• Timba

Göra egen bukett av solrosor. *Tips önskas!

Jag har alltid drömt om solrosor i brudbuketten Då vi försöker banta ner kostnaderna funderar jag på att göra en egen bukett. Någon härinne som gjort egen bukett av/med solrosor?

Kom gärna med tips och råd! Var det svårt? Vad ska jag tänka på? Är det dumt att försöka sig på att binda själv?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Göra egen bukett av solrosor. *Tips önskas!
  • 27juni2009

Jag skulle absolut INTE råda dig att använda oasis till din bukett iallafall. Utan om du nu ska binda den själv så bind en lösbunden/handbunden. MEN jag skulle inte rekomendera dig att göra den själv, det innebär otur i äktenskapet att göra sin egen brudbukett. Så be någon vän eller släkting att göra den om du n inte vill lägga pengar på den, men tänk att det är en dag en bukett o en brudbukett behöve rinte kosta multum o framförallt inte om du ska ha en handbunden m solrosor enbart. Om de nu e säsong för solrosor när du tänkt gifta dig

• Timba

Tack för svar!

Jag är inte skrockfull så att det skulle betyda otur att binda buketten själv avskräcker mig inte .

Däremot är jag fundersam över hur man binder. Men vad sjutton;jag är ute efter en enkel bukett med solrosor; hur svårt kan det bli?? Är det inte bara att "binda"? Eller??

• SnartJohanson

en enda stor solros e fint tycker jag...beror ju på hur din klänning ser ut också...

• Hajime

timba: hur många solrosor? hur stora?

• Timba

Vet inte hur många. Har tänkt mig stora, gula.
    Letar efter en enkel klänning i linne. Medeltidsinspirerad. Så ingen överarbetad bukett utan kanske bara ett fåtal (eller varför inte en enda som snartJohanson sa) solrosor.

Men jag är rädd att solrosorna "tappar huvudena" ?

• Hajime

kan man inte ta en stor och klippa av den ganska högt upp och bara hålla den under?
    annars är det svårt att få flera stora snyggt till en bukett

• Timba
    Hajime skrev 2008-06-25 23:45:12 följande:
    kan man inte ta en stor och klippa av den ganska högt upp och bara hålla den under?annars är det svårt att få flera stora snyggt till en bukett
    Jag har funderat på det! Att klippa den ganska kort. Men du tror inte att jag behöver typ tre st för att få lite "rymd" eller blir de för ihopträngda?
  • Hajime

stora solrosor är lätt en handfull

• Sebastiána

Jag skulle nog kunna göra en bukett själv, och det finns ju många tips här på BT. MEN en sak har jag inte sett något om: jag är lite orolig för att stjälkarna kommer att "blöda" och färga av sig på klänningen. Kan man undvika det eller ska man helt enkel hela tiden tänka på att ha buketten på behörigt avstånd från den.

Å andra sidan har jag sett många bröllopskort där man lagt buketten på klänningen/klänningssläpet. Hur kan man göra det utan att det blir fläckar på klänningen?

• socker86

Med tre års trådgårdsubildning i bagaget så skulle jag kunna tipsa om att bara använda en solros och sen lägga till lite kvistar med täta blad på runt om och under solrosen och fyllt försiktigt ut med brudslöja. Då blir det inte så överflödigt på nägot sätt utan lite diskret men ändå fylligt.

Den kommer då se ut såhär från sidan ----> T

Runt stjälkarna kan du börja med att linda om med ett blött papper (så blommorna får näring under hela dagen och kvällen), täck detta med aluminiumfolie eller plastfolie. Täck i sin tur detta lagret med vad du vill. Ex. ett grövre snöre, sidenband, ja vad du nu vill och du tycker passar blommorna. Bind ganska hårt och rejält så det håller under hela dagen/kvällen.

Det finns "färdiga" kvistar med blad hos floristen men det går alldels utmärkt att hämta ideér och fantasi från naturen. Kanske ormhassel att fylla ut med, lite barr, kanske björk?
    Du kan också dekorera med pärlor eller glitter som grädden på moset om du vill ha det mer uppiffat.

Lycka till och var inte rädd för att prova dig fram!

• Timba
    socker86 skrev 2008-06-27 07:56:56 följande:
    Med tre års trådgårdsubildning i bagaget så skulle jag kunna tipsa om att bara använda en solros och sen lägga till lite kvistar med täta blad på runt om och under solrosen och fyllt försiktigt ut med brudslöja. Då blir det inte så överflödigt på nägot sätt utan lite diskret men ändå fylligt.Den kommer då se ut såhär från sidan ----> TRunt stjälkarna kan du börja med att linda om med ett blött papper (så blommorna får näring under hela dagen och kvällen), täck detta med aluminiumfolie eller plastfolie. Täck i sin tur detta lagret med vad du vill. Ex. ett grövre snöre, sidenband, ja vad du nu vill och du tycker passar blommorna. Bind ganska hårt och rejält så det håller under hela dagen/kvällen.Det finns "färdiga" kvistar med blad hos floristen men det går alldels utmärkt att hämta ideér och fantasi från naturen. Kanske ormhassel att fylla ut med, lite barr, kanske björk? Du kan också dekorera med pärlor eller glitter som grädden på moset om du vill ha det mer uppiffat.Lycka till och var inte rädd för att prova dig fram!
    Tack för bra tips och idéer!!!

Ormhassel lät ju jättespännande! Köper man det eller plockar i naturen? Kan du tipsa om någon bra sida med exempel på hur man binder? Är helt novis....
  • mysifer

www.gamman.se/index.asp
    finns en blomskola på gamman som du kan spana in
    blir du medlem finns det dessutom väldigt hängivna människor att fråga om tips och råd.

*slår ett slag för ett underbart community*

• Hvidbrud

har för mig att det finns något på youtube om hur man gör...

Hittade en annan bukett:

Här visar de hur man gör bordsdekorationer med solrosor. Kanske något tips där?

Här binder man en bukett med pioner, men det visar litre hur man får till det runda och med bandet runt om osv.

Om jag var du, skulle jag köpa några solrosor eller andra blommor och öva och öva och få till det som du vill. Trollhassen brukar man kunna köpa eller beställa, annars får du väl klättra in i någon grannes trädgord och klippa av några grenar en mörk natt...

Lycka till!

• tolonta

Jag hade "minisolrosor", som är mindre än vanliga i min brudbukett. Dessa blir inte heller så tunga att det finns risk att de tappar huvudet, och man kan ha flera i en bukett utan att det ser för mycket ut...

• Timba

Tack mysifer hvidbrud och tolonta! Youtube hade jag helt glömt bort, där kan man ju hitta massor av nyttig info!

Minisolrosor var ju en idé, tolonta! Hade du någonting mer i din bukett eller bara solrosorna?

• tolonta
    Timba skrev 2008-08-19 08:31:26 följande:
    Tack mysifer hvidbrud och tolonta! Youtube hade jag helt glömt bort, där kan man ju hitta massor av nyttig info! Minisolrosor var ju en idé, tolonta! Hade du någonting mer i din bukett eller bara solrosorna?
    Jag lät ju floristen göra min, och den finns med på bilderna i mitt galleri.
  • Timba

tolonta!

Vad vackert! Klänningen, buketten, inbjudan..... Jättefint! Hade tänkt göra min bukett själv men det är kanske enklare med minisolrosor.

Svar på tråden Göra egen bukett av solrosor. *Tips önskas!