• Labolina07

Byta namn efter bröllopet & resan?

Vi har bokat en resa, vi var otroligt dumma som inte tänkte på efternamnet! Nu kan vi ju inte byta förrän efter resan? Våra namn som vi har nu står ju på biljetten..
    Så himla osmart- ena dottern har inte rest än ( 1 år) hon ska ha nytt pass- då får vi göra ett nytt pass nästa gång igen ju, samma med mig, för jag måste ha nytt nu. *arg*

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Byta namn efter bröllopet & resan?
  • AnnaochHenrik

Du byter namn juridiskt sett direkt efter vigseln (visst kan man byta senare, men det sker med automatik om man lämnat in blanketten om efternamn i samband med vigsel). Sen tar det lite tid innan det går igenom i alla register och så. Du har en viss tid på dig (tror det är 6 månader) att byta pass, tills dess kan du resa i ditt gamla namn... Det viktiga är att det står samma namn på biljetten som i passet. Om ni har tillräckligt mycket tid mellan bröllopet och resan (så att ni hinner vänta på att namnändringen går igenom OCH beställa och få nya pass) kan ni ju skaffa pass i era nya namn direkt, men då lär ni få betala flygbolaget för att ändra namnen på biljetten, och det kräver som sagt ett rätt rejlt mellanrum mellan bröllopet och resan...
    Om ni reser direkt efter bröllopet måste ni nog fixa pass i era gamla namn innan bröllopet, ja... Det är ju inga problem att resa i era gamla namn trots att ni juridiskt redan bytt, det enda som är krångligt då är ju att ni får skaffa nya pass till nästa resa..

• Hofsan

Labolina: Vi har gjort samma misstag och det är ju somsagt viktigt att det är samma namn på biljetterna och i passet.
    Vi gjorde inga namnändringar nu när vi skickade in hindersprövning och namnändrig papperna. När vi varit på resan kommer vi att skicka in nya papper så jag heta Hoff-Olsson.

Svar på tråden Byta namn efter bröllopet & resan?