• Lövan

Efternamn?

Har lite funderingar kring efternamn.. Vi har inte kommit överens riktigt om vilket namn vi ska ta.. Hur ska ni göra? Jag tror att jag kan tänka mig att ha båda två, men har någon koll på om man kan sätta dom i vilken ordning man vill? Har för mig att jag måste sätta mitt först? Vilket låter mycket sämre än om jag sätter hans före mitt.. Någon som vet?

• Svar på tråden Efternamn?
  • Rospigan

Det riktiga efternamnet blir ju det sista. Om du sätter ditt först så blir det ett mellannamn.

• Lövan

Tack för svar Rospigan!
    Ja det blir ett mellannamn.. Det tänkte jag inte på, kan man ha hans namn som mellannamn oxå?

• 26maj2007

visst kan du ta hans efternamn som ett mellannamn och behålla ditt eget efternamn

• Lövan

Ok, vad bra! Tack för hjälpen! Bäst att fixa blanketter till hindersprövning då...

• Lövan

Ok, en fråga till om namn.. Kan båda ha mellannamn och efternamn eller bara en av oss? Jag är lite sådär, varför ska jag byta namn och inte han? Lika med ringarna oxå, jag vill gärna ha två men jag vill att han oxå ska ha det.. Kanske lite envist och "bara för att" av mig...

• anne på grönkulla

Du kan välja vilket som av namnen som mellan- resp efternamn. Skillnaden i vilket du väljer är vilket du kan föra vidare till framtida barn. Bara det som formellt är efternamn kan barnen få framöver. Väljer ni samma efternamn så är det det enda era barn kan få. Väljer ni varsitt (t ex du tar hans som mellannamn och behåller ditt eget efternamn, medan han behåller sitt namn) så kan barnen få vilket som i efternamn och det andra i mellannamn.

Egentligen ska inte båda kunna ta samma kombination av mellannamn + efetrnamn, men sök på gamla trådar - det finns ett kryphål.

Svar på tråden Efternamn?