• xtal

Ishotellet - tips, råd och vad ska man tänka på?

Vi ska gifta oss nu i vinter i Kiruna pa ishotellet! Jag undrar hur man ska gora nar det galler klanning (finns det en webbbutik dar man kan bestalla vinterklanningar?) Vi bor i USA och det finns bara klanningar som ar lampliga for sommar och varbrollop i de flesta butiker har.

Dessutom, finns det nagonstans i narheten av hotellet en frisor som kan komma forbi och gora haruppsattningen och sminken? Finns det fotografer tillgangliga? Det blir bara vi tva och ingen familj pa sjalva brollopet men jag vill vara fin pa korten som kommer delas ut till hela bekantskapet :)

Vad ska man ha pa sig i ovrigt? Och vilka aktiviteter var roligaste?

Tack for alla tips, historier eller ideer som ni har! Jag langtar redan efter resan och brollopet!

• Svar på tråden Ishotellet - tips, råd och vad ska man tänka på?
  • Carpe Cape diem

Roligt att höra att du ska gifta dej i mina hemtrakter.
    Jag är tyvärr inte gift där utan jag åkte tillvarmare breddgrader "caribien" för jag ville ha sommarbröllop men hade det inte varit för det så hade jag gift mej i ishotellet så vackert. jag har varit där några gånger och det är så vackert nytt varje år och ävan då kyrkan. När det gäller klänning så finns det vinter klänningar har tyvärr inget tips men jag har sett klänninger som är lite högre i halsen och sedan är det en lång kappa som sitter ovanpå, hand muff ska kolla runt lite.
    Viken månad ska ni gita er, jag själv skulle rekomendera mars för så är solen framme, det är inte så kallt så då kan ni njuta av att åka hundspann eller rensläde. Undvik januari för då är det alltid 1 eller 2 veckor då det är -35 eller mer och det är inte så skoj om man vill hitta på någonting.

• matteve

Åh!! Jag älskar ishotellet, så många otroligt fina minnen! Jag och min blivande var där två vintrar sedan, och det var underbart! Matt är från Californien, så det var extra häftigt för honom. Jag är så glad att vi gjorde det tillsammans.

Ett tips är hundspann - vi åkte med www.kirunaguidetur.com/hundspann.html Vi blev hämtade vid hotellet och fick följa med hem till "Leffe" och hans familj som ägde hundarna (ca 60 st tror jag). Det var bara Matt och jag, superlyxigt! Sedan åkte vi ut i vildmarken sent på kvällen, det enda som hördes var släden och hundarnas spring i snön.. helt magiskt! Vi stannade i en lappkåta efter halva resvägen, gjorde upp eld och åt smörgåsar och drack kaffe medan guiden berättade om den samiska kulturen. Vilket minne!

Iaf, lycka till med allt, och NJUT! Om det är något du undrar över eller så, är det bara att fråga!

Några bilder om du är intresserad www.facebook.com/album.php&l=136dc&id=755432755

• glimmar77

Jukkasjärvi är ju ingen metropol direkt, så frisör och fotograf börni leta efter i Kiruna alt Gällivare. Kolla på hitta.se och ring runt.

• Cajjo83

Hej!
    Min M2B kommer från Kiruna (han är uppvuxen i jukkasjärvi).
    När ni ska gifta er i ishotellet så är det viktigt att tänka på att ni ska ha varma kläder med er. Bröllopsklänningar för vinter kan ni hitta på internet eller så besöker ni en klädbutik innan ni åker till Kiruna från sthlm.
    Frisör och smink finns i Kiruna! Det kryllar av frisörsalonger, ca 30-35 skulle jag tro! Vi ska gifta oss i juli (om 15 dar) och jag hade enorma problem att hitta frisör för de flesta var på semester. Men jag hittade en till slut.
    Smink finns oxå tillgängligt på Kiruna Bodycare. Hon är utbildad och väldigt duktig på det hon gör. Hon gör förrutom sminkning även hudvård, fotvård, ansning av bryn etc...
    Försök att planera in bröllopet i April månad, då är det ljust ute , inte så kallt och så kan ni njuta av att sitta ute på en renhud och dricka champagne....
    Det blir även fina kort med den gnistrande snön i bakgrunden.
    Fotografer hittar ni på www.hitta.se
    men vi rekommenderar Kent Tunlind då han är bäst.
    När det gäller blommor mm så rekommenderar vi Ringblomman i Kiruna! De är duktiga och dessutom otroligt hjälpsamma.
    Hoppas ni har fått lite hjälp på traven!

Lycka till med er stora dag!

Best wishes:)

Svar på tråden Ishotellet - tips, råd och vad ska man tänka på?