• egensinnig

Rimlig lön för serveringspersonal?

Hej!

Vad är en rimlig timlön för professionell serveringspersonal?
    De vi frågat vill ha 180 kr i timmen - SVART!! är inte det lite mycket?
    Jag trodde vi skulle hamna på 100-150 kr i timmen.

Vad har ni betalat och vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Rimlig lön för serveringspersonal?
  • Brollop15juli

jag tycker det låter aningen mycket, i storstan?

• Maurit

De som hjälpte oss tog 125 kronor/timmen.

• Aleta

De vi ska ha tar 275:-/timme vitt.
    Man får dra av halva kostnaden om man har festen hemma (hushållsnära tjänst).

• Balinda
    egensinnig skrev 2008-06-24 10:50:10 följande:
    Hej!Vad är en rimlig timlön för professionell serveringspersonal?De vi frågat vill ha 180 kr i timmen - SVART!! är inte det lite mycket?Jag trodde vi skulle hamna på 100-150 kr i timmen.Vad har ni betalat och vad tycker ni är rimligt?
    det är alldeles för mycket.
    Här är en tabell för medellöner för servitriser. ca 115 :- per timme innan skatt och det är vitt...
    100:- perf timme betalde vi våra och dem var supernöjda för det var mer än vad dem få i vanliga fall.

Län Medellön Medelålder Erfarenhet
    Gävleborg 17.300 kr 21 år 1 år
    Skåne 17.550 kr 23 år 4 år
    Stockholm 19.300 kr 28 år 6 år
    Södermanland 16.250 kr 22 år 2 år
    Uppsala 17.000 kr 20 år 2 år
    Östergötland 17.000 kr 27 år 6 år
  • Lithos

LKåter dyrt. Vi betalar 175 i timmen vitt.

• Garonne

Vi betalar 75 kr i timmen... Har svårt att tänka mig att det skulle vara vitt...

• Masha

Men glöm inte om man tittar på ordinarie vita löner att det oftast tillkommer en hel del i dricks också.... Det lär det ju inte göra på ett bröllop, därav kanske ett visst påslag på timpengen.

• LottaAnders

Vi ska ha tre tjejer som jag känner. De är 17 år gamla. De får femhundra var för hela kvällen, plocka av borden samt stå i baren. De får även en klänning som de ska använda under kvällen.

• mazaba

ja ska ha kompisar til mig, ja fundera på att bjuda ut de på nån restaurang en kväll. som betalning kanske nån minnes grej fårse vad man hittar på.

• egensinnig

Tack för alla svar!

Puffar lite - nån mer?

• Grannar

Vi kommer ha 3 st som serverar och dukar av och diskar och står i baren och dom får ett fast pris på 1000:- var för kvällen. Då kommer dom till kl 16 och blir kvar till kl 03, så de blir nästa 100 kr timmen.

• 20080802

Våra är erfarna och tar 110 kr/h. utgår från att det är vitt men har faktiskt inte frågat.

• tågjäntan

Vi hade vänner som hjälpte till. De fick symboliskt en biobiljett och en snittblomma i tyg/plast. Plus maten som serverades under dagen. Vi hade beställt en speciell tårta för dem där det var spritsat "Tack för hjälpen!". Detta hade inte kommit fram till tjejen som var ansvarig i köket så de var förvirrade ett tag innan de fattade att den var för dem.
    Själv serverade jag på ett bröllop för kanske 10 år sedan. Jag hjälpte till med glädje för ajg vet hur mycket arbete det är och vad det kostar ändå med bröllop. Som tack för hjälpen fick jag 200 kr och blev nästan ledsen för jag hade inte gjort det för pengarnas skull.

• egensinnig

Massa bra svar, tack!

Fler?

• starchick

Vi hade 3 ungdomar (som går hotell & Restaurang) dom dukade fram och av, fyllde på mat, koka kaffe, tog hand om tårtan..ja allt. 100 kr/timma fick dom.

Svar på tråden Rimlig lön för serveringspersonal?