• Dreamnilam

Någon mer som lider av kraftig övervikt?

Jag håller på att kämpa med mig själv, och har sökt hjälp genom min familjeläkare. Det borde finnas stödgrupper eller liknande, jag vet knappt vad jag ska skriva, vill egentligen bara få ut allt som legat å malt under alla år, ska jag behöva gå å prata med någon som inte vet hur det är. Jag har blivit en människohatare tack vare hur folk ser på överviktiga, vi är människor oxå.
    Jag behövde bara få ur mig lite, men hjärtat är överfullt ändå.

• Svar på tråden Någon mer som lider av kraftig övervikt?
  • Princess Nightingale

Min m2b vagde over 220 kilo da vi traffades. Jag satte honom pa diet (vi var bara kompisar da men han trodde pa mitt satt eftersom jag hade gat ner over 25 kilo pa det sattet). Stackarn, stenhard diet satte jag honom pa och han gick ner 80 kg bara under 1a aret! Han har statt stilla i vikt sedan dess pga mediciner men han har nyligen bytt ut dem och vi hoppas se lite mer resultat igen.

Sa, det finns tyvarr inte mkt stod for overviktiga manniskor. Men det finns ju overviktsenheter pa sjukhus, kan du inte hora med dom om du kan komma dit? Du kan skriva en egen remiss faktiskt.
    Jag forstar precis vad du menar med hur folk ser pa overviktiga manniskor. Jag sag hur folk tittade pa min kille nar han vagde sa mkt. De var som skramda av att se honom. Inte en tanke pa vad han kande osv.

Jag onskar dig all lycka till och forresten, man far unna sig mat och man kan misslyckas lite, nyckeln sitter i att om man har atit for mkt under en maltid inte se det som en bortkastad dag och fortsatta med samma monster utan ga pa direkt med matplaneringen som man har, kanske t.o.m ga en promenad nar man kommer pa sig sjalv om vad man gjort, for att bli av med lite extra kalorier. For att man inte hallt planen i 7 dagar betyder det inte att man har gett upp eller att kampen man borjade for 14 dagar sedan ar forlorad. Om vi som overviktiga manniskor holl planen till punkt och pricka skulle vi aldrig vara overviktiga. Det galler att hitta planen som haller for dig. Har du tankt pa att om du drar ner 200 kcal /dag i ett ar sa kommer du ga ner 10 kg? Jo, jag vet det later skitsegt men du skulle nog faktiskt klara det! Vet inte hur stor du ar men om 3 ar skulle det bli 30 kg och typ 5-6 kladstorlekar.

Vad som ar din vag maste du komma pa sjalv genom att testa dig fram.

*Stor kram och igen, lycka till!*

• Princess Nightingale

forresten! Vill du veta vad du forbranner i nulaget kan du kolla in www.caloriesperhour.com dar kan du rakna i minsta detalj varje minut under dagen.
    Kontakta mig i gastboken om du skulle ha problem med engelskan och vill kolla upp sidan mer nogrant.

• stinakina

Jag har varit överviktig, jag har de senaste tre åren gått ner 22 kilo...

Nu vet jag inte vad du menar med "kraftig" övervikt, jag hade en övervikt på nästan 30 kilo, enligt hälsokollen jag gjorde så "led-jag-av-fetma"...

Jag har prövat allt, viktväktarna bla...men det gick inte så bra...

Jag insåg att jag måste lägga om mina matvanor, jag började följa viktväktarnas princip, att äta ofta men lite..

Jag började äta frukost tex, vilket jag inte gjorde innan,sen fyllde jag på med jämna mellanrum, inte så mycket att jag blev proppmätt, men eftersom jag åt med lagoma mellanrum så hann jag heller inte bli så där "tokhungrig"

Sakta men säkert började jag gå ner, jag har tom gått upp tio kilo mitt i ...jag blev gravid och gick upp dessa tio, men snabbt gick jag ner de igen...

jag väger nu 78 kilo och är 170 lång... jag skulle vilja gå ner 8 kilo till, men då krävs kanske motion, men jag har skaffat en till hund nu, en hund som kräver stimulans och en massa motion, så vem vet....

Jag kan inte komma med några tips, för jag har märkt att det som funkar för mig, behöver inte funka för någon annan...

jag vill bara ge dig en klapp på axeln och säga att det finns stödgrupper osv, i min kommun fanns en grupp överviktiga som träffades och stöttade varandra...i allt, bantning,, eller vad det nu gällde...
    Sök efter nån organisation i närheten där du bor, det finns säkert nåt....

Lycka till och massa kramar till dig!!

• Dreamnilam

Tack så hjärtligt för detta inlägget :)
    Var otroligt trevligt att läsa, Kram
    Princess Nightingale skrev 2008-06-16 23:25:38 följande:

Min m2b vagde over 220 kilo da vi traffades. Jag satte honom pa diet (vi var bara kompisar da men han trodde pa mitt satt eftersom jag hade gat ner over 25 kilo pa det sattet). Stackarn, stenhard diet satte jag honom pa och han gick ner 80 kg bara under 1a aret! Han har statt stilla i vikt sedan dess pga mediciner men han har nyligen bytt ut dem och vi hoppas se lite mer resultat igen. Sa, det finns tyvarr inte mkt stod for overviktiga manniskor. Men det finns ju overviktsenheter pa sjukhus, kan du inte hora med dom om du kan komma dit? Du kan skriva en egen remiss faktiskt. Jag forstar precis vad du menar med hur folk ser pa overviktiga manniskor. Jag sag hur folk tittade pa min kille nar han vagde sa mkt. De var som skramda av att se honom. Inte en tanke pa vad han kande osv. Jag onskar dig all lycka till och forresten, man far unna sig mat och man kan misslyckas lite, nyckeln sitter i att om man har atit for mkt under en maltid inte se det som en bortkastad dag och fortsatta med samma monster utan ga pa direkt med matplaneringen som man har, kanske t.o.m ga en promenad nar man kommer pa sig sjalv om vad man gjort, for att bli av med lite extra kalorier. For att man inte hallt planen i 7 dagar betyder det inte att man har gett upp eller att kampen man borjade for 14 dagar sedan ar forlorad. Om vi som overviktiga manniskor holl planen till punkt och pricka skulle vi aldrig vara overviktiga. Det galler att hitta planen som haller for dig. Har du tankt pa att om du drar ner 200 kcal /dag i ett ar sa kommer du ga ner 10 kg? Jo, jag vet det later skitsegt men du skulle nog faktiskt klara det! Vet inte hur stor du ar men om 3 ar skulle det bli 30 kg och typ 5-6 kladstorlekar. Vad som ar din vag maste du komma pa sjalv genom att testa dig fram. *Stor kram och igen, lycka till!*
  • Dreamnilam

Tack för du skrev, jag håller med dig om att viktväktarna har en bra princip att äta ofta men lite, får jag fråga vad du åt i början om du blev sugen på något som inte vara bra å äta?

Kram

stinakina skrev 2008-06-16 23:40:20 följande:
    Jag har varit överviktig, jag har de senaste tre åren gått ner 22 kilo...Nu vet jag inte vad du menar med "kraftig" övervikt, jag hade en övervikt på nästan 30 kilo, enligt hälsokollen jag gjorde så "led-jag-av-fetma"...Jag har prövat allt, viktväktarna bla...men det gick inte så bra...Jag insåg att jag måste lägga om mina matvanor, jag började följa viktväktarnas princip, att äta ofta men lite..Jag började äta frukost tex, vilket jag inte gjorde innan,sen fyllde jag på med jämna mellanrum, inte så mycket att jag blev proppmätt, men eftersom jag åt med lagoma mellanrum så hann jag heller inte bli så där "tokhungrig"Sakta men säkert började jag gå ner, jag har tom gått upp tio kilo mitt i ...jag blev gravid och gick upp dessa tio, men snabbt gick jag ner de igen...jag väger nu 78 kilo och är 170 lång... jag skulle vilja gå ner 8 kilo till, men då krävs kanske motion, men jag har skaffat en till hund nu, en hund som kräver stimulans och en massa motion, så vem vet....Jag kan inte komma med några tips, för jag har märkt att det som funkar för mig, behöver inte funka för någon annan...jag vill bara ge dig en klapp på axeln och säga att det finns stödgrupper osv, i min kommun fanns en grupp överviktiga som träffades och stöttade varandra...i allt, bantning,, eller vad det nu gällde...Sök efter nån organisation i närheten där du bor, det finns säkert nåt....Lycka till och massa kramar till dig!!
  • SMarie

Hej!
    Jag är kraftigt överviktig. För 3 år sedan gick jag ner kanske 20 kg med viktväktarna men nu har jag istället gått upp 30... Ja ja det är ju bara så tråkigt.
    Nu har jag börjat satsa eller ska man säga investera i mig själv och skaffat mig en PT och en dietist. Har en vän som också är mycket stor, hon har precis blivit remitterad till överviktsenheten på huddinge, verkar bra.
    Jag skulle kunna tänka mig lite promenad sällskap i hammarby sjöstad...
    Du kommer att klara det här om du vill. Se till att ta stöd från alla vänner och familj. Gör ingen hemlighet av hur du mår eller vad ditt mål är om det är jobbigt osv. Var öppen så att de kan stötta dig när det är tungt men även när det går bra.
    Lycka till!!!
    Kram!

• Dreamnilam

Jag har fått remiss till en dietist nu så jag är på rätt väg käönns det som, att ha en PT skulle ju vara en dröm, hur gick du tillväga? Min läkare på sjukhuset förstod varför det är svårt att komma till gymmet när alla andra är så vältränade, att man är malplacerad. Ibland känns v-ås så begränsad med hjälp, det verkar vara storstäderna som sattsar mer =/
    Jag tycker det skulle vara underbart att hamna i en grupp med likasinnade, kunna vara ärlig, är nog lättare för mig om jag inte är ensam.
    Tack för du skrev =)

SMarie skrev 2008-06-17 08:55:06 följande:
    Hej! Jag är kraftigt överviktig. För 3 år sedan gick jag ner kanske 20 kg med viktväktarna men nu har jag istället gått upp 30... Ja ja det är ju bara så tråkigt. Nu har jag börjat satsa eller ska man säga investera i mig själv och skaffat mig en PT och en dietist. Har en vän som också är mycket stor, hon har precis blivit remitterad till överviktsenheten på huddinge, verkar bra.Jag skulle kunna tänka mig lite promenad sällskap i hammarby sjöstad...Du kommer att klara det här om du vill. Se till att ta stöd från alla vänner och familj. Gör ingen hemlighet av hur du mår eller vad ditt mål är om det är jobbigt osv. Var öppen så att de kan stötta dig när det är tungt men även när det går bra.Lycka till!!!Kram!
  • stinakina

Frukost var som sagt en plåga, allt smakade skit rent ut sagt...men jag gick varje morgon ner till jobbet (jag började alltid elva eller fyra då) köpte en fralla och en yoghurt, som jag i sällskap med de två som alltid började nio åt då...
    så jag fick en promenad på köpet, samt att det gick en tid innan jag åt (alltså från att jag vaknade)jag är chipsälskare(men tror att det egentligen är saltet jag är ute efter) så jag bytte ut chips mot popcorn..
    Frukt gillar jag inte, men om jag tärnade en massa frukt, åt det med lite glass, eller yoghurt gick det bra...finns en massa knep...

Bäst av allt är att dra på sig skorna gå nåt varv i kvarteret om man känner sig sugen...då släpper det *fniss*
    man är ju vanemänniska ju, jag gick till kylskåpet, tittade in, men hittade inget, en kvart senare var jag där igen..

Dreamnilam skrev 2008-06-17 07:01:28 följande:
    Tack för du skrev, jag håller med dig om att viktväktarna har en bra princip att äta ofta men lite, får jag fråga vad du åt i början om du blev sugen på något som inte vara bra å äta?Kram
  • Ninnispinnis

Jag vill bara tipsa om Friskis & Svettis, där är alla typer av människor, kroppar och åldrar representerade, och alla är välkomna. Här finns många olika sorters pass, med olika intensiteter. Det finns väl i Västerås också?

Dreamnilam skrev 2008-06-17 09:07:09 följande:
    Jag har fått remiss till en dietist nu så jag är på rätt väg käönns det som, att ha en PT skulle ju vara en dröm, hur gick du tillväga? Min läkare på sjukhuset förstod varför det är svårt att komma till gymmet när alla andra är så vältränade, att man är malplacerad.
  • Dreamnilam

Ja, Friskis & Svettis finns i V-ås, får kolla där då

Svar på tråden Någon mer som lider av kraftig övervikt?