• thewer

Okej att inte öppna presenterna tillsammans med gästerna?

Vi vill inte öppna presenterna under själva bröllopsfesten (för att inte "stjäla" för mycket tid från själva middagen/festen). Är det okej att öppna presenterna ensamma och (bara) skicka tack-kort?

• Svar på tråden Okej att inte öppna presenterna tillsammans med gästerna?
  • Ankan80

Japp, det tycker jag man kan. Så skall vi också göra för som du säger inte stjäla tid från festen.

• Eski och Snowie

Eller sitta och öppna samtidigt som det är mingel/dans om man verkligen vill öppna på festen - så får man välja om man ska stå och titta på eller ej som gäst.

• Eski och Snowie

Men det är ju lite synd att msisa massa mingel och dans också som brud :(

• september2008

tycker inte att man ska öppna paketen under festen. det är en stämningsdödare, enligt mig.
    någon berättade däremot om en smart idé. får man många paket så kan man be någon öppna paketen under festen. så kan alla se vad som getts och brudparet behöver inte så i timmar och öppna och tacka alla för presenterna. detta innerbär ju självklart oxå att någon noterar vem som gett vad

• patti87

självklart är det okej! :) jag tror nog att dom flesta gör så....

vi kommer att kolla igenom allt hemma nästa dag....för festen kommer säkert kolla på till morgonen ;)

• Camsan

Var på ett bröllop där de öppnade presenterna och det slutade med att middagen var kl kl 23, då hade vi suttit till bords från 17.00.

• patti87

va???? shit....det var ju verkligen konstigt att dom gjorde så! kan tnka mig att alla var hungriga som f*n.......

• Fröken förväntan

Vi ska bjuda gästerna på frukost dagen efter, då tänkte vi öppna presenterna. Alla är ju inte med då eftersom en del åker hem samma kväll men de som vill är i alla fall välkomna.

• Eski och Snowie

Läste i en pinsam-tråd här på BT att en brudgumm öppnat presenterna då de önskat sig pengar - dvs han räknade pengarna vid bordet...

Det var pinsmat och otroligt dumt. VIlka signaler sänder det ut?

• gustafmatilda

Tycker det bara finns positiviteter med att öppna efter festen/dagen efter. Det tar inte kol på stämningen, gästerna slipper sitta uttråkade, brudparet slipper att oooha och åååha sig åt presenter de inte blev så speciellt glada över.

Fast vi fick bara saker vi gillar. Kul med personer som känner ens smak och stil! =)

• Troll1

Vi funderar på att ha presentöppning nästa dag tillsammans med en liten fika med de som vill närvara, på samma ställe som festen. Tycker det är roligt att kunna prata lite dagen efter också. Sedan får man städa det resterande osv.
    ALDRIG att vi ställer oss och öppnar paket på festen. Tycker det är ofint att hålla gästerna sittandes på det viset också.

• Fröken förväntan

Men det är helt ok att öppna presenterna själva också! Om ni inte bryr er så mycket om själva öppnadet är ju en annan idé att låta någon annan öppna dem och ställa fram ifall man vill att gästerna ska kunna se. Det gjorde jag (med hjälpa av andra) på min systers bröllop. Men man måste vara noga med korten då, så de vet vad som kommer från vem

• 20080802

Absolut okej att öppna själva!

• Anja 19 juli 2008

Helt ok att öppna dagen efter!

Skittradigt att sitta och kolla när folk öppnar presenter. Var och en är ju bara intresserad av att se när brudparet öppnar just DERAS paket!

Sedan blir det ju supertrist... de första fem paketen, kul, resterande, bara drygt och jobbigt och man blir rastlös.

Sedan är det ju hemskt för brudparet att behöva förställa sig om de får nåt de tycker är FRUKTANSVÄRT eller smaklöst

Man kan däremot skriva i tackkorten lite mer personligt och tacka för just den grej man fått så att gästen känner att man VET vad som var från dem och har uppskattat det lixom

• jelikr
    september2008 skrev 2008-06-13 15:59:25 följande:
    tycker inte att man ska öppna paketen under festen. det är en stämningsdödare, enligt mig.någon berättade däremot om en smart idé. får man många paket så kan man be någon öppna paketen under festen. så kan alla se vad som getts och brudparet behöver inte så i timmar och öppna och tacka alla för presenterna. detta innerbär ju självklart oxå att någon noterar vem som gett vad
    Tja det funkar ju , men det är ju jättekul att öppna presenterna själv.
    Halva nöjet är ju papper och vacker inslagning

Vi hade en jättemysig kväll dagen efter bröllopet.
    När barnen lagt sig öppnade vi paket i lugn och ro , läste kort och postogram och beundrade papper och inslagningar , och fick vara glada(eller mindre glada) över presenterna utan att ha folk som stirrar på en....

Tycker det var hur skönt som helst , skulle aldrig öppna på festen
  • thewer

Skönt att höra! Vi hade tänkt oss en brunch med presentöppning dagen efter, men kände att det blev lite för mycket för oss att planera ytterligare en tillställning. Tror vi skippar det nu och lägger pengarna på en natt på hotell istället!

• jelikr
    thewer skrev 2008-06-13 16:21:09 följande:
    Skönt att höra! Vi hade tänkt oss en brunch med presentöppning dagen efter, men kände att det blev lite för mycket för oss att planera ytterligare en tillställning. Tror vi skippar det nu och lägger pengarna på en natt på hotell istället!
    Tycker jag ni gör helt rätt i om det känns bväst för er
    Jag hade gjort likadant om det var jag
  • Silva79

Vi öppnade under festen, men det var mest för att vi hade bara 20-talet gäster och hade dessutom önskat oss pengar. Så vi hade inte så många presenter att öppna. Läste lite telegram och lyckönskningar också. Tog inte jättelång tid och gästerna verkade uppskatta det.

Men självklart, har man fler gäster så är det nog bättre att öppna efteråt.

• stinakina

Vi bjuder på lunch dagen efter (vi ska ju ändå till lokalen och städa undan)
    En enkel lunch (typ spagetti och köttfärssås, och grönsallad)
    Vi öppnar paketen då...
    De som kommer får även hjälpa till att städa
    (kom på det nu)

Svar på tråden Okej att inte öppna presenterna tillsammans med gästerna?