• Savonit

Tipps till super fint vinter budget Bröllop?

Hej jag och min Brud, har funderingar och planer på att hinna gifta oss till den 18 Januari 2009.
    Och har funderingar kring hur man kan utsmycka en sketen liten Byggdegård maffigt och ståtligt till väldigt smal budget på vinter halvåret.

Och vad man kan servera och Dricka.
    Och gärna andra tipps på hur vi kan lyckas få till allt.

Vår budget kommer ligga på ca 25 - 35 000

Maten kommer vara Potatis gratäng med något kött till tex kall skinka och rost biff.
    Sallad mm.

Tårtan gör vi själva, frisör kännar vi.
    Lokalen = 1000 kr
    Klänning och ringar skall köpas.
    Fyrverkerier såklart.

• Svar på tråden Tipps till super fint vinter budget Bröllop?
  • valkyriana

Hej
    Bygdegård behöver inte betyda att det är sketet

Lite tips
    Köp lakan på IKEA eller på köp och sälj här och använd som dukar

Egengjord Buffé. Gjord med hjälp av nära och kära.

Klänning från kina sk "kinaklänning" eller begagnad

Anlita en amatörfotograf. Det är synd att inte ha förevigat dagen.

Drickat köps i Tyskland

• Savonit

1: Lakan som Duk är en jättebra ide.
    2: Egen gjord Buffe kommer det bli men inte med hjälp av nära och kära dock.
    3: Drickan kommer till viss del tillverkas själv och till viss del köpas i tyskland.

Någon som har bra ide på vad man kan utsmycka lokalen med.
    Sommaren tänker ju jag på Björk.

Vad kan man ha istället för björk?

• tolonta

Sizoflor (markduk heter det om du handlar på byggvaruhus)!!! Häng från taket eller från gardinstänger eller liknande... Annars är ju granris/tallris/enris litet mer vintrigt...

Jag skulle också köpt frostspray (kolla på panduro) och haft på gladgrejer. Både spreja på glarsutor i lokalen och på tillbringare / vaser /ljuslyktor och liknande som du kan ha på bordet.

För en isig känsla i lokalen kan man dekorera med vitt, silver och kanske litet ljusblått. För en varmare men ändå vintrig känjsla skulle jag rekommendera att man har grönt och rött till det vita - om det inte blir för "juligt"...

• Aleta

Många levande ljus är otroligt fint på vintern. Billiga ljusglas i lämpliga färger finns på t ex Ikea.

Sådan där markduk tror jag fnns på Biltema jättebilligt, men jag har aldrig provat själv.

• tolonta

Och jag stavar som en kratta, jäkla tangentbord (min dator trasig, lånar sambons...)

gladgrejer = glasgrejer

känjsla = känsla

• f1bride

Drickat kan man ju köpa i Finland också, eller Tyskland.

Mat = laga själv, be nära vän/släkt laga till. Kolla upp olika firmor i förväg och jämför.

Klänning kan man köpa sk "kinaklänningar", exempelvis genom säljare på tradera (Nöjdis kan jag rekommendera).
    Brudgummens kläder hittar man på anysuit.se - har själv handlat därifrån och är mer än nöjd!

Ringar? Vill veta tips själv!

• Akvavit

Såg eller läste om nån tror jag som hade hängt upp typ vit fiberduk med ljusslingor bakom...jättefint!! Blir lite disigt ljus genom duken. Fiberduk är ju billigt, och ljusslingor kan man säker låna en bunt från familj och kompisar.

Eller köp höga raka vaser och stoppa ner en ljusslinga i, kanske tillsammans med de minsta julgranskulorna i lämplig färg enligt ert tema?

• Simone B

En halvful lokal kan faktiskt bli snyggare på vintern - då är det riktigt mörkt och man behöver ju inte precis lysa upp de fulaste delarna... Är det gräsliga väggar så lägger man allt fokus på borden, med massor av ljus etc. där. Är fönstren snygga så lys upp dem fint. Osv. Skapa en mysig stämning med levande ljus, ljusslingor, kanske t.o.m. vanliga golv- eller bordslampor. Gruppera ljuskällorna och lys upp det ni vill lysa upp. Fiberväv kan arrangeras på olika sätt, liksom tyll. Häng upp, arrangera i vaser eller stora skålar tillsammans med exempelvis en ljusslinga. Lycka till!

• Mrs Van Derkamp

Massor av marchaller utanför bygdegården

Svar på tråden Tipps till super fint vinter budget Bröllop?