• strommis

namnbyte för barnen

När vi gifter oss så kommer jag och barnen att ta mannens efternamn, om jag skickar in papperna till skattev nu, kommer barnen då att byta direkt eller byts deras efternamn oxå i samband med vigseln som mitt gör???????

Sen en till fråga, om jag väljer att ha kvar mitt efternamn som mellannamn och mannens som efternamn, när man skriver under papper och sånt måste jag då skriva båda namnen??? Jag menar. jag heter ju tex Linda Helena Strömgren, när jag skriver under papper så skriver jag ju bara Linda Strömgren, om jag heter strömgren Söderlund, måste jag då skriva båda???
    Långt och bökit, hoppas nån kan hjälpa mig.

• Svar på tråden namnbyte för barnen
  • paradisfågel

Hejsan! Jag har dubbelt efternamn och skriver båda när jag skriver under.. Det är en vanesak tror jag.. Har iofs alltid haft dubbelnamn, och det är inte så krångligt som folk verkar tro..

• anne på grönkulla

Tror du formellt bör skriva båda (särskilt om de står på typ bankkort) men sålänge du alltid gör likadant och sen erkänner det som din namnteckning så är det det viktigaste.

När barnens namnbyte går igenom får du nog fråga skatteverket om.

• helene306

Barnens namn ändras inte automatiskt i samband med vigseln. På skatteverkets hemsida finns en blankett ni måste fylla i och lämna in.
    www.skatteverket.se/download/18.61589f801118cb2b7b280004441/763004.pdf

Hoppas det funkar med länken, annars är det under blanketter och anmälan. namnändring, blankett SKV 7630

Ang mellannamn och efternamn ska du skriva båda om jag inte fattat det helt fel.

• 7 års förlovning

Papprena på våra barns namnbyte skickades in samtidigt som min m2b's byte, och deras byte gick igenom på en gång. Mitt byte går igenom vid vigseln.
    Vi byter allihop ja.. till min m2bs farmors flicknamn, därför byter han före för då har jag vigselrätt till namnet bara, det känns mest rätt.

Så skicka in namnbyteslapparna nån vecka innan vigseln på barnen så blir det ung samtidigt.

Om du har det ena efternamnet som mellannamn ska du nog skriva under med båda, ja.

• strommis

helene306 tack för länken men jag har redan såna papper hemma,
    Tack för era svar.

• helene306
    strommis skrev 2008-05-22 21:08:09 följande:
    helene306 tack för länken men jag har redan såna papper hemma, Tack för era svar.
    Jag var lite för snabb, läste inte din frågeställning ordentligt. Jag lämnade namnbyte för sonen förra måndagen 12/5. i måndags kom det hem att namnet var ändrat, det gick igenom 14/5 så det gick snabbt. Samma var det för mig (jag bytte till min farmors flicknamn som vi ska ha gemensamt efter vigseln) och jag fick det godkänt av prv efter 2 veckor. Trodde det skulle ta längre tid.
Svar på tråden namnbyte för barnen