• Lady o Lufsen

Vad är skillnaden...

...mellan färgen ceris och färgen chockrosa?
    Är det samma färg med olika benämningar?

Tack för hjälp

• Svar på tråden Vad är skillnaden...
  • Pyron

`är inte ceris något mörkare?

• Lady o Lufsen

vet inte...tack för svar

Pyron skrev 2008-05-26 11:28:40 följande:
    `är inte ceris något mörkare?
  • Pyron

jag tror det, men är inte säker.

Hoppas någon annan kan tillföra lite mer säkerhet.

• Roberta

Så här står det på Wikipedia om cerise: Cerise är en intensivt rödviolett färg. Namnet kommer från det franska ordet för körsbär.

Så om man använder beteckningen cerise om en färg, så bör den var mer mot violett än vad chockrosa är.

• Pyron

låter som om jag fick för mig rätt.

• Lady o Lufsen

Okey, tack!

Roberta skrev 2008-05-26 11:37:04 följande:
    Så här står det på Wikipedia om cerise: Cerise är en intensivt rödviolett färg. Namnet kommer från det franska ordet för körsbär. Så om man använder beteckningen cerise om en färg, så bör den var mer mot violett än vad chockrosa är.
  • Anja 19 juli 2008

Cerise är mörkrosa, men chockrosa är ju sån där intensiv rosa som nästan är självlysande (sticker i ögonen) om du förstår hur jag menar

• Anja 19 juli 2008

Cerise är mörkrosa, men chockrosa är ju sån där intensivt stark rosa som nästan är självlysande (sticker i ögonen) om du förstår hur jag menar

• Lady o Lufsen

Jag tror jag förstår, nästan lite "neon" va?
    Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-26 11:39:05 följande:

Cerise är mörkrosa, men chockrosa är ju sån där intensiv rosa som nästan är självlysande (sticker i ögonen) om du förstår hur jag menar
  • Tooticki

Jag har för mig att cerise inte tillhör gruppen "rosa" överhuvudtaget, därav namnet. Rosa färger heter ju t ex gammelrosa, blekrosa, chockrosa etc.

• Anja 19 juli 2008

lady och lufsen

exakt... neonrosa lixom

• gustafmatilda
    Tooticki skrev 2008-05-26 11:41:15 följande:
    Jag har för mig att cerise inte tillhör gruppen "rosa" överhuvudtaget, därav namnet. Rosa färger heter ju t ex gammelrosa, blekrosa, chockrosa etc.
    Stämmer, cerise är en egen färg. Kanske därför jag gillar den, har svårt för alla rosa nyanser :P
Svar på tråden Vad är skillnaden...