• Celeste97

Svarta listan... ..behövs en sådan, vad tycker ni?

Med jämna mellanrum läser man någon insändare här på BT om någon som fått dålig service eller dåliga/inga varor från ett företag. Ringar som försvunnit, fotografer som är dubbelbokade eller butiker som slänger ut en(!) är vanliga exempel. Ibland handlar det om rena bedrägerier, men ibland visar det sig vara ett missförstånd eller att många andra BT:are tycker att företaget sköter sig bra.
    All sådan information tycker jag är extra viktig och bra, för man vill ju inte själv råka hamna i den sitsen när man planerar sitt bröllop.
    Därför föreslår jag att BT skulle göra oss tjänsten att lägga in ytterligare ett bröllopsämne (vet att det redan finns väldigt många..) som heter något i stil med "Varningar" där sådana inlägg kan samlas. Då blir det lättare för mig som bröllopskonsument att hitta denna information. Det handlar ju heller inte om att BT tar ställning i något fall, utan bara tillhandahåller en rubrik för de inlägg som handlar om att folk blivit dåligt bemötta. Skulle ett företag faktiskt sköta sig brukar det ju av svaren i sådanan trådar framgå att det finns nöjda kunder också.

Vad tycker ni, är detta något som behövs/skulle uppskattas?

• Svar på tråden Svarta listan... ..behövs en sådan, vad tycker ni?
  • Zozo

Nja, problemet är just alla de fall där det handlar om rena missförstand eller rent av slarv/fel fran kunden som denne inte vill kännas vid.. Företag borde ju inte svartlistas för detta. A andra sidan skulle vâl inte en skild rubrik göra ngn skillnda, sa why not?!

• PennyJenny

Nej, jag tycker inte att det är något man ska ha. De som hamnar på listan har ju ingen möjlighet att försvara sig eller förklara. De hamnar bara där. Ofta kan sådana problem vara tvåäggade, alltså att det inte är ens fel att två träter och bara den ena får komma tilltals. Visst är det så i dag oxå med folk som lägger upp varningstrådar, men att göra det i mer organiserad form, nej det tycker jag inte är juste.

Visst, om ett företag har dömts av allmänna reklamationsnämnden eller något liknande, men då har det föregåtts av en prövning.

• Celeste97

Jag menade alltså inte en lista, utan ett ämne. Skillnaden mot de varningstrådar som redan existerar är ju minimal för företagen, men desto större för oss användare på BT som lättare kan hitta dem. Ämnets namn bör ju också vara lite mer neutral än "svarta listan". Men ok, det var bara ett förslag!

• Hajime

idén var bra, men svår att genomföra
    men man borde kunna samla varningar för "såhär blev jag bemött" "den här produkten funkar inte" osv, skulle va jättebra

• fromheretoeternity

Jag tycker att det var en bra idé! Men att det även ska finnas ett ämne som heter "rekommendationer" där de som har blivit positivt överraskade av en butik eller likn kan nämna det.

Jag tror att de flesta som läser någon negativt om en butik tar det hela med en viss distans. Det finns ju ingen butik som har 100% nöjda kunder. Därför ser jag inget behov av att butikerna ska kunna försvara sig.

Finns det ingen moderator som kan säga nåt?

• KIKKIHOLMBLAD

Håller med. Dilemmat kan bero på många olika faktorer och det känns fel att direkt därför "svarta" ett företag/person .. såvida de inte har chans att förklara/försvara sig.

Zozo skrev 2008-05-23 16:59:41 följande:
    Nja, problemet är just alla de fall där det handlar om rena missförstand eller rent av slarv/fel fran kunden som denne inte vill kännas vid.. Företag borde ju inte svartlistas för detta. A andra sidan skulle vâl inte en skild rubrik göra ngn skillnda, sa why not?!
  • Hofsan
    PennyJenny skrev 2008-05-23 22:02:04 följande:
    Nej, jag tycker inte att det är något man ska ha. De som hamnar på listan har ju ingen möjlighet att försvara sig eller förklara. De hamnar bara där. Ofta kan sådana problem vara tvåäggade, alltså att det inte är ens fel att två träter och bara den ena får komma tilltals. Visst är det så i dag oxå med folk som lägger upp varningstrådar, men att göra det i mer organiserad form, nej det tycker jag inte är juste. Visst, om ett företag har dömts av allmänna reklamationsnämnden eller något liknande, men då har det föregåtts av en prövning.
    Måste bara säga att jag håller med dig.
  • Zozo

Dessutom är det väl smartare egentligen om rekommendationer och varningar ligger under rätt rubrik (tex brudskor eller festkläder)?

• fromheretoeternity

Men en "ris och ros" rubrik behöver ju inte "svarta ner" ett företag. Jag tycker att det är en bra idé!

• Celeste97

Ris & Ros låter mycket bättre!

Svar på tråden Svarta listan... ..behövs en sådan, vad tycker ni?