• junikul08

Usch hur ska det här gå..

2 veckor innan bröllopet och m2b får veta att hans tjänst skärs ner från 100 till 40%. Inte en chans att vi kan leva på det ihop med min lön. Vi hade det redan jättetight som det var, och bröllopsresan måste nog ställas in. Taskigt att förlora biljettpengarna för det vi redan lagt ut i så fall. Men det är väl så det är, man får aldrig vara riktigt glad en längre tid....

• Svar på tråden Usch hur ska det här gå..
  • patti87

jobbig situation...

men kan ni inte sälja biljetterna istället?

• 20talsbruden

Usch, men han borde väl alla fall få A-kassa??

• junikul08

Han är berättigad till A-kassa, men kan man alltså få det om man har 40% anställning? Det är ju bra i så fall...

• 20talsbruden

Kolla upp det! Vågar inte lova nåt, men om han är arbetslös på 60% så bör han kunna stämpla upp till heltid. Dock så krävs det väl att han är insrkiven på AF och söker heltidsjobb...

• Pumpkin

Japp, det ska funka så.

20talsbruden skrev 2008-05-29 16:16:02 följande:
    Kolla upp det! Vågar inte lova nåt, men om han är arbetslös på 60% så bör han kunna stämpla upp till heltid. Dock så krävs det väl att han är insrkiven på AF och söker heltidsjobb...
  • Babajaga

Junikula08:

kolla upp akassa-reglerna nog så att han inte efter att ha slutat 40% anställning endast får 40% av akassan!

• Brud 080823

Tror att det stämmer som du skriver,för jag har gjort precis så. Så länge man är inskriven på AF att man söker 100% tjänst så ska man kunna stämpla upp.

20talsbruden skrev 2008-05-29 16:16:02 följande:
  • junikul08

Japp, man ska kunna stämpla upp till 100%, men tydligen bara i 75 dagar (snålt) :( Får prata med A-kassan imorgon.

• Pumpkin

75 dagar är bättre än inget, och på den tiden han hinner hitta ett heltidsjobb?

• junikul08
    patti87 skrev 2008-05-29 16:10:15 följande:
    jobbig situation...men kan ni inte sälja biljetterna istället?
    Hmm, sälja biljetterna? Det går väl inte när våra namn står på.. sälja en njure kanske ;)
  • Fam Hull

Har ni inget avbeställningsskydd?

junikul08 skrev 2008-05-29 16:35:32 följande:
    Hmm, sälja biljetterna? Det går väl inte när våra namn står på.. sälja en njure kanske ;)
  • junikul08

Jo men det gäller ju bara vid sjukdom, död o s v... tror jag iaf

• Tooticki

Jobbigt läge, finns det ingen annan tjänst som din sambo kan få som komplement? Eller gäller nedskärningar i hela organisationen? Det är väl inte from imorgon, det fungerar väl som en vanlig uppsägning att det träder i kraft om 1, 3 el 6 månader?

• junikul08

Ett privat företag som förmodligen håller på att sjunka helt. Det träder i kraft 1 juli.

• Tooticki

Hmm, ok. vet inte om du vill ha råd men om jag varit i er sits hade jag skjutit upp/dragit ner på utgifterna kring bröllopet för att kunna spara pengar. Även om bröllopet är nog så viktigt så är det viktigare att få vardagen att gå ihop.

• junikul08

Jo men exakt. Vi får försöka ställa in resan, men bröllopet är om två veckor och det går inte att göra så mkt åt... hade det varit längre fram hade vi definitivt gjort det!

• junikul08

Pust o stön, avbestskyddet är bara för död, sjukdom och skada...

• malinadam

Jag tror att ni kan sälja biljetterna men att de som köper dem får betala en liten summa för namnändring... kolla upp med flygbolaget!
    Lycka till med allt

• LCDS

Var ska ni åka på bröllopsresa någonstans? Kan kanske hjälpa till med att köpa er resa.

• junikul08
    LCDS skrev 2008-05-29 21:42:45 följande:
    Var ska ni åka på bröllopsresa någonstans? Kan kanske hjälpa till med att köpa er resa.
    Det var snällt av dig, vi ska till Filippinerna bl a. Fast nu har vi bestämt att åka ändå. Min m2b har en massa konstruktiva och bra lösningar inför framtiden så han är positiv att vi kommer att ha råd att äta även i höst...
Svar på tråden Usch hur ska det här gå..