• Ab imo pectore

Hindersprövning??

Hur gör vi med efternamnsanmälan i samband med hindersprövning till skv? Vi planerar att ta ett nybildat efternamn och ärendet ligger just nu hos PRV, kan vi ansöka om endast hindersprövningen sålänge och hur lång tid tar det ungefär att få tillbaka denna? När PRV väl intygar oss om att vi får vårt tänkta efternamn, vilket vi tror, efteranmäler man detta till skv på något sätt då. Uhh.. det är mycket nu!

• Svar på tråden Hindersprövning??
  • starchick

När du byter till ett helt nytt namn så anmäler prv detta till skv!

• Ab imo pectore

Ok. såpass. Hur lång tid tog det för er att få tillbaka intyget från skv?

• starchick

Tänker du på hindersprövningen? Den fick vi tillbaka på 1 vecka.
    Att du bytt namn(när det gäller namn som du måste ansöka hos prv om) så kommer intyget från PRV och det tog ca 4 veckor.
    Kanhända kom det även ett från skv, jag kommer inte ihåg?
    Men man får ju ett cetifikat iaf från prv, där det står att from den dagen heter du det namnet osv

• starchick

Tänker du på hindersprövningen? Den fick vi tillbaka på 1 vecka.
    Att du bytt namn(när det gäller namn som du måste ansöka hos prv om) så kommer intyget från PRV och det tog ca 4 veckor.
    Kanhända kom det även ett från skv, jag kommer inte ihåg?
    Men man får ju ett cetifikat iaf från prv, där det står att from den dagen heter du det namnet osv

• Ab imo pectore

Fint, nu börjar det klarna så smått! Tack snälla!

• helene306

För mig tog det mindre än 2 veckor innan prv godkände mitt efternamnsbyte. När prv har godkänt kan du skicka in hindersprövningen, det nya namnet ska framgå. Detsamma för efternamnsändring.

• Nessan

Tänk på att bara för att PRV godkänt namnförslaget är det inte helt lugnt för det. Då skall namnet kungöras och sedan har folk under ett antal veckor rätt att invända mot att ni får ta det namnet (tex om de tycker att det är för likt sitt eget efternamn eller så).

Jag antar att det är en av er som sökt namnet nu innan vigseln? Då får ni (när ni är säkra på att namnet blir ert) göra en anmälan till skatteverket om att den andre skall ta den förstes (nybildade) efternamn vid vigseln.

Svar på tråden Hindersprövning??