• Pupetta

hur många namn kan man ha egentligen??

Hej!
    Jag vet inte hur jag ska göra med alla mina namn...

Jag har redan ett förmnamn, 2 mellannamn och ett efternamn.

Min man vill inte byta namn men jag vill gärna att vi ska ha samma efternamn.

Mitt efternamn är mycket ovanligt (vi är 10 personer som heter det, och alla är i min närmsta familj)

Om jag nu behåller mitt nuvarande efternamn som mellannamn och tar min m2b's efternamn vilket jag gärna skulle vilja så får jag ju 3 mellannamn!!!

Det vill säga totalt FEM namn! Det tar ju en kvart att skriva!!! :))

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden hur många namn kan man ha egentligen??
  • Pumpkin

Jag kommer att ha fem namn - tilltalsnamn, 2 andranamn, 1 mellannamn och efternamnet. Men hur ofta skriver man ut alla liksom? Jag kommer ju skriva typ Anna P Larsson, inte Sofia Anna Maria Pettersson Larsson

• Pupetta

det skulle ju lösa en hel de att behålla alla...

då kan jag både äta kakan OCH ha den kvar!!

Skulle till och med kännas svårt att skiljas från mina andranamn.

Räknas det nya MELLANNAMNET som ett ANDRANAMN eller är det två olika saker??
    Finns det 4 kategorier?? (för-, andra-, mellan- och efternamn)

• Pumpkin

Tror inte det finns 4 kategorier, och det gamla efternamnet räknas som mellannamn.

• SeTa

Hur kan du ha två mellannamn redan?
    Jag har tre förnamn. Mitt tilltalsnamn plus två namn efter mormor/farmor. De räknas som förnamn allihop. Mellannamn är ett efternamn utan någon "efternamnsrätt". Vanligtvis använder man man sitt eget som mellannamn när man tar mannens efternamn vid vigseln.
    Jag kommer alltså ha 5 namn, men skriver bara ut tilltalsnamnet och efternamnet i signaturen.
    Hoppas du förstog!

• Pumpkin

Precis, det var det jag tänkte tillägga - andranamn finns inte, det heter förnamn (där tilltalsnamn är en "sorts" förnamn).

• Pupetta

Ja, så är det förstås!
    Jag har tre FÖRNAMN. Sorry, för förvirringen!

Men om det inte är så märkligt att ha 5 namn, kanske jag behåller hela ramsan och lägger till det nya efternamnet :)

Det är väl bara i pass och Id-handlingar som man skriver ut alla namn?

• PennyJenny

skriver du idag ut dina två andra förnamn som du inte har som tilltals namn? Det gör ialla fall aldrig jag, det är ju bara på vissa blanketter man behöver fylla i rubbet. Och då kan du ju ha fem namn utan större problem, du kommer ju ändå bara i vardagen att skriva tex Anna Karlsson Holm, inte Anna Flippa Johanna Karlsson Holm.

• Semesterbruden

Jag har 3 namn och min sambos efternamn när vi gift oss. Då har jag sparat mitt efternamn som mellannamn.
    Jag har oxå bara tänkt skriva mitt tilltalsnamn och efternamn om man ska skriva under något osv.

SeTa skrev 2008-05-29 09:25:26 följande:
    Hur kan du ha två mellannamn redan?Jag har tre förnamn. Mitt tilltalsnamn plus två namn efter mormor/farmor. De räknas som förnamn allihop. Mellannamn är ett efternamn utan någon "efternamnsrätt". Vanligtvis använder man man sitt eget som mellannamn när man tar mannens efternamn vid vigseln.Jag kommer alltså ha 5 namn, men skriver bara ut tilltalsnamnet och efternamnet i signaturen.Hoppas du förstog!
  • Pupetta

Tack för alla svar!
    Då behåller jag helt enkelt rubbet och lägger till mannens efternamn. Känns spännande att byta namn :)
    missförstå mig rätt... jag menar jag behåller ju alla så jag byter ju inte egentligen men resultatet blir ju att jag ändrar namn... eeeeeh...

• 040409

jag har 4 namn nu, 3 förnamn och ett efternamn, och kommer ha det sen oxå, byter efternamn. Jag har aldrig använt mer än tilltalsnamn och efternamn, tills jag flyttade till danmark. När jag sökte till skolan skulle alla namn anges, vilket betyder att ALLA mina namn står på klass-listor mm, där de flesta andra bara har för och efternamn. Läser medicin, och från denna terminen får vi undervisning på sjukhusen, så då fick jag en ny email och inloggning, och där hade de med ALLA 4 namn! :) vad tycks om malin.gunilla.elisabet.kjellen@region.hospitalet.dk? inte den smidigaste adress precis :) hoppas jag inte behöver använda den nån gång... kanske kan se till att få det förkortat till bara för och efternam när jag byter namn.

• Pupetta

Det är ju helt klart ett argument mot alla dessa namn :))
    Det lät ju lite osmidigt... speciellt när man ska bokstavera ALLA namnen eftersom de är så yllesvenska att ingen människa här ute i stora vida världen kan stava till dem. :))

Svar på tråden hur många namn kan man ha egentligen??