• CeciliaA

Hur är det i turkiet/alanya?

Min äldsta syster och hennes man har tänkt att åka på en något sen bröllopsresa (10 år senare) och har väldigt oväntat bestämt sig för att åka till turkiet för det ska vara barnvänligt.

Själv har jag lite fördommar mot turkiet men har inte varit där så jag tänkte höra med er som har varit där hur det är?

Alla svar mottages tacksamt!

Cecilia

• Svar på tråden Hur är det i turkiet/alanya?
  • tolonta

Jag var i Marmaris när jag var 16 år. Det är ett väldigt fint land, fina stränder och finns flera intressanta utflykter. Det är helt klart på plussidan. Det var också bra priser, vi kunde äta god lunch för 15-20 kr, god middag under 100 kr. Nu var detta ett tiotal år sedan, dock...

På minussidan så har jag nog inte varit i något land där inkastare och försäljare överlag har varit så påträngande... Å andra sidan så var jag väldigt ung då, och vi var där med skolklassen, så vi kanske bedömdes som lättlurade?

• Silva79

Var i Side, turkiet för ca 3 v sen. Ett fint land, priserna är nästan som hemma, lite billigare kläder ("märkeskläder" till bra priser, kvalitén är dock sådär, vill du har bra kvalitet så betalar du därefter).
    Tydligen finns det en lag nu som gör det olagligt att dra och slita i folk, så troligtvis är det bättre nu än förr. Men försäljarna är fortfarande förbannat jobbiga. Tillslut undvek vi att gå in i Side bara för att slippa idioterna och det är ju synd att man ska känna så. Skulle gissa att det är så i alla turiststäder i turkiet.

• Lillac

En av mina vänner kom tillbaka efter en veckas semester i Alanya för 4 dagar sedan. Efter 1-2 dagar hemma började hon titta på flyg igen. Hon vill tillbaka redan i sommar, så jag antar att hon verkligen gillade stället. Vädret var perfekt, turkarna supertrevliga men lite jobbiga för att de var så "på", maten god och priserna för det mesta billiga.

• bridesilly

Vi var där i höstas, alanya alltså. Maten var supergod, människor som inte jobbar med försäljning var mycket trevliga men de som försöker sälja sina grejer nere på ataturk blir man galen på. Dom är verkligen på och tjatar. Stranden var jag heller inte så imponerad av eftersom det är sten/grus och det skulle vara en av de finare stränderna. Men vi var jättenöjda ändå för det finns så mycket annat än shoppingstråken. Turkiska bad, badbåtar, turkisk afton som var jättetrevlig

• helene306

Vi var i Alanya -03 och jag vill tillbaka dit, underbart land! Vad jag såg som - var alla påflugna säljare som svansade efter en hela tiden. Sambon strosade utan någon hack i häl. Vårt hotell hade världens uppförsbacke och det var ingen höjdare i värmen mitt på dagen men som något positivt i det hela, vi fick träning

• fromheretoeternity

Jag var i Alanya för ett par år sen och jag var inte särskilt imponerad. Tyckte befolkningen var otroligt påträngande!

• Det stora Blå

Vi hade oxå fördomar innan vi kom dit första gången, men upplevde det som exotiskt, en blandning mellan öst och väst, kameler bredvid åsnor. Ett billigare land än EU land oxå.
    Havsbotten var inte så kul, så ta med badskor. Hotellen lyxiga, med fina pooler, och ofta underhållning på hotellet (bra när man har barn). God mat och fyndshopping.

• F l i c k a n

Jag har varit i Alanya två gånger och jag vill inte dit igen måste jag säga.Försäljarna är otrevliga och jobbiga vilket förstör hela stämningen.

Har också varit i Marmaris men det va iofs ett antal år sen men jag tyckte mycket bättre om den staden. Har hört att Side också ska vara bra men jag skulle nog inte åkt till Alanya faktiskt.

• Vit ros

Jag var i Alanya för några år sedan med en väninna. Den resan gör jag nog inte om ens om jag får den betalad. Möjligtvis om jag bor på ett hottelkomplex med all inclusive och allt tillgängligt inom området.
    När jag var där var jag ganska ung och det var otroligt jobbigt med alla försäljare och andra människor. Jag klädde mig inte utmanande men blev kallad det ena och andra. Försäljare erbjöd sina "tjänster" och kallade en många fula saker när man inte ville handla.
    Alla svenska tjejer är likadana lät det enligt turkarna. Och vi kommer tydligen dit för endast en sak. Sex.
    Hade hemlängtan efter 2 dar men fick pina mig igenom hela veckan.

Men för övrigt så tyckte jag att det var fint och bra stränder, mat osv.
    Har hört mycket gott om Alanya ifrån andra, men jag sätter inte min fot där igen.

• Det stora Blå

Vad som var negativt tyckte vi, var den långa transfern med buss på flera timmar. Och ja, Side är nog bättre för barnfamiljer, och närmare flygplatsen.

• patti87

var där förra året :) och det var UNDERBART!!!!!

• Anna  Sol

Jag var i Alanya 2001 och jag har inga planer på att åka tillbaka, maten var tråkig, försäljarna var superjobbiga. Jag skulle välja ett annat resemål.

• baby78

Alanya var super i jämförelse med Maramaris. Men jag skulle inte vilja tillbaka till Turkiet, hellre åker jag till Grekland!

• Miu

Vi var i Alanya för 2 år sedan och vi kommer aldrig att åka tillbaka. Alla var super jobbiga och inte ens på stranden fick man vara i fred. Riktiga äckel päckel allihop. Träffade nog bara någon enstaka som inte var äcklig mot mig. Tacka vet jag Grekland

Svar på tråden Hur är det i turkiet/alanya?