• J o E

Hur fyller jag i blanketten?

Jag heter i efternamn Eriksson och min blivande heter Johansson.

Mannen ska behålla sitt efternamn - bara Johansson
    Jag ska behålla mitt efternamn och ta hans efternamn.
    Alltså Eriksson Johansson eller blir det tvärtom???

Hur fyller jag i blanketten från Skatteverket?

Ska jag kryssa i rutan :Vi behåller de efternamn vi hade före vigseln
    Och sedan fyller jag i mellannamn på bara mig????

HJÄLP!

• Svar på tråden Hur fyller jag i blanketten?
  • Tooticki

Ska du ha ditt efternamn först eller hans? Det namn som du lägger först blir ditt mellannamn, det som du lägger sist blir ditt efternamn.

Ett litet tillägg: ett mellannamn är bara en bonus, det har ingen juridisk verkan eller något värde förutom affektion.

• J o E

Jaha, kan man välja i vilken ordning?
    Är mellannamnet först?

• tofflisar

En liten fråga bara, varför behåller du Eriksson?

• J o E

Nu tog jag bara exempel namn, heter något helt annat i verkligheten!

• Tooticki

J o E skrev 2008-05-19 13:15:08 följande:

Jaha, kan man välja i vilken ordning?Är mellannamnet först?
    Ja, du väljer själv ordning.

Förnamn-mellannamn-efternamn
  • tofflisar

Vanligast är att du tar hans namn som nytt efternamn. Tänk på att ditt tidigare efternamn då blir ett mellannamn och står då inte med på många officiella papper/dokument

• J o E

Ok, jag vill heta min blivandes namn i efternamn.

Då måster jag kryssa i rutan: Gemensamt efternamn och sedan fylla i mitt efternamn som mellannnamn???

Trög jag är!

• tofflisar

hmm.. ja så måste det väl bli? Kommer inte riktigt ihåg hur det står..
    J o E skrev 2008-05-19 13:23:00 följande:

Ok, jag vill heta min blivandes namn i efternamn.Då måster jag kryssa i rutan: Gemensamt efternamn och sedan fylla i mitt efternamn som mellannnamn???Trög jag är!
  • avil

herregud-Det är väl inget konstigt att man vill behålla sitt eget efternamn som mellannamn?!
    Det ska jag göra.Ha mitt namn som mellannamn,o sen mannens som nytt efternamn alltså!
    namnet är ovanligt o en del av min identitet tycker jag så jag vill absolut inte tappa det! Men vill ändå ta mannens som efternamn.
    Dock vet jag inte hur man ska skriva då jag inte fyllt i än.....

• Tooticki
    avil skrev 2008-05-19 14:00:30 följande:
    herregud-Det är väl inget konstigt att man vill behålla sitt eget efternamn som mellannamn?!Det ska jag göra.Ha mitt namn som mellannamn,o sen mannens som nytt efternamn alltså!namnet är ovanligt o en del av min identitet tycker jag så jag vill absolut inte tappa det! Men vill ändå ta mannens som efternamn.Dock vet jag inte hur man ska skriva då jag inte fyllt i än.....
    Nej, det är inget konstigt men jag tycker att man ändå kan upplysa om att det bara är ett bonus-namn för det är det inte alla som vet. Först ville min man behålla sitt som mellannamn men när han kom på att han skulle ha 5 namn och att mellannamnet är irrelevant officiellt så tyckte han att det blev för mycket så han tog bara mitt efternamn.
  • avil

ddet var mest till "tofflisar" s kommentar jag skrev så........

• anne på grönkulla

Skillnaden på att heta ditt eget eller dins mans namn i mellannamn är att heter ni båda din mans namn i efternamn (och du ditt i mellannamn) så är det bara det namnet ni kan föra över till era barn. Heter ni olika i efternamn så kan ni ger barnen det ena i efternamn och det andra i mellannamn.

• EvelinaK

FRÅGA!

Kan man göra så att både mannen och kvinnan heter dubbel namn..
    Ex. Kvinnan heter Eriksson och Mannen heter Johansson.

Ex.

Kvinnan Eriksson Johansson

Mannen Eriksson Johansson

Någon som vet?

• Tooticki

För det första så heter det inte dubbelnamn, det är borttaget. Det heter mellannamn och efternamn och ja, det går att göra men det är krångligt.

• EvelinaK

Varför blir det krångligt!? Dum fråga kanske, men blir det då "johansson" som blir efternamnet??? eftersom det kommer sist?

• Tooticki

Ja, det sista namnet är efternamnet. Det är krångligt att ordna det så för skatteverket vill inte att folk ska ha "dubbelnamn". Vet inte exakt hur det går till men vet att ett par stycken här på BT gjort så.

• anne på grönkulla

Det finns nåt kryphål, sök i gamla trådar här på BT. Men lagstiftningen är egentligen utformad för att det inte ska gå.

Och dubbelnamn (så att man tex får bindestreck) är det inte.

• tofflisar

Tycker inte det är ett dugg konstigt att man vill behålla sitt efternamn. Frågade av nyfikenhet för att det var just namnet Eriksson. Inte jättevanligt att folk vill behålla sina son-namn Men TS hette ju något annat så..

avil skrev 2008-05-19 14:00:30 följande:
    herregud-Det är väl inget konstigt att man vill behålla sitt eget efternamn som mellannamn?!Det ska jag göra.Ha mitt namn som mellannamn,o sen mannens som nytt efternamn alltså!namnet är ovanligt o en del av min identitet tycker jag så jag vill absolut inte tappa det! Men vill ändå ta mannens som efternamn.Dock vet jag inte hur man ska skriva då jag inte fyllt i än.....
Svar på tråden Hur fyller jag i blanketten?