Jag har varit överviktig, jag har de senaste tre åren gått ner 22 kilo...
Nu vet jag inte vad du menar med "kraftig" övervikt, jag hade en övervikt på nästan 30 kilo, enligt hälsokollen jag gjorde så "led-jag-av-fetma"...
Jag har prövat allt, viktväktarna bla...men det gick inte så bra...
Jag insåg att jag måste lägga om mina matvanor, jag började följa viktväktarnas princip, att äta ofta men lite..
Jag började äta frukost tex, vilket jag inte gjorde innan,sen fyllde jag på med jämna mellanrum, inte så mycket att jag blev proppmätt, men eftersom jag åt med lagoma mellanrum så hann jag heller inte bli så där "tokhungrig"
Sakta men säkert började jag gå ner, jag har tom gått upp tio kilo mitt i ...jag blev gravid och gick upp dessa tio, men snabbt gick jag ner de igen...
jag väger nu 78 kilo och är 170 lång... jag skulle vilja gå ner 8 kilo till, men då krävs kanske motion, men jag har skaffat en till hund nu, en hund som kräver stimulans och en massa motion, så vem vet....
Jag kan inte komma med några tips, för jag har märkt att det som funkar för mig, behöver inte funka för någon annan...
jag vill bara ge dig en klapp på axeln och säga att det finns stödgrupper osv, i min kommun fanns en grupp överviktiga som träffades och stöttade varandra...i allt, bantning,, eller vad det nu gällde...
Sök efter nån organisation i närheten där du bor, det finns säkert nåt....
Lycka till och massa kramar till dig!!