 40+ är nåt av det värsta jag vet! Beter sig som 16-18-åringar!
  • eleja

Kan det inte vara så att svärmor menar "till vigseln"?
    För då kan ju ofta vem som helst som har lust komma. Men det betyder ju inte att de får komma på bröllopet, och det blir ju om inte annat tydligt när de inte har någon placering, så det blir nog inte ett problem.

• Lina_K

Jag tänkte också att hon kanske menade till vigseln, då får ju vem som helst komma. Det betyder ju inte att de är välkomna till festen efteråt, eller ens förväntar sig det.

• Nienna
    Lina_K skrev 2008-05-19 08:59:00 följande:
    Jag tänkte också att hon kanske menade till vigseln, då får ju vem som helst komma. Det betyder ju inte att de är välkomna till festen efteråt, eller ens förväntar sig det.
    Nej, svärmor menade inte bara till vigseln, det vet jag helt säkert. Och till vår vigsel får inte vem som helst komma då vi vigs borgerligt, alltså är det ingen allmän gudstjänst som kyrkliga vigslar. Det är en högst privat ceremoni och vi vill bara dela den med våra nära och kära.
  • Veronica70

Vad menade hon då? Kan din blivande fråga henne, kanske?
    Klart irriterande!

• Nienna

Jo, han ska få prata med henne. Jag är väldigt nyfiken på att höra vad hon menade, det finns väl inte en frisk människa som dyker upp på någon annans bröllopsfest utan att vara inbjuden?

Svar på tråden Det händer inte oss...