• Johanna o Kim

går det att komma billigt undan??

Hej!
    Jag o min sambo planerar att förlova oss inom snar framtid.
    då kommer vi börja planera inför bröllopet som kommer ske inom drygt et tår, men vi är unga och jag mamma ledig, sambon tjänar inte spec mkt, och vi har två barn , bil, hyra å mängder med andra utgifter, någon som har tips på hur man komer billigt undan men ändå så man får ett fint bröllop? jag vill ju ha fin klänning å d kommer bli rätt många gästar (mellan 50-80 st kanske)
    går det att gifta sig hyfsat billigt?

• Svar på tråden går det att komma billigt undan??
  • CeGaar

Berors på vem du frågar...men det går det nog =)
    Lycka till!

• Vi2alltid

vi har en budget på 30 000 och kommer få ett hyfsat fint bröllop :)

• Pienaar

Klart det gör.. Buffé kanske? Laga all mat själv? eller gör som vi - ät på restaurang och låt gästerna betala för sig själva... Funkar utmärkt för oss! Dessutom har vi små barn och vill inte festa hela långa natten

• augustibrud08

Det är klart det går, det handlar bara om vad ni prioriterar. Fundera på vad som är viktigt för er.

-Köp klänningen bagagnad
    -Köp saker och kläder på rea
    -Be gästerna om ett kuvertbidrag istället för present, då har ni råd att bjuda alla.
    -Ha grillfest och inte trerätters
    -Bind din bukett själv
    -Ta hjälp av vänner och bekanta med musik, foto, smink och hår etc etc.

Det finns massa sätt att spara pengar.
    Lycka till!

• BrudSeptember2008

Oh ja!! Visst kan man gifta sej även om man inte är så rik!:)

Vi räknar med att vårat bröllop kommer att landa på ca 15 000.

Mitt tips är att ni sprider ut utgifterna under året. Köp ringen en månad, klänneingen en annan osv.

Här på BT finns många trådar med bra tips för att spara in pengar men ändå få ett underbart bröllop!

• Johanna o Kim

jaa vi har inte direkt sparat undan något sådär. HUR billigt kan mnan komma undan me cirkus?
    om man ändå har ett fint bröllop?

• Pienaar

Men det beror ju helt på VAD ni tycker är viktigt - och inte, det är ju det allt handlar om..

• intelängekvarnu

Jag koper alla kläder på internet, det sparar vi grymt mycket på..

• Pienaar

Det gäller ju att prioritera.
    Är klädseln viktig? Ja - förmodligen men det behöver ju inte betyda att den måste bli dyr, är 3 rätters viktigt? Kanske inte?? Vad får ringen/ringarna kosta?
    Håret? Smink? Kan någon hjälpa dig med det kanske?
    Det finns massor att spara in på..

• Vi2alltid

precis... att gå till en präst och viga sig kostar ju ingenting! det är ju festen efteråt som kostar
    gör en budget och lägg pengarna där det är viktigt. min drömklänning kostade 10 000, men jag hittade en minst lika bra för 3500.
    Maten är oftast det som drar iväg mest, så leta gärna efter nån av dina vänner som kan tänka sig att laga maten, och ha buffé. Vår mat kommer kosta ca 100 kronor/person, men då är det inkl dessert och dryck. Det går att komma undan billigare oxå. Bjud inte på alkoholen utan ha den till självkostnadspris, det tjänar ni oxå en slant på.

• Mrs Mommy

Ett bra början är att sålla bort utgifter man inte tycker är viktiga både stora och små.
    Som tex fest/kyrkoprogram dekorationer mm och kanske mer satsa på ringarna maten mm.
    De små utgifterna kan lätt bli stora när de är många.

Ringarna är det jag absolut inte hade snålat på då de är dem man ska bära resten av livet.

• Aleta

Skippa allt småjox! Det blir många tusenlappar i slutändan även om det verkar lite just då.
    T ex rispåsar, cake topper, färgkoordinerade saker osv.

Då går det.

• Princess Nightingale

Faktum ar att det gar att komma undan med 25000 for 80 pers om ni verkligen vill.

Exempelvis behover inte en buffe (exotisk planka) kosta mer an 90 kr/pers.
    Princesstarta eller hemmagjord kostar under 20 kr biten.
    Vin och dryck till maten behover inte kosta mer an 50 kr/person och ni kan alltid ha en bar till sjalvkostnadspris.

Sedan tillkommer det ex, var man ska vara -en bygdegard brukar kosta under 2000 och porslin ingar.

Kanske 500 for billig dekoration samt servetter och kaffe.
    Sa, festen klarar ni nog absolut pa under 16000 kr.

Begagnade,reade, hyrda klader...
    Sjalvfixad egenvard (smink och har)
    slakting/van som tar foton
    ring/ringar...

osv, listan kan goras oandlig men visst gar det att komma under 25000 aven om man far lite mer eller mindre vanda pa slantarna.

Brollopsresa ordnas sakert av gasterna i present

• Jessie Gustav

Vi är inte heller sådär jätterika då jag går sjukskriven och det är bara min m2b som jobbar men vi har gjort som så att vi har köpt småsaker till bröllopet varje månad,alltså sånt som går på under 500-1000 kr och sen får jag min klänning uppsydd,det sparar jag nästan 4000 kr.Killens kostym köpte vi faktiskt från ellos,vissa kanske tycker att det låter snålt men den var faktiskt jättefin..

vårat bröllop kommer att sluta på 17.000 och då har vi bjudit ca 30 pers så visst går det att komma billigt undan.

Lycka till.

• biina

vi hade bjudit ca 30 personer o hela vårt bröllop kosta ca. 200? snålt? kanske det, men det var ändå ett jättefint bröllop..

men som ngn skrev spara in på allt som int egentligen behövs, köp begagnat, gör mycket själv, sprid ut kostnaderna

Lycka till!

• Fejs

jag tycker det är svårt att få ner kostnaderna men det beror ju på vad man har för krav. Man kan ju bjuda på bara tårta och kaffe efter vigsel om man vill det. Om man ska komma billigt undan så måste man ha mycket hjälp och göra allt själv. Då får man fråga sig om man hinner och orkar. Vi kan inte få hjälp av andra känner ingen som kan ge rabatter och vi klarar inte att ordna allt själva mer än inbjudningar, kyrkhäfte, festprogram. Resterande måste vi köpa. Vi vill bjuda å allt inkl alkhol och tre-rätters där dessert är tårtbakelse istället för bröllopstårta. Vi hamnar på 160 000 kr med ALLT inkl förlovning, bröllop, bröllopsresa med fickpengar.

• ia7

Kolla klänningar på blocket, finns HUR många som helst. Gör en superenkel buffé eller bara något lätt att tugga på, lovar att festen blir kanon ändå Ringar finns i alla priser så det behöver inte heller bli dyrt. Jag tror att vill man kan man nog klara sig på runt 10 000:- Gör mycket själv (be om hjälp) så blir det såååå mycket billigare.
    Lycka Till!

• ia7

Jessie Gustav:

Snålt? snarare mycket klokt!! varför måste man köpa en dyr märkes kostym för flera flera tusen om man kan hitta en billigare??

• chamor

Det fanns en tråd här för några dagar sen om några som skulle lägga ca 10000 på bröllop! Mat/dryck bär ofta iväg men varför måste man han traditionell 3-rättersmiddag? Man kan ju ha fika, varm smörgåstårta m.m.

Svar på tråden går det att komma billigt undan??