• Fillie

Betala prästen?

Hej,

har en fråga angående ersättning till prästen.

Vi ska ha en präst från en annan församling än den kyrka där vi gifter oss (Dock inom samma stad).

Brukar man betala någon ersättning för detta?

• Svar på tråden Betala prästen?
  • Balinda

nej man betalar ingenting. Prästen har lön.

• Cissit

Din församling löser ersättningen med den församlingen som du gifter dig i. Präster får normalt sett inte ta emot betalning från privatpersoner då det blir som svart lön, om prästen inte är egen företagare förstås, men hur många sådana finns det :P

• JC 888

Jag tycker du kan fråga honom eller henne. Vi har en annan präst och jag frågade faktiskt. Men då blev han super generad och sade att han inte alls ville ha betalt. Vi kommer köpa en liten present som minne och bjuda honom o hans fru på festen som tack istället.

• Fillie

Ok,
    tack för svaren!

Vi bjöd henne på festen, men kanske även en liten present eller blomma som tack kan bli bra! :)

• Nalle Puh 40

Ja, eller ett kort på er för man betalar inget...

• Höstbrud-07

De gör sitt jobb när de viger par, varför skulle man ge dem en present för det? Det gör man väl inte med servitören, taxichauffören, kuratorn, frisören eller vad man nu anlitar för något... De har lön!

• Nalle Puh 40

Nej, men vi ska skicka tackkort till alla som hjälpt oss på något sätt som tex frisör och guldsmed. Tror de uppskattar det

• Kjell Präst

Fast det beror förstås på om präster gör detta i sin tjänst eller på fritiden. Gör prästen detta på sin fritid så är det väl inte så tokigt med någon form av tack - dock, som jag har skrivit många gånger i andra trådar: Aldrig pengar, prästen ska inte ta emot pengar för att viga, döpa eller begrava folk. Om prästen bor långt bort kan det kanske bli aktuellt med någon mindre summa i reseersättning, men aldrig en pengagåva som tack!

• Wicks

Höstbrud-07 skrev 2008-07-20 12:48:50 följande:

De gör sitt jobb när de viger par, varför skulle man ge dem en present för det? Det gör man väl inte med servitören, taxichauffören, kuratorn, frisören eller vad man nu anlitar för något... De har lön!
    jo om man tycker de gör det bra kan man ju ge drixks. men präst är ju... inte ekonomin som styr
  • gustafmatilda

Vår präst fick reseersättning av oss =)

Svar på tråden Betala prästen?