• FruFA

Annons - hur formulera namnbyte?

Jag har tagit min mans efternamn. Hur formulerar man det i bröllopsannonsen (foto & text)?
    Har sett att de flesta skriver "paret antar namnet xxxx". Men min man heter ju redan det, så det är ju bara jag (bruden) som byter namn!
    Finns det "ett rätt sätt" att skriva på? Vilket isåfall?

• Svar på tråden Annons - hur formulera namnbyte?
  • Parnassia

"Efter vigseln heter vi båda XXX."

Kanske så?

• FruFA

ja, det låter ju bra
    Men vad sägs om "Bruden antar namnet xxxx""?

Parnassia skrev 2008-06-01 11:34:00 följande:
    "Efter vigseln heter vi båda XXX."Kanske så?
  • mr psycho

Nu spånar jag lite, men det finns ju antagligen ett skäl till att man brukar skriva "paret antar namnet". Kanske är tanken att även om bara en av makarna faktiskt byter namn, så är det paret tillsammans som har valt vad de ska heta gemensamt, i sin familj. Att fram till giftermålet har namnet varit föräldrarnas, men nu blir det parets egen familjs namn ... Men som sagt, jag kan vara ute och cykla ... Men det är lite intressant att tänka på vad det kan tänkas ligga för skäl bakom sånt där.

• FruFA

Jo, det är precis en sådan förklaring jag letat efter...
    Så då kan det ju vara lämpligt att skriva "Efter vigseln heter vi båda xxxx", som Parnassia skrev !

mr psycho skrev 2008-06-01 11:48:09 följande:

Nu spånar jag lite, men det finns ju antagligen ett skäl till att man brukar skriva "paret antar namnet". Kanske är tanken att även om bara en av makarna faktiskt byter namn, så är det paret tillsammans som har valt vad de ska heta gemensamt, i sin familj. Att fram till giftermålet har namnet varit föräldrarnas, men nu blir det parets egen familjs namn ... Men som sagt, jag kan vara ute och cykla ... Men det är lite intressant att tänka på vad det kan tänkas ligga för skäl bakom sånt där.
  • Parnassia

Jag tycker mitt förslag känns bättre, det känns tydligast. Vare sig man väljer ett helt nytt namn eller om man tar sin respektives namn så kommer man ju ha samma namn sedan.
    Man kan ju också skriva typ
    "Nu heter vi båda XXX."
    "Nu heter vi XXX båda två."

• FruFA

"Brudparet antar namnet xxxx" får det bli

/Fru A

Parnassia skrev 2008-06-01 12:48:16 följande:
    Jag tycker mitt förslag känns bättre, det känns tydligast. Vare sig man väljer ett helt nytt namn eller om man tar sin respektives namn så kommer man ju ha samma namn sedan.Man kan ju också skriva typ"Nu heter vi båda XXX.""Nu heter vi XXX båda två."
  • Parnassia

Nu kanske jag ställer till det. Men det tycker jag låter lite konstigt om din man redan heter så, det låter som att ni båda byter, och så var det väl inte?

Svar på tråden Annons - hur formulera namnbyte?