• mo chuisle mo chroí

Hur skall jag göra med den deprimerade tärnan ?

Jag har bett en av mina närmaste vänner att vara tärna på vårt bröllop.Hon tackade ja .
    Igår började hon prata om vilken rärg på klänningen hon skulle ha och att hon nog skulle färga håret så att hon inte själ så mycket uppmärksamhet ..(?) och sa att hon inte kunde sjunga i kyrkan (fast jag inte bett henne ?)..osv
    jag fattade inget men sen vart hon full o (hon har gått ner mycket i vikt pga separation)och beröttade att hon fått tillbaka anorexian och att hon inte är en egen person och bara är ett skal (men ändå tycker hon att hon är snygg)jag fattar inte allt men jag sa att jag älskar henne som hon är och hur hon än ser ut.. och jag frågade om hon hade fått hjälp med sjukdomen och då vart hon lite irriterad och sa att om jag skulle prata om det så skulle om klippa av banden till mig och sen sa hon att vi inte är kompisar för att jag aldrig ringer...Men det är ömsesidigt sa jag och föresten så trodde jag inte att vi behövde ringa varann hela tiden att vi ändå har haft varandra. Hon älskar att vara i centrum och spexa och dyl vilket är kul i viss mängd men jag vet inte..
    Hur skall jag göra jag vill inte att bröllopet skall bli en deprimerad cirkus och samtidigt vill jag verkligen ha med henne som tärna men jag vill att hon skall må bra..

Har någon något tips?

• Svar på tråden Hur skall jag göra med den deprimerade tärnan ?
  • EnaOline

uff jag har själv problem med tärnan, önskar dig lycka till!

• mo chuisle mo chroí

tack .. att det ska bli så svårt ..jag menar jag vill ju inte att hon skall bli full och förstöra festen liksom ..
    och just det här med att hon säger att vi egentligen inte är vänner nå mer hur skall jag tolka det jag menar jag valde henne för att jag kände att vi var så bra kompisar.. kan man ångra sig ?..jag känner mig hemsk..

• EnaOline

jag tycker du ska ta dig ett snack med honom, om hon inte anser er som vänner, så har hon väl inget att göra i ditt bröllop överhuvudtaget?

• mo chuisle mo chroí

nä det är det jag har funderat på men vi har varit nära vänner i 10år så det känns liite konstigt.Från att ha velat ha henne som tärna till att formligen ta tillbaka inbjudan till bröllopet helt...
    sen vill jag inte göra henne mer deprimerad utan jag vill att hon ska få hjälp..

• EnaOline

den enda som kan hjälpa henne är ju HON själv, om hon inte ser er som vänner så är det hennes problem. Hur hemskt det än låter. Låt inte hennes förstöra ditt bröllop bara...

• 27 sep 2008

Alla ni som har problem med era tärnor - är ni 12 eller?
    Om hon inte ser er som vänner är det väl klart att hon inte ska vara tärna men ska du lyssna på ngt som en helt klart deprimerad och full människa säger? Prata med henne i nyktert tillstånd istället och fråga om hon verkligen vill? Ta tag i saker - lös problemet! Lycka till.

• mo chuisle mo chroí

Ja när man är full brukar sanningen komma fram eller ..?
    nej ..jag är en fullt normal och skolad 28 åring men frågan om vem som är 12år här borde gälla dig isf.Det här problemet kan jag lösa genom att inte ´ha henne som tärna men om du läser så är det liiite mer komplicerat än så..du äsger ju först att hon inte ska vara tärna sen säger du att jag inte skall lyssna på en fyllis men hur ska du ha det?
    Jag skall prata med henne om detta och hon kommer förmodligen inte att vara tärna på mitt bröllop om hon inte har löst sina problem.

27 sep 2008 skrev 2008-05-18 17:00:35 följande:

Alla ni som har problem med era tärnor - är ni 12 eller?Om hon inte ser er som vänner är det väl klart att hon inte ska vara tärna men ska du lyssna på ngt som en helt klart deprimerad och full människa säger? Prata med henne i nyktert tillstånd istället och fråga om hon verkligen vill? Ta tag i saker - lös problemet! Lycka till.
  • Soon and very soon

om hon har ätstörningar så ska det tas om hand först vare sig hon gillar det eller inte, hon är ostabil! känner ni någon gemensamt att gå ihop med?? låt dig inte luras då hon säkert är manipulativ, (de flesta anorektiker är).
    Men gå på magkännslan och säg kor o gott att om du inte låter mig hjälpa dig genom detta så kan jag inte ha dig som tärna...mm..

• 27 sep 2008

Jo kanske att sanningen kommer fram men eftersom det verkade som att hon svamlade rätt hårt kanske det i det här fallet var mest bara fyllesnack? Klart att er relation och hennes problem är mer komplicerade men just i fallet med att hon ska vara din tärna är det väl bäst att ta ett raskt beslut, du vill ju inte att hon ska tynga ner er dag. Det jag menar är ser hon er inte som vänner även när hon är nykter är ju beslutet lätt, för en vän är ju det man behöver en sådan dag.

• mo chuisle mo chroí

Men det som går emot ätstörningarna är ju att hon kollar sig i spegeln hela tiden för att hon tycker att hon är så snygg.Hon ville inte stjäla uppmärksamheten i kyrkan så jag fattar inte..

Är det möjligt att hon bara säger att hon fått anorexia igen för att hon vill ha uppmärksamhet?
    Vad jag har fötstått tycker en som har anorexia att dom är tjocka och fula fast de är smala och beniga .. alltså en skev självbild.

Tyvärr misstänker jag att hon skulle kunna säga en sån sak för att få uppmärksamhet men självklart tar jag det på allvar..

samtidigt vet jag inte om jag orkar springa efter henne hela tiden för att spendera tid med henne när vi bjudit hem henne s har vi planerat helkväll ocj tjejkvällar men då har hon varit tvungen att sticka efter en timme och när hon har den nya pojkvännen med så sitter de bara och hånglar..och så sticker de efter en timme ..
    Hon har bivit en helt annan person och den personen gillar inte jag.Jag vill att hon skall hitta tillbaka till den hon har varit .

• Tooticki

Prata med henne i nyktert tillstånd, säg att du upplever henne som en nära vän och att det var därför du frågade om hon ville vara tärna. Säg också att du oroar dig för hennes sjukdom och att hon ska bli full för att dränka sina sorger. Att du är beredd att hjälpa henne men att ni måste vara ärliga mt varandra.

P.S. Att hon tycker att hon är snygg är förmodligen bara yta. Kaxig kan man vara även om man saknar självförtroende och självkänsla.

Svar på tråden Hur skall jag göra med den deprimerade tärnan ?