• MariaTherese

Kan jag med att gå på möhippan?

I lördags ringde en kompis och berättade att det är en del tjejer som hoppat av från möhippan som hon håller på att fixa med för en kompis. Möhippan ska vara nu på lördag. Hon var lite orolig över att det blir lite folk och frågade mig ifall jag ville följa med. För några år sedan så jobbade på samma företag som den tjejen som ska gifta sig, så jag vet vem hon är. Min kompis och de andra tjejerna som ska med tycker att det är helt ok att jag ska me. Jag är lite osäker bara. Jag är ju inte bjuden på bröllopet, är inte det konstigt att jag dyker upp på hennes möhippa då? Va tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Kan jag med att gå på möhippan?
  • 20080802

Vad skulle du säga om hon kom på din möhippa under liknande omständigheter?

• MariaTherese

20080802: Jag vet va jag själv skulle tycka, men det är svårt för mig att veta liksom hur andra tycker. Tycker folk i allmänhet att det är okey att gå?

• 20080802

Spontant tror jag att jag skulle tycka det kändes lite märkligt. Men det beror ju väldigt mycket på vad ni har för relation du och hon.

• Zozo

äh jag hade vâl tyckta att the more the merrier, i princip; om det nu hade varit nagon jag gillade..

• MariaTherese

20080802: Det är just det som jag är rädd för... att hon ska tänka "va tusan gör hooon här?" Hade det varit tvärtom så hade jag inte brytt mig så utan blivit glad istället att folk ville gå med!

• bara jag

Det kanske mest känns dumt för din del, med tanke på att de behövde fylla upp med plats-känns ju dumt för din skull. Jag hade nog tackat nej.

• 080809

Jag hade tackat nej!Aldrig att jag skule med på en hippa och sponsra bruden om jag inte ens är bjuden till bröllopet!

• MariaTherese

Jag funderade på att gå, dels för att bruden är en jättetrevlig tjej, dels för att den andra som ska med tycker att det är ok och dels för att hon som frågade verkligen vill att jag ska gå med. Sedan så ska vi isåfall göra så roliga saker som även jag kommer att få ta del av så jag ser det inte direkt som någon sponsring av bruden på det sättet...

• MariaTherese

DE andra... inte DEN andra som ska med...

• Fröken Planera

Det finns så många OM i ett sånt här läge. Jag tycker att du själv ska känna efter on det känns bra för dig. Jag hade blivit jätteglad om någon gammal kompis till mig dyker upp på min möhippa, som jag inte bjudit. Det gäller bara att du går dit för att ha roligt och inte för att pika bruden för att du inte är bjuden. Jag slår vad om att hon inte har något emot det..

• eveluscious

Kan prata ur "brudläge" och jag som brud skulle känna mig dum om någon jag inte bjudit är med på möhippan. Dessutom skulle jag i dina skor känna mig "åtsidosatt" som inte är bjuden och dessutom är andrahandsval till möhippan.

• Piha

Jag har gått på en möhippa där jag inte var inbjuden till bröllopet. För mig kändes det inte konstigt, jag ville gärna vara med och "festa av" bruden även om jag inte skulle på bröllopet. Däremot kände sig bruden jättedum som inte hade bjudit mig, och kom med en massa ursäkter om begränsat antal och budget och så. Men som sagt, mig gjorde det inget. Det blev hur kul som helst.

//P

• martintherese

nej gå inte....eller...alltså på min möhippa va vi ca 13 tjejer och alla dom står mig nära...vet inte hur den bruden är men jag hade tyckt det va konstigt.

För min del va det inte bara en dag fylld med spex utan ganska känslosamt...att dom tänkt på mig och ordnat en så fin dag...Jag höll ett tal till mina vänner och tärnor och personligen hade jag tyckt det känts konstigt att prata så till nån som inte är en riktigt nära vän...

//T

• tolonta

Jag skulle kunna med. Livet är för kort för att noja sig hela tiden. Om inte du har något problem med att du inte är bjuden på bröllopet, och ingen annan verkar ha det, så har nog inte bruden något problem med det heller.

Jag skulle inte ha något problem om någon kompis jag inte bjudit dök upp på möhippan. Å andra sidan kanske jag skulle tycka att "fasen, den tjejen är ju rolig. Varför tappade vi kontakten?" Och bjuda in henne på bröllopet i alla fall...

• 20080802

Alltså... fascinerande hur olika man kan tänka. För mig är inte problemet att du inte är bjuden på bröllopet utan att du pratar om henne som någon du "vet vem hon är". Det klart man inte blir bjuden på bröllop hos någon som man bara jobbat på samma ställe som och vet vem hon är.

Skulle inte alls ha något emot att gå på hippa för (och sponsra som någon sa) en kompis jag gillar även om hon inte bjudit mig på bröllopet. Visst om det var en nära vän eller om hon bjudit "alla andra" eller så men inte om det kändes naturligt att gränsen blivit dragen före mig typ.

Om det bara är vänner tror jag det blir väldigt konstigt med en "udda", men om det är få som ställer upp och inte bara närmsta kretsen så kanske det är bra. Men gör det för bruden i så fall. Det tycker jag är viktigt.

Många om och men alltså... Lycka till med beslutet!

• Aleta
    080809 skrev 2008-06-10 17:18:02 följande:
    Jag hade tackat nej!Aldrig att jag skule med på en hippa och sponsra bruden om jag inte ens är bjuden till bröllopet!
    Ahaaa, så möhippan är en slags betalning för bröllopet?

Jag tycker att en möhippa är ett sätt att fira av en kompis. Jag skulle gå om det var en vän som jag tyckte om. Är jag bjuden på ett bröllop där jag inte alls är nära bruden så är risken stor att jag tackar nej, för jag har helt enkelt inte lust!

Möhippa ska vara glädje, inte tvång.
    Jag har själv blivit hippad där ett flertal tjejer som inte var bjudna på bröllopet dök upp senare på kvällen och hade en riktig dammiddag ihop med mig, jag blev jätteglad och rörd.

Det är klart att man som brud nojar hela tiden över folk som man inte har bjudit. Säj att du inte på något sätt är ledsen för det eller hade förväntat dig det utan att du fick tillfälle att vara med på hippan och tyckte att det skulle bli riktigt roligt att få göra detta för henne så är det avklarat sedan och ni kan njuta av dagen tillsammans.
  • MariaTherese

Tack så jättemycket för alla era svar! Jag har tagit mig en jättefunderare över detta och även pratat igenom det med en av tjejerna som anordnar hippan. Känns lite konstigt att gå på en hippa när man inte ska gå på bröllopet, men jag vet varför jag inte är bjuden på bröllopet och har ju inte väntat på nån inbjudan heller.

Anledningen till att jag blev tillfrågad att gå me på möhippan var lite för att fylla upp, men också för att en annan tjej som också jobbat med bruden förrut, fast på ett annat arbete, gärna ville följa med. Hon är inte heller bjuden på bröllopet.

Sen fick jag veta att en tjej som jobbar på lunchrestaurangen på brudens jobb ska servera på bröllopet. De känner inte heller varann privat och hon ska också med på hippan. Då känns det mer okey att jag också går, eftersom det inte bara är nära vänner som ska med... Jag gillar ju också bruden, även om jag inte känner henne så väl.

Va tycker ni?

• Sommargrönt

Jag tycker att det låter som att du vill gå. Och jag tycker du får försöka lita på att brudens nära vänner känner henne nog bra för att inte be dig komma om hon skulle tycka det var olämpligt. Om det skulle kännas märkligt när du är där så får du väl se till att bruden vet att det var hennes vänner som bad dig komma och att du gärna ställer upp och att det alltså inte var du som bjöd in dig själv.

Du kan inte ansvara för andras handlingar eller brudens innersta önskningar, du är bjuden så gå om du vill!

• Blondie77

det låter som du vill gå så då tyckr jag du ska göra det :) jag vet att några kompisar till kompisar är bjudna på min hippa trots att dom inte är bjudna på bröllopet....och jag hoppas verkligen dom kommer vara med för dom är roliga och trevliga även om man inte är så tighta att dom blivit bjudna på själva bröllopet :)

• Zozo

Jag har ocksa hippat tjejer där jag inte varit bjuden pa bröllopet! Det är ju tom ganska vanligt att tex arbetskamrater ordnar en egen hippa, âven om de inte ska med pa bröllopet. Hippan är ju ingen betalning för bröllopet utan i regel nagot som vânner ordnar mer eller mindre spontant, utan brudens medverkan.

Svar på tråden Kan jag med att gå på möhippan?