• Snäckan4

Värdparets uppgift?

Hej, vi har precis börjat planera vårt bröllop och tänkte eventuellt inte ha någon bestman eller tärna. Istället vill vi ha ett värdpar som är våra bästa vänner. Jag undrar nu om det finns någon som kan berätta mer om vad värdparets uppgift är?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-23 09:28
    En liten fråga till:

Är det möjligt att ha både våra bästa vänner som värdpar samt en annan kompis som toastmaster som är jättebra på att stå inför folk och prata samt eventuellt också en tärna som lämnar över ringen och håller i buketten så länge? Låter detta för mycket?

• Svar på tråden Värdparets uppgift?
  • FruRålin080808

Det går bra att ha både och...Jag var värdinna på min systers bröllop och hälsade alla välkomna och såg till att välkomstdrinken fanns på plats, såg också till att maten, kaffet mm dukades fram när det var dags. Lite alltiallo...Det är nog bra om värdparet och toastmastern pratar ihop sig...

• Novemberbröllop08

Våra värdpar är våra föräldrar. Dom kommer ta emot samtal för OSA, ta hand om gästerna på plats och vara som en information åt gästerna. Vår toastmaster håller mer i lekarna, talen och den infon.

• Duchess

Vi hade två par (goda vänner) som var toastmasters/värdpar, eller vad man nu kallar det. De hjälpte till med i princip allt under dagen.

Det viktigaste är ju inte vad du kallar de som hjälper dig, utan att ni är överens om vem som gör vad. Lycka till!

• evigkärlek

Du kan ju fortfarande ha bestman och tärna, som går in med er i kyrkan osv.. de kan ju även vara dem som är värdpar på festen. Vi har bestman och tärna. Sedan 2 par som håller i festen. En av dem är lite mer av en toastmaster/konferancier och de 3 andra hjälper till mer med det praktiska. Vi tänkte dela upp lite områden mellan dem, ngn. som har hand om musik, ngn. som har hand om lekar osv.
    Jag tror man gör mkt. som man vill.
    och precis som dutechess sa det viktigaste är inte deras titel utan att de vet deras funktion och att ni känner er nöjda!

Lycka till med allt!

• Fröken förväntan

Ja titlar är mest förvirrande. Varken jag eller m2b ville ha något brudfölje men däremot har vi en toastmaster (m2b:s bästa vän) och ett värdpar (min bästa vän och hennes sambo)... deras uppgifter kommer att flyta ihop ganska mycket, men värdparet får ta lite större ansvar för praktiska detaljer som t.ex. att ha kontakt med köket under middagen, hjälpa till med övernattningsarrangemang m.m.

Som flera redan har skrivit så går det bra med alla möjliga arrangemang, bara de tillfrågade vet vad ni vill ha hjälp med

Lycka till!

• Snäckan4

Tack för alla svar!

Vi har nog nu bestämt oss för att det blir ett värdpar plus en toastmaster precis som för dig Fröken Förväntan. Vi frågade ett par av våra närmaste vänner om de kunde tänka sig att vara värdpar och de blev jätteglada. Det kändes jättekul!

Svar på tråden Värdparets uppgift?