• avil

Efternamn,mellannamn?

HAR läst på skatteverket,men fattar inte mer för det?
    OM jag vill behålla mitt efternamn som "mellannamn"+ sen ta min mans efternamn.
    Använder man då bara efternamnet?
    Eller blir det så att man heter tex-
    Anna Karlsson Olsson?
    Eller heter man liksom bara Anna Olsson?
    Fattar ni vad jag menar?
    Använd mellannamnet eller finns det där bara "osynligt" liksom??
    Jag VILL hete som min man,men samtidigt behålla mitt.
    Men jag undrar HUR mitt riktiga efternamn finns med?
    Skriver man båda efternamnen på allt o så eller bara det ena som ÄR efternamnet?
    NÅN som fattar!??
    Har ångest för att tappa mitt riktiga efternamn!

• Svar på tråden Efternamn,mellannamn?
  • Mrs Mommy

Det står som om du har 2st efternamn men man får bara ha 1 så det andra räknas som mellannamn.
    Förstår du vad jag menar

• anne på grönkulla

Det är bara det ena som är efternamn i den meningen att du kan föra det vidare till dina framtida barn.

Men båda kommer synas i en del sammanhang - din signatur kan du välja sålänge du är konsekvent.

Du kan ju välja att behålla ditt efternamn och lägga till malens namn som mellannamn också, om det känns bättre.

• anne på grönkulla

Det är bara det ena som är efternamn i den meningen att du kan föra det vidare till dina framtida barn.

Men båda kommer synas i en del sammanhang - din signatur kan du välja sålänge du är konsekvent.

Du kan ju välja att behålla ditt efternamn och lägga till malens namn som mellannamn också, om det känns bättre.

• avil

Vi har ju redan barn-o de har fått pappans namn!!
    bara jag i familjen som har mitt...

• avil

Okej-
    Så man heter alltså egentligen "bara" Anna Olsson,i mitt ex. Men kan se till att använda Anna Karlsson Ollson.Man kan använda båda om man vill helt enkelt......

• anne på grönkulla

Du heter Anna Karlsson Olsson, men kan i vissa sammanhang välja om du ids använda båda namnen. I vissa sammanhang (när namnet plockas direkt från folkbokföringen) kommer det stå båda automatiskt.

• avil

Ja,jag VILL ju gärna ha båda......
    Min man är ju "gammeldags " o vill absolut att jag ska heta "hans" namn.....
    Medan jag själv absolut! vill ha kvar mitt OCH ha hans!!
    Så då behåller jag mitt som mellannamn,o tar till hans.o sen använder jag båda...
    DET kommer att kännas bäst!
    Jag har ett ovanligt namn..o han ett vanligt tråkigt ssonnamn.
    Det jag tog i tråden var bara ex.

• avil

hehe...Nä... "kan o kan...". Det kan han ju inte...men han VILL gärna att vi bara ska heta hans namn... . Vi får väl se..
    Han tycker väl lite att det är en del i att gifta sig! Då "ska " man heta som mannen. Så var det ju alltid förr.o så tycker han ...JAG är ju av en annan åsikt.......
    men skit samma,bara vi blir gifta liksom. Tycker jag!

• anne på grönkulla

Lagen har gett möjlighet att heta vilket som sen 1982. Och anmäler ni inget namn för att ni inte kan enas så behåller ni era egna.

• avil

Ja.. ,men då är det inte säkert att han går med på nåt giftermål alls! .......
    Nä,så allvarligt är det väl inte..
    men han VILL att vi ska ha HANS namn.O jag vill behålla mitt också.....
    Det blir bog så..
    Vi har ju ett tag kvar än!blir nog så att jag kommer ha kvar mitt som mellannamn,eftersom jag vill det!

• Ars amandi

jag heter nu "linda svensson olsson"

svenson är mellannamn men på idkort bankkort å dylikt så står båda "efternamnen" med dock skriver jag bara under med det ena då det bara känns krångligt annars...

efter giftemålet kommer jag behålla svenson som mellannam (min pappas släktnamn) och ta hans efternamn...

Svar på tråden Efternamn,mellannamn?