• Lyckligmamma

Hur mycket alkohol ska man köpa?

Hej!
    Undrar om det finns någon här på BT som räknat ut hur mycket alkohol det går åt en bröllopsdag/kväll med ca 50-55 gäster???

Det vi vill ha är:

Bubbel till brudskål
    Rödvin
    Vittvin
    Öl
    Vodka
    Avec/likör
    m.m

Vad ska ni ha för alkohol på ert bröllop?
    Hur mycket ska man beräkna om man blir ca 50-55 personer?
    Är det något mer sprit man bör ta med förutom det jag skrivit?

Tacksam för svar, tips råd osv.

• Svar på tråden Hur mycket alkohol ska man köpa?
  • Catalina

vi har köpt till ca 70 pers:

10 flaskor mousserat jordgubbsvin(alkoholfritt)
    4 magnumflaskor med pommac(alkoholfritt)
    5 flaskor champange
    6 flaskor rött
    6 flaskor vitt
    5 plattor cider
    12 L sprit
    3 L bailys
    3 L whiskey
    15 plattor öl
    4 1/2 L Sangria till bål

Vi kommer att ha både alkohol o alkoholfritt till brudskålen samt att vi kommer att blanda till en hallonbål för dom som inte vill ha champange....vi kommer vara fler öl,cider o groggdrickare än vindrickare...så därför köpte inte vi några större mängder med vin.

• KristinaDubb

Vi kommer inte att ha alkohol på vårt bröllop. Vi vill undvika att någon dricker för mycket och förstör dagen.
    Vi var på ett bröllop där en del drack för mycket och uppförde sig illa. Tyvärr.

• tolonta

Jag har räknat såhär:

Bubbel: 2 glas per person och 1 dl per glas.
    Vitt vin: 1 glas per person, 6 glas per flaska
    Rött vin: 2 glas per person, 5 glas per flaska
    Dessertvin: 1 glas per person, 7 glas per halvflaska.
    Avec: 5 cl/glas, 1 glas per person. Svårt att beräkna vem som vill ha vad, men det får man väl ha litet extra... Jag har två 1 l-flaskor av vardera Baileys och Konjak, kommer också finnas whiskey, men det har fallit på pappas lott att ta med sig från förrådet hemma så det finns nog många flaskor.

Till kvällen blir det bara öl, vin, cider och alkoholfritt (samt ev. överblivet bubbel och avec). Har inte bestämt exakta mängderna än...

• BoyAndGirl

Så här mycket gick åt på vårat bröllop i helgen till ca 90 drickade gäster!

35 flaskor rött vin
    20 flaskor vitt vin
    17 flaskor champagne
    1 bag in box med vitt vin
    8 flak öl
    1 flak cider
    1 flak mineralvatten
    2 flak sprite
    3 flak cola
    1 flak fanta
    1 flak ginger ale
    1 flak tonic
    9 flaskor smirnoff, vodka 1 liter
    2 flaskor gin
    3 flaskor bacardi
    3 flaskor whiskey
    2 flaskor tequila
    4 flaskor rom
    1 flaska conjac
    1 flaska jägermiester
    1 baileys

Och så massor av is, citron, lime och juice!

Hoppas att det hjälper!

• Sebastiána

Jag vet inte hur många av gästerna som kommer att dricka alkohol. Några ska köra, men jag vet inte hur många. Ska man be gästerna meddela när de O.S.A:r? Eller ska man gissa. Jag har hört många historier om par som köpt för mycket vin.

Vi ska vara på resturang. Kan man då beställa typ 2 glas vin/vuxen till maten och om det då är ett antal som tackar nej så betalar man inte för de flaskor som inte öppnats? Hoppas att ni förstår vad jag menar.

• Ceasara

Boyandgirl, vi ska också ha 90 drickande gäster. Vad skönt att det är nån som redan haft vigsel och vet vad som gick åt. Underlättar.

• Ceasara

Men vad sprit det gick åt. Hade aldrig kunnat gissat det.

• Furberg

Hej.

Ska ha bröllop om ca 2 veckor och har kommit fram till följande:

Antal gäster ca 80 (varav ca 70 drickande, majoriteten är mellan 18 och 35)

70 flaskor vin (50 rött, 20 vitt)
    2 baginbox (rosé till bål)
    20 flaskor champange
    10 flaskor alkoholfritt bubbel
    17 flak öl (33cl)
    4 flaskor whiskey
    3 flaskor bailys
    2 flaskor likör
    5 flaskor gin
    3 flaskor rom
    3 flaskor jäger
    10 flaskor vodka

+ groggvirke.

Känns det lite mycket eller?

/Richard

• didis

Vi hade till 40-årsfest räknat per person

1/2 flaska champagne
    1 flaska vitt
    1,5 flaska rött
    liten avec
    5 brk öl/cider

Det låter mycket men vi ville absolut inte riskera att något tar slut!
    I övrigt hade vi ingen starksprit utan det bjöds bara vin/öl så något fylleslag blev det inte...

Vi handlade allt i Puttgarden, kostnad ca 10.000. Då fick vi massor över, men hellre det än att det tar slut!

• JosieAdde

Tänk på att dte alltid går att lämna tillbaka till Systemet. Så man kan ju överköpa allt om man är osäker på vad folk vil dricka, o sen retunera det som inte gick åt.

• didis

Och om man handlar i Tyskland har man vin så det räcker till många fredagkvällar efter bröllopet!

• Furberg

Har för mig att man inte tjänar så himmelens mycket på att köpa vin i tyskland eftersom vi inte har så mycket högre skatt på just vin.

Det man tjänar på är öl och sprit.

en bib Boris Jeltzin vodka (3l) 245 spänn typ =)

• AnnaochHenrik
    Furberg skrev 2008-07-29 18:01:48 följande:
    Har för mig att man inte tjänar så himmelens mycket på att köpa vin i tyskland eftersom vi inte har så mycket högre skatt på just vin.Det man tjänar på är öl och sprit.en bib Boris Jeltzin vodka (3l) 245 spänn typ =)
    Fast det beror helt på vilket vin man köper. Vi kommer undan med halva priset mot om vi skulle ha köpt i Sverige! Vissa viner skiljer inte alls många kronor från systemet, vissa är MYCKET billigare. Bag-in-box är nästan alltid ungefär hälften så dyrt sokm i sverige exempelvis.
  • Furberg

Ja det förstås.
    Sen ett tips till er som ska ha serveringspersonal:
    billiga BiB:ar + karaffer ser faktiskt finare ut än flaskor =)

• dukanomduvill
    Furberg skrev 2008-07-29 15:10:00 följande:
    Hej.Ska ha bröllop om ca 2 veckor och har kommit fram till följande:Antal gäster ca 80 (varav ca 70 drickande, majoriteten är mellan 18 och 35)70 flaskor vin (50 rött, 20 vitt)2 baginbox (rosé till bål)20 flaskor champange10 flaskor alkoholfritt bubbel17 flak öl (33cl)4 flaskor whiskey3 flaskor bailys2 flaskor likör5 flaskor gin3 flaskor rom3 flaskor jäger10 flaskor vodka+ groggvirke.Känns det lite mycket eller?/Richard
    Skojar du eller?
  • Furberg

Nej eller vadå? Att det är för mycket? Visserligen kommer det en svensexa inte lång efter för en kompis och nån kräftskiva + att de flesta är riktiga partyprissar! =)

• dukanomduvill

Ja då är det bara och köra på då!

• Längtandsfull

Goglade och hittade denna tråden. ser att det va längesen som denna skrevs men tycker endå att detta är den tråd som man får bäst tips i av alla trådar som kommer upp när man googlar.

Har förstått att jag inte r ensam om att fråga och fundera över hur mycket alkohol som behövs till X antal personer..

När jag läser här så känns det hyffsat ok med vår beräkning men det jag funderar på är varför alla har så många olika spritsorter..Varför inte bara vanlig sprit möjligtvis olika smaker.. Vi har 4 olika drinkar och funderar på hur mycket sprit som kommer behövas.
    Tänkte ha 4 cl sprit / drink.

Vi är ca 70 drickande gäster. 

Svar på tråden Hur mycket alkohol ska man köpa?