• misstrixie

Knöl i armhålan...

Har hittat en knöl i armhålan som oroar mig lite. Den gör ont när jag rör den och sitter inte på hudens insida (ingen finne eller liknande) utan längre in. Den går inte att flytta på utan sitter fast.

Jag vet att jag borde gå och få den kollad. Ringde vårdcentralen i morse men där får man inte prata med någon utan bara lämna namn och nummer, så ringer de upp två-tre timmar senare. Det funkar inte för mig, jag jobbar under deras telefontider och jag kan inte ta ett sånt samtal på jobbet. Ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att kunna boka en tid, liksom...

Ursäkta, det har inte med saken att göra egentligen, blir bara lite irriterad. Frågan är, hur stor risk är det att det är något farligt?

Jag hade något slags cysta i bröstet för några år sedan som visade sig vara godartad. Men jag minns hur lång tid det tog dels att få komma och ta prover, och dels att vänta på provsvaren... det var skitjobbigt rent ut sagt och jag gifter mig ju om tre veckor! Vill absolut inte ha detta hängande över mig. Men det får jag kanske hur jag än gör.

Några tankar? Vad borde jag göra?

• Svar på tråden Knöl i armhålan...
  • Lövings

Du kan inte låta detta gå och oroa dig.
    Sök hjälp, på ett eller annat sätt!!!

• Troll1

Finns det inget ställe dit du bara kan gå, utan att boka tid? Större sjukhus eller så.

• FruHamberg

Usch, förstår att du är orolig. Men ta det lugnt, det behöver inte betyda nånting. Du vet ju att den kan vara godartad.
    Går det inte ta kontakt med hälsocentralen via mail? Eller har ni nån privat hälsocentral i närheten? Annras så får du nog så lov att ta ledigt för att kunna boka tid. Otroligt tråkigt jag vet. Men ju tidigare du tar tag i det desto bättre. Då hinner du kanske få svar innan bröllopet.

Hoppas att allt går bra nu. Lycka till!!

• Emmmmm

min lillasyster sa att hon hade ngt liknande. vet inte vad det är. en lymfkörtel som är uppsvullen kanske?

• Emmmmm

min lillasyster sa att hon hade ngt liknande. vet inte vad det är. en lymfkörtel som är uppsvullen kanske?

• Sanfor

Det KAN vara en inflammerad lymfkörtel som man får t.ex. om man får små sår när man rakar sig, och det blir infekterat.

Det blir lättare infekterat om man har en slö rakhyvel, inte använder raklödder eller har en deo med parfym och/eller alkohol

Får de så fort jag slarvar. Gör ont som fan, och beter sig som du beskriver.

Men det är alltid bra att kolla för säkerhets skull. Kan du inte ringa till sjukvårdsrådgivningen och prata med dem?
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

• Sanfor

Det KAN vara en inflammerad lymfkörtel som man får t.ex. om man får små sår när man rakar sig, och det blir infekterat.

Det blir lättare infekterat om man har en slö rakhyvel, inte använder raklödder eller har en deo med parfym och/eller alkohol

Får de så fort jag slarvar. Gör ont som fan, och beter sig som du beskriver.

Men det är alltid bra att kolla för säkerhets skull. Kan du inte ringa till sjukvårdsrådgivningen och prata med dem?
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

• Krystal

Är inte sjukvårdsutbildad, men min första tanke var att du kanske håller på att bli förkyld. Då kan man få svullna lymfkörtlar i armhålan..

Men är du orolig så tycker jag du ska kolla upp det, för att få veta...

• Krystal

hm..min svar tog lite tid..så andra han före mig med lymfkörtlarna

• Moseskatten

Hej!
    Det absolut vanligaste med såna här "knölar" är att de är helt ofarliga och försvinner av sig själva. Man har massor av små lymfkörtlar i armhålorna, runt halsen, i ljumskarna, ja över hela kroppen. De blir förstorade och ömmar till exempel vid en infektion. Det är jättevanligt att man har såna här knölar tex när man är förkyld eller dylikt. Det är lite svårt att på din beskrivning säga mer. Rent allmänt kan man säga att "knölar" som ömmar och är någon centimeter stora inte är något att oroa sig för. De ska dock gå tillbaka av sig själv på någon vecka eller så. De känns också ofta större än de är eftersom man känner hud emellan. Du verkar oroa dig för att det är en tumör du känner. Det absolut vanligaste är att så inte är fallet så jag tycker inte att du ska oroa dig alltför mycket. Det är inte fel att gå till vårdcentralen för att kolla upp detta just för att du är orolig och inte vill tänka på detta inför bröllopet. Bäst hjälp får du då

Svar på tråden Knöl i armhålan...