• galnegreta

hjälp! angående prv

Hej!

Jag har ansökt till PRV om att få ta min mormors flicknamn. Gjorde det för ett bra tag sen och betalade in pengar precis som man ska. Idag fick jag ett brev från PRV där det står följande:
    Ansökan ska kompletteras med utdrag ur födelse - och dopbok för din mormor. Dett rekvireras från pastorsexpedition i födelseförsamling, eller från landsarkivet"

Jag fattar verkligen ingenting av det här. Vad ska jag göra nu??? Jag bifogade utdrag ur folkbokföringen precis som man skulle men nu fick jag alltså detta brevet. Börjar få lite panik eftersom vi gifter oss på måndag och jag vill ha mitt nya namn så fort som möjligt.
    Nån som vet vart jag kan vända mig?? eller hur jag ska gå till väga??

Tack på förhand!

• Svar på tråden hjälp! angående prv
  • Aleta

Försök att ringa och prata med någon så att de kan förklara vad de menar. Man skulle ju tycka att folkbokföringen borde räcka, men jag vet inte.

• Celeste97

M2B fick skicka iväg en kopia på sin mormors (utländska) dopbevis för namnbytet. Tur att det fanns kvar efter ett världskrig...

• anne på grönkulla

De säger ju att de vill ha papper som antingen hennes föddelseförsamling eller landsarkivet i det län hon föddes i kan ha. Förmodligen behöver de dokumentera bättre vilken rätt du har till hennes namn.

• Malaki

Hej,
    Kan du inte ta och testa att ringa den församling hon föddes i och/eller landsarkivet i hennes län och uppge hennes personnummer? Om du har tur kanske de kan skicka intygen direkt till prv?

lycka till!!

• Malaki

Hej igen,
    Gick in på statens arkivs hemsida. Där fanns en fråga som liknade din. Så här stod det:

Fråga
    Jag vill byta efternamn behöver jag Landsarkivets hjälp?

Svar

Patent- och registreringsverket begär att den sökande kan styrka att det tilltänkta namnet har burits i Er släkt i rakt nedstående led i minst två generationer och att den som sist bar namnet har levt under de senaste 70-80 åren. Vanligtvis krävs uppgift ur födelse- och dopbok för varje anfader eller anmoder som burit namnet fram till och med den person som slutligen ansöker om namnet. Ofta behövs också en notis ur död- och begravningsboken för att styrka när den som sist bar namnet avled. Landsarkivet gör utredningar av detta slag. Avgiften är den samma som för övriga utredningar.

• galnegreta

Tack så mycket för alla era svar!!

Jag förstår bara inte varför inte PRV upplyste oss om detta nån av gångerna som vi har ringt till dom. Dom har bara hela tiden sagt att det är utdrag ur folkbokföringen som behövs.
    Har skickat en förfrågan till landsarkivet får vi se om dom kan hjälpa mig.

Supertack för era svar!

• B & S

.....kanske för det står i själva förklaringen på deras hemsida och därför antar de att du faktiskt har läst detta..står även på blankettens info blad som kommer med ansökningsblanketten.

Svar på tråden hjälp! angående prv