• Ars amandi

Efternamn

Gifte mig midsommarafton å min fråga är nu

får man nån typ av bekreftelse förutom vigselbeviset vi fick i handen? tex, bekreftelse på namnbytet osv...

skickar vägverket papper automatiskt om nytt körkort å hur lång tid tar det

ska till banken på fredag , ska byta bank så min man å jag har samma, och beställer ju då nytt VISA... men jag kommer ju inte kunna legitimera mig rätt fören jag har nytt körkort??

ska även gå å fixa nytt pass då vi ska resa i augusti, men då är det väll bara personbevis som behövs???

• Svar på tråden Efternamn
  • Ars amandi

känns så skumt nu

som om jag är mellan två namn typ...

• anne på grönkulla

Du behöver förmodligen inte ha med dig personbevis när du söker pass, men bytet måste ha registrats innan du kan få det. Hör med polisen där du ska söka.

• Ars amandi

vet du hur lång tid det kan ta för det nya namnet att registreras??

• anne på grönkulla

Det beror ju helt på hur fort vigselförrättaren skickat in papprena och rutinerna på det skattekontor som tar emot dem. Har du tur kan det vara registrerat nu. Det kan ha registrerats redan men kan väl ta ytterligare lite tid, beroende på hur högt tryck de har. Har du e-leg kan du kolla online, annars får du ringa skattekontoret och höra.

• Ars amandi

ok tack jag går nog dit i morron å kollar då jag bara bor några kvarter ifrån

• Silva79

Jag gifte mig 5 juni och har fortfarande inte fått någon bekräftelse på namnbytet, lite irriterande!

Kanske borde ringa imorgon, sist jag ringde för ca 1 v sen så gick det inte komma fram till folkbokföringen.

Som sagt det känns lite konstigt när man är mellan namn, typ.

• Ars amandi

oj så länge.. ja hoppas det inte tar så länge för mig... går nog allt dit i morron..

• Vi2alltid

gå till skattemyndigheten och fråga, själva namnbytet ska inte ta så lång tid bara alla papper kommit iväg

• Silva79

Gick in på folkbokföringen igårkväll efter jag skrivit i denna tråden och nu har namnbytet gått igenom, äntligen heter jag officiellt som min man. Har dock inte fått något brev från dom att det är genomfört, men det kanske kommer idag.

Vi2alltid skrev 2008-06-25 23:16:55 följande:
    gå till skattemyndigheten och fråga, själva namnbytet ska inte ta så lång tid bara alla papper kommit iväg
Svar på tråden Efternamn