• Lithos

Hur snabbt går namnbytet?

Vi gifter oss 080808 och ska åka på bröllopsresa den 15 september, hade ni bokat i ert nya namn (vore roligast tycker jag) eller hade ni inte vågat chansa på att alla papper hinner bli klara, och bokat i ert gamla namn?

• Svar på tråden Hur snabbt går namnbytet?
  • humlan14

Hej!
    Eftersom vi tog ett släktnamn efter vigseln var min man tvungen att byta namn innan vigseln och det tog typ 1 timme!!
    Han gick in på det lokala skattekontoret och de ändrade på en gång.

• Stjärnblomma

För oss blev namnbytet registrerat ca 2 veckor efter vigseln, sedan får du räkna ytterligare 5 arbetsdagar för att passet ska bli klart.

På en dryg månad kan det funka, men läskigt om något oväntat skulle inträffa...

• sotnos

Ta kontakt med skattekontoret... Råkad själv ut för att jag fick felaktiga uppgifter om att jag skulle boka i mitt gamla namn och använda mitt gamla pass, but not true... Kontaktade skatteverket förra veckan då jag fått papper på att namnbytet gått igenom. Så i full panik har jag fått ordna nytt pass, hämtat pappret ang namnbyte på skattverket.. Har jag tur får jag passet dagen innan vi reser annars får det bli ett tillfälligt pass som kostar tusen spänn... inte kul alls...

• Lithos

Vadå? Funkade det inte att resa på det gamla passet då? Jag hörde att man hade sex månader på sig att byta pass och liknande och under tiden ska man kunna resa på det gamla så länge namnet på biljetten stämmer med namnet i passet?
    Hur uppdagades detta sotnos?

• Ankan80

Jag hade inte vågat chansa.

• PennyJenny
    Lithos skrev 2008-06-23 09:38:08 följande:
    Vadå? Funkade det inte att resa på det gamla passet då? Jag hörde att man hade sex månader på sig att byta pass och liknande och under tiden ska man kunna resa på det gamla så länge namnet på biljetten stämmer med namnet i passet?Hur uppdagades detta sotnos?
    Jodå, det funkar, men många vill inte resa i det gamla namnet utan det nya. Vill typ visa att man är gift.

Jag hade inte chansat utan bokat i mitt gamla namn.
  • bunny08

Resebolaget tar betalt för att byta namnet på biljetten så jag hade åkt med gamla namnet på biljett och pass. Huvudsaken är att dessa två stämmer, sen att ditt namnbyte gått igenom innan har ingen betydelse (mer än om det är viktigt att ni heter samma när ni checkar in). Du har 6 mån på dig att skaffa nytt pass mm. Jag gifte mig 7 juni och åker med mitt gamla pass i aug för att slippa betala för ändringen.

• Lithos

Det hade ju varit kul att resa i det nya namnet eftersom det är vår bröllopsresa, men det kanske är säkrast att boka i mitt nuvarande namn.

• bunny08

Jo det är ju lite kul med Mr & Mrs XXXX
    Men de flesta jag känner har faktiskt åkt med gamla namnet just på bröllopsresan. Mitt namnbyte har inte gått igenom ännu så därför råder jag dig att boka i det gamla.

Lithos skrev 2008-06-23 10:54:30 följande:
    Det hade ju varit kul att resa i det nya namnet eftersom det är vår bröllopsresa, men det kanske är säkrast att boka i mitt nuvarande namn.
  • PennyJenny
    bunny08 skrev 2008-06-23 10:57:41 följande:
    Jo det är ju lite kul med Mr & Mrs XXXX
    För oss blev det där en liten kul grej när vi kom till hotellet. Det var jag som hade bokat hotellet, och såklart använt mitt flicknamn eftersom det var så jag hette när jag bokade det 4 månader innan. När vi sedan kom till rummet och tittade på välkomstkortet som stod framför cavan så stod det Mr & Mrs XX. Mitt flicknamn. *s* Blev ju lite fel där. Skrattade vi ganska gott åt.
  • bunny08

Nu var mitt namnbyte klart! Tog ca 2 veckor då!

Svar på tråden Hur snabbt går namnbytet?